Jump to content
Annons

Problem med OMF och Sample Rate


matsumoto

Recommended Posts

Jag ska mixa ljudet till en film och jag fick projektet som en OMF-fil.

Det har inte gått bra att öppna den filen, saker har hamnat i osynk och det är något med Sample Raten som är skumt.

Så här gjorde jag:

Jag öppnade OMF-filen, valde att inte konvertera filerna till "Logics Sample Rate" (som det stod) och sen sparade jag som projekt.

När jag kom hem märkte jag att alla filer var i 44 kHz när de egentligen ska vara i 48 kHz!

Jag frågade killen som hade skapat OMF-filen och han sa att de hade spelat in i 48 kHz.

Han verkar dock inte helt säker på hur det funkar så det är möjligt att han valde att konvertera till 44 kHz när han sparade som OMF, men innan jag får reda på om det stämmer så förutsätter jag att han har sparat i 48 kHz (det är film-människor och de jobbar ju "alltid" i 48 kHz).

När jag märkte att det var fel Sample Rate testade jag att markera alla filer i Audio Window och sedan välja Copy/Convert där jag valde att de skulle konverteras till 48 kHz.

Detta löste inte problemet.

Visst borde det vara "för sent" att ändra Sample Rate i detta skede?

Med det menar jag att det verkar som att den ändrar Sample Rate utan att tempot/pitchen ändras?

Jag fick en idé som kanske kan lösa problemet, men eftersom jag måste åka långt för att kunna komma åt Logic Pro vill jag vara säker på att det fungerar innan jag testar.

Idén går ut på att jag skulle ändra Logics Sample Rate globalt, alltså under "Audio" (tror jag det var) innan jag importerar OMF-filen.

Funkar det tror ni?

OMF är helt nytt för mig och jag känner mig helt rörig i huvudet så allt ni skriver kommer förmodligen vara till nytta.

Brainstorma med mig:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

aha jag läste lite väl fort.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...