Jump to content
Annons

inspelningsmik till dator (nybörjare)

blackfairytale

Recommended Posts

Annons
Vilken budget rör det sig om - och har du redan en micpreamp eller mixer med fantommatning, eller har du micpreamp i ljudkortet (vilket ljudkort har du?)...?

det är viktigt att du talar om vad du har för miljömässiga förutsättningar och vad du har tänkt att micka/musikstil. annars är risken att alla rekomenderar en studio-project stormembransmikrofon, emedan du kanske egentligen skulle behöva en småmembranare, eller kanske en dynamisk mikrofon.

Dela på andra sajter

Vilken budget rör det sig om - och har du redan en micpreamp eller mixer med fantommatning, eller har du micpreamp i ljudkortet (vilket ljudkort har du?)...?

det är viktigt att du talar om vad du har för miljömässiga förutsättningar och vad du har tänkt att micka/musikstil. annars är risken att alla rekomenderar en studio-project stormembransmikrofon, emedan du kanske egentligen skulle behöva en småmembranare, eller kanske en dynamisk mikrofon.

okej, jag är inte så bra på att skriva i forum, 🙂;/,,,,Men jag vet inte vilket ljudkort jag har, men det är inte bra förmodar jag, men budgeten ska va under 500:-

Dela på andra sajter

Om du inte vet vad du har för ljudkort och har en budget på under 500 kommer du inte långt. Inte långt alls. Du kommer behöva ett dugligt ljudkort, en mikpreamp, och en mikrofon. Och om du vill ha något vettigt lär du vara beredd på att lägga ut runt 2 000 - 3 000. OCh det är ungefär minmum. Fast det beror helt på vad du har för krav. Vill du bara spela in dom slaskigaste slask inspelningarna så räcker det väl med en vanlig datormikrofon 🙂

Dela på andra sajter

• 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Kanske en USB-mikrofon är att föredra här?

JJlabs BMC-USB är den billigaste jag hittar (795 på JAM)

har för mig att det finns nån billigare faktiskt, men är inte säker.

Kanske Samson Q1U, 395 på Musikbörsen? Jag vet inte vad den duger till men det går ju in i budgeten.

Redigerat av Ragnemalm
Dela på andra sajter

Kanske en USB-mikrofon är att föredra här?

JJlabs BMC-USB är den billigaste jag hittar (795 på JAM)

har för mig att det finns nån billigare faktiskt, men är inte säker.

Kanske Samson Q1U, 395 på Musikbörsen? Jag vet inte vad den duger till men det går ju in i budgeten.

USB-micar duger inte i studion. De brukar marknadsföras som "podcast"-micar på grund av att man inte får någon monitorlyssning. Problemet är att micen fungerar som ett ljudkort som enbart har en ingång. ASIO kan bara hantera ett ljudkort - eller fler likadana om drivrutinerna är välgjorda - och eftersom USB-micen är ett helt annat fabrikat än ljudkortet, så kan man bara monitorlyssna med den enorma latency som man får utan ASIO (brukar vara 1 sekund eller liknande). Ingen Direct Monitoring alltså...

Det enda undantaget som jag känner till, är sE Electronics USB2200, som är ett komplett USB-anslutet ljudkort i micen, med både ingång och utgång för lyssning (hörlursförstärkare inbyggd). Att den är så flexibel, att den dessutom har XLR-kontakt och därför kan köras som en helt vanlig fantommatad mic, är ingen nackdel heller... 🙂

Dela på andra sajter

Har man en Mac är det inga problem att köra olika ljudkort på in och utgångarna. En av dom fina fördelarna med att ha drivrutinerna inbyggda i operativsystemet från början. Så har du en Mac är nog en USB-mikrofon ett bra köp.

Redigerat av Phobos
Dela på andra sajter

Har man en Mac är det inga problem att köra olika ljudkort på in och utgångarna. En av dom fina fördelarna med att ha drivrutinerna inbyggda i operativsystemet från början. Så har du en Mac är nog en USB-mikrofon ett bra köp.

Jag kör själv Mac men har aldrig haft tillfälle att utnyttja den finessen. Då blev hastigt den där lilla USB-miken rätt intressant för att kunna ha minimal-studio i ryggsäcken. Jag har ändå helt gått över till att spela in med Powerbook.

För trådskaparen misstänker jag att medhörning går att leva utan ett tag, om budgeten är en femhundring.

Dela på andra sajter

USB-micar duger inte i studion. De brukar marknadsföras som "podcast"-micar på grund av att man inte får någon monitorlyssning. Problemet är att micen fungerar som ett ljudkort som enbart har en ingång. ASIO kan bara hantera ett ljudkort - eller fler likadana om drivrutinerna är välgjorda - och eftersom USB-micen är ett helt annat fabrikat än ljudkortet, så kan man bara monitorlyssna med den enorma latency som man får utan ASIO (brukar vara 1 sekund eller liknande). Ingen Direct Monitoring alltså...

Det enda undantaget som jag känner till, är sE Electronics USB2200, som är ett komplett USB-anslutet ljudkort i micen, med både ingång och utgång för lyssning (hörlursförstärkare inbyggd). Att den är så flexibel, att den dessutom har XLR-kontakt och därför kan köras som en helt vanlig fantommatad mic, är ingen nackdel heller... 🙂

Visst finns det alternativ. Röde har en mikrofon med, jag citerar: "3.5mm stereo headphone jack output with volume control." Se:

http://www.rodemic.com/downloads/podcasterspecs.pdf

och:

http://www.rodemic.com/downloads/podcastermanual.pdf

...där man bland annat kan läsa att de erbjuder 10 års garanti på mikrofonen!

Röde är dessutom en mikrofontillverkare i Australien - inte i Kina.

Nu har jag själv inte testat den här mikrofonen. Men jag har goda erfarenheter av Röde, jag har själv an Röde NT2-A i mikrofonsamlingen som jag är mycket nöjd med, en mikfofon som höjts till skyarna av de flesta testare, inklusive tidningen Studio. Och att Röde står för kvalitet står utom allt tvivel.

Här är en testares synpunkter på nätet:

http://www.oreillynet.com/digitalmedia/blo...ter_review.html

Han framhåller bland annat just finessen med medlyssning utan fördröjning. Jag citerar igen:

"I was really pleasantly surprised to find that this mic has a built-in headphone amp. This offers zero-latency, real-time monitoring, with level control. The 1/8″ jack allows you to plug phones right into the mic body."

Till sist så är Röde Podcaster betydligt billigare än sE-alternativet, kanske något att beakta för någon som är priskänslig.

Dela på andra sajter

Visst finns det alternativ. Röde har en mikrofon med, jag citerar: "3.5mm stereo headphone jack output with volume control." Se:

och:

Det var ju bra att fler har vaknat och insett hur det behöver fungera. 🙂

Röde har tillverkats i Kina tidigare, men det var nog ganska länge sedan - och senare har de flyttat tillverkningen till hemmaplan. 😏

Dela på andra sajter

creamore (oregistrerad)

Personligen har jag en JJ-Labs BMC2 som jag varmt rekomenderar varje dag i veckan och 2 gånger på söndagar! Men den kräver ju att man har en Pre-amp. Kostar hur som helst 795:- på JAM.

Redigerat av creamore
Dela på andra sajter

Det enda undantaget som jag känner till, är sE Electronics USB2200, som är ett komplett USB-anslutet ljudkort i micen, med både ingång och utgång för lyssning (hörlursförstärkare inbyggd). Att den är så flexibel, att den dessutom har XLR-kontakt och därför kan köras som en helt vanlig fantommatad mic, är ingen nackdel heller... 😆

och:

Det var ju bra att fler har vaknat och insett hur det behöver fungera. 🙂

Röde har tillverkats i Kina tidigare, men det var nog ganska länge sedan - och senare har de flyttat tillverkningen till hemmaplan. 🙂

Rödes USB-mikrofon har funnits länge. Jag har länge tänkt skriva något varje gång jag sett du skrivit att du inte känner till någon annan, men tänkt att du kanske uppmärksammar det själv så måningom. Men nu kunde jag inte hålla mig längre... 😆

Samma sak gäller som sagt var Rödes Kinaelement, det var länge sedan de flyttade hela tillverkningen till Australien, NT2-A har till exempel hela tiden haft element från Australien. Jag tycker faktiskt att du skall lyssna på Rödemickarna av idag, det tänker jag också på varje gång du skriver om att du inte gillar diskanten i de gamla mickarna... 😱

Dela på andra sajter

Personligen har jag en JJ-Labs BMC2 som jag varmt rekomenderar varje dag i veckan och 2 gånger på söndagar! Men den kräver ju att man har en Pre-amp. Kostar hur som helst 795:- på JAM.

Det är en sån här du menar?

JJlabs BMC2 inkl shockmount

BMC2 är en efterlängad storebror till succén JJlabs C010. Bland alla billiga asien-tillverkade kondensatormikar utmärker sig BMC2 med en riktigt snygg, definierad diskantåtergivning som passar mycket bra för studioinspelning, ett stort frekvensomfång och en låg prislapp. Den mest prisvärda stormembransmiken i vårt sortiment. Omkopplare -10dB & BassCut. Levereras med "påse" i skinnimitation samt original shockmount. Rekommenderas!

Nu ställer jag en dum fråga... Vad menar du med Pre-Amp? Jag anar att det är en förförstärkare? Ge exempel på en sån. Vad är det för ingång/utgång? Är det liten tele eller sån stor som kräver ström?

Denna micken är BARA för sång eller? Funkar den med trummor, gitarr och piano också?

Jag vill också ha en mick...

Dela på andra sajter

Här pratas det om budgetar på 500 kronor och mickar för 700 kronor. Det är naturligtvis ekonomiska realiteter som man kanske inte kan komma förbi, har man inte pengar så har man inte.

MEN - tyvärr är det så att det ör svårt att hitta en stormembransmikrofon värd namnet under tusenlappen, billigaste mikrofonen som jag hittat som låter riktigt hyfsat är faktiskt SP B1.

Samma sak gäller ljudkort. Om man ska satsa någotsånär seriöst så är det svårt att handla hur billigt som helst...

Dela på andra sajter

creamore (oregistrerad)

Det är en sån här du menar?

JJlabs BMC2 inkl shockmount

BMC2 är en efterlängad storebror till succén JJlabs C010. Bland alla billiga asien-tillverkade kondensatormikar utmärker sig BMC2 med en riktigt snygg, definierad diskantåtergivning som passar mycket bra för studioinspelning, ett stort frekvensomfång och en låg prislapp. Den mest prisvärda stormembransmiken i vårt sortiment. Omkopplare -10dB & BassCut. Levereras med "påse" i skinnimitation samt original shockmount. Rekommenderas!

Nu ställer jag en dum fråga... Vad menar du med Pre-Amp? Jag anar att det är en förförstärkare? Ge exempel på en sån. Vad är det för ingång/utgång? Är det liten tele eller sån stor som kräver ström?

Denna micken är BARA för sång eller? Funkar den med trummor, gitarr och piano också?

Jag vill också ha en mick...

Den micken fungerar klockrent både för sång och gitarr... och är förövrigt riktigt bra klass på för att vara så billig. Vill man inte lägga 30000 spänn på en mic, så är BMC2 ett av de bästa köp man kan göra.

För er som undrar hur det låter så länkar jag ett spår här:

Både akustisk gitarr och sång är mickat med en sådan.

http://www.allears.se/ViewBand.aspx?name=T...68-b7d51ce0ce85

Lyssna på låten "Suzanne".

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.