Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på Er alla Forumister! 🙂

När använder man en "expander" motsatsen till kompressorn?

Mixolegiserien innehöll inget om expandern.

"Ta kontroll över dynamiken." sa Majken. Ska man tappa kontrollen med en expander? 😄

Saken är att jag testat en kompressor som har 5 olika frekvens områden. Den gick också att skruva till ratiot till <1 vilket ger en expander effekt.

När jag av misstag fick höra ett av Kalles etno-instrument genom expandern blev jag paff. Det blev mycket tydligt utan att "sticka ut".

Nääääää........Ni som varit i svängen ett tag, 🙂 vad är det huvudsakliga användningsområdet för "expandern"?

Vänligen

En grubblande gubbe i sommar-Kalmar

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Ibland kör jag expander på pukor för att ta bort läck istället för att använda gate.

Samma sak gör jag för sång då jag vill ta bort konstigheter.

Fiskfileérna har ju en fin expander som jag anväder för ovan.

Testa och lär dig, expandern kan användas till mycket.

Postat

EXpander är det inte som använder så mycket idag av dessa tider av hård kompresion. Men egentligen är det samma mynt och baksida, Där kompresorn kapar toppar lyfter expandern det låga.

Postat (redigerat)

Nja en kompressor lyfter det låga och håller tillbaks det höga (komprimerar). En expander expanderar helt enkelt.. Om det naturliga (input) ljudet vill sticka säg 6 dB så låter expandern det hela sticka säg 24 dB En exapnder är oftast exponentiell i förhållande till inkommande ljud.. Man kan säga att den multiplicerar inkommande ljud så att den totala dynamiken blir större.. Om man matar den med nåt som har en total dynamik på säg 60 dB så kan den utöka det hela till 96 dB i stället.

Sen finns det expanders som utökar streobredd också..

Expandera (utöka) helt enkelt.. Kolla Wikipedia på http://en.wikipedia.org/wiki/Expander

I mångt och mycket kan man säga att en expander är raka motsatsen till en kompressor.

EXpander är det inte som använder så mycket idag av dessa tider av hård kompresion. Men egentligen är det samma mynt och baksida, Där kompresorn kapar toppar lyfter expandern det låga.
Redigerat av hegobald
Postat

Fiskfileerna har jag testat. men jag hadde svårt att fördra "gaten". Kanse var det för att den tog hela frekvensområdet. Det "small till" liksom.

Men "tog Du bort"?, drloop, när expandern "lyfter fram"?

Eller har jag kanske blivit "finntad" av markup ratten?

Detta ämnet borde redaktionen på Studio ta upp och reda ut. Kompressorn fick mycket utrymme i mixolegiserien. Nu är det "expanderns" tur.

Vänligen

Gubben i Kalmar

drloop (oregistrerad)
Postat

Om sången är högre än bakgrundsbruset eller störningarna så funkar expandern kanon istället för en gate. Den triggar ju inte utan höjer redan det som är högt och det som stör blir ju relativt lägre i amplitud.

Postat

Kompressor används också för att "få ut mer energi". Men när har nam avnändninge för en plugg som reducerar energin?

Eller är detta ett kankefel såhär strxt för tolvslaget?

Postat (redigerat)
Om sången är högre än bakgrundsbruset eller störningarna så funkar expandern kanon istället för en gate. Den triggar ju inte utan höjer redan det som är högt och det som stör blir ju relativt lägre i amplitud.

Jaha!

Höjning relativt något annat.

Ja det är då jag kan få grabbens etno-intrumet att framträda utan att sticka ut.

Ska man begripa allt i ljudsvängen får man väl läsa till profesor. Men kul är det!

Redigerat av Gubben i Kalmar
Postat

Tycker ofta att expander låter bättre än gate på trummor (är ju egentligen samma sak ungefär som en kompressor förhåller sig till en limiter). Tar man bort allt läck blir det ofta livlöst i mina öron, med en expander kan man själv ställa mängden läckage.

Postat (redigerat)

Ja men i grunden är en expander och en kompressor fortfarande raka motsatsen till varandra.. Den ena dividerar och den andra multiplicerar.. Ok.. Sen om det råkar finnas en gate (level trig) det är nåt helt annat för mig..

För mig gäller följande.. en kompressor komprimerar ett sound (höjjer låga signaler och dämpar höga).. En expander gör raka motsatsen.. (sänker ett lågt ljud ytterligare och höjjer ett högt ljud ytterligare).. Alltså expanderar det dynamiska området rent decibelmässigt.. 😉

Redigerat av hegobald
Postat
Ja men i grunden är en expander och en kompressor fortfarande raka motsatsen till varandra.. Den ena dividerar och den andra multiplicerar.. Ok.. Sen om det råkar finnas en gate (level trig) det är nåt helt annat för mig..

För mig gäller följande.. en kompressor komprimerar ett sound (höjjer låga signaler och dämpar höga).. En expander gör raka motsatsen.. (sänker ett lågt ljud ytterligare och höjjer ett högt ljud ytterligare).. Alltså expanderar det dynamiska området rent decibelmässigt.. 😉

Nu missuppfattade du mig nog, om det var mitt inlägg du svarade på.

En expander är inte samma sak som en kompressor. Det jag menade var att en expander är samma sak som en gate med skillnaden att en gate har en väldigt hög ratio ( >20:1). På samma sätt fungerar det med en kompressor och en limiter där skillnaden är att limitern har en högre ratio ( >1:20).

Postat

Hej Phobos, hegobald, drloop, DivineCo och ursäkta om jag missat någon!

Det var ett givande resonemang i ämnet "expander". Det börjar klarna en del. Expander:n är lika varierad som kompressorn. Och man kan behöva olika expander:s för olika jobb.

I CS4 finns inte några expander:s med som i C4. Därför har jag kollat lite på möjliga kompletteringar.

http://www.x-buz.com/

Buz Comp CP5

[bilden försvann]

450 kr kanske inte är så farligt. Eller har Ni några bättre alternativ? Kanske gratis dessutom?

Vänligen

Gubben i Kalmar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.