Jump to content
Annons

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej,

Nu på sista tiden så har mitt intresse dragit sig åt att börja lira gitarr! Och jag har tittat en del på olika gitarrer och så men är helt ny i den "världen" så jag kan dock inte så mycket .. Men jag vet att jag skulle vilja ha gitarren till att både spela "fritt" men att samtidigt ha tillgången till att koppla in den i min dator (ljudkort eller eventuellt ett mixerbord) och att kunna spela in det jag spelar, vill inte ha en El-gitarr .. utan en vanlig, med stålsträngar! Jag har tittat en del på Fenders gitarrer, och det är en sådan modell jag vill ha .. eller märket rättare sagt! om vi säger maxpris på 3500:- 🙂

Jag har hittat en gitarr från Fender som kostar 3 195:- och det står att den är Stålsträngad med miksystem med inbyggd stämapp. Kan man koppla den gitarren till nått ljudkort eller mixerbord sen spela in det man spelar i t ex Cubase?

fender_0961101.jpg

Fender CD110 E BLK

Tack för tips och svar!

Redigerat av Mollin
Annons
Fourplay (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eftersom att det står att det är ett miksystem i gitarren så ska det fungera alldeles utmärkt.

Om inte annat kan du alltid micka upp gitarren. Var själv och testade gitarrer igår och testade även en stålsträngad gitarr utan micksystem som de sat på en Fishman Neo-D en passiv ljudhålsmick som var väldigt enkel att montera förvisso har du ingen möjlighet att ändra EQ på själva micken men å andra sidan kan du ju alltid ändra det på ditt mixerbord eller i cubase, i vilket fall lät den mikrofonen helt okej för de 795kr som den kostade så den kan vara ett alternativ om du inte hittar en gitarr som har mick i sig.

Redigerat av Fourplay
Postat

Ja, det behöver absolut inte va mick i gitarren när du köper den. Du kanske har någon bra mick som du kan använda. Då är det bättre att sätta den på ett mickstativ sätta dig brevid och spela rakt in i micken, och då kan du nog få bättre ljud, dvs om du har någon någorlunda bra mick att spela in med.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Varför vill du ha Fender? De gör bra elgitarrer men inte akustiska enligt mitt förmenande. Jag har testat över 50 olika stålsträngade gitarrer. Faktiskt får jag hålla med Musikbörsens säljare på en punkt: "även om vi säljer bl.a. Fender också, så skulle inte jag personligen köpa en sån i den prisklassen du tittar på. Även om den just nu är prisnedsatt med nästan 3000 kr, så är den ändå inte prisvärd. De i prisklassen runt 4-5000 kr som ordinarie pris från andra märken är ändå faktiskt bättre." Och då hade jag redan varit där en halvtimme och testat och bildat mig den uppfattningen själv.

Tiita även på Yamaha FG730, FG750, Seagull och Simon&Patrick samt Gretsch och Crafter!

😳

:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat

"Din" Fender kostar 2867 SEK på Musikbörsen...

Postat

Håller med. Billiga ackefendror är inge vidare. Eller rättare sagt, det finns mkt bättre alternativ. Kolla hellre in Cort eller Tanglewood. 😛 Eller någon av modellerna som musik föreslog. Seagull och Tanglewood är personlig favoriter 😳

Postat

Seagulloch Furch gör enligt mig klart bäst akustiska gitarrer i de lägre prisklasserna.

Mollin (oregistrerad)
Postat

Hmm okej, får kolla lite närmre på dom som ni rekommenderade 😏

Postat

Ett märke som överraskade mig var stagg, Dom har en lite dyrare akustisk gitarr som heter stagg sw 206 CBB.

Den kostar 2495 via ILT.n.

Jag har testat ett dussin saker från stagg och för att vara ärlig så har jag inte varit imponerad, men just denna gitarr som är deras mest påkostade gitarr tycker jag är riktigt bra, Den är min näst bästa rekommendation för stålsträngade gitarrer (bästa akustisk-stålsträngade gitarrerna är Martin i mitt tycke)

dew (oregistrerad)
Postat

Nu skriver du inte på vilken nivå du tänkt dig använda gitarren.

Spela in på hemma, semi eller proffsnivå?

Själv så spelar jag idag på en martin, vilken kostade lite mer än 3500kr.

Började spela på en Yamaha, som jag tyckte lät bra då,

efter ett tag upptäckte jag att den inte lät så bra, köpte min andra, lite dyrare, men efter ett tag så insåg lät den inte så roligt heller,

min tredje gitarr som är en tacoma låter fortfarande bra

trots det köpte en fjärde, som är min martingitarr. Bättre gitarr har jag aldrig spelat på!

Mitt råd är att börja i det lilla....och byt upp dig om du fortsätter spela gitarr.

Titta gärna på begagnat, då kan du få en 6-7000kr gitarr för 3000kr, som låter roligare än

de som nya kostar 3000kr.

Titta gärna efter begagnade helsolida furch eller tanglewood, de är trevliga!

Postat
Hej,

Nu på sista tiden så har mitt intresse dragit sig åt att börja lira gitarr! Och jag har tittat en del på olika gitarrer och så men är helt ny i den "världen" så jag kan dock inte så mycket .. Men jag vet att jag skulle vilja ha gitarren till att både spela "fritt" men att samtidigt ha tillgången till att koppla in den i min dator (ljudkort eller eventuellt ett mixerbord) och att kunna spela in det jag spelar, vill inte ha en El-gitarr .. utan en vanlig, med stålsträngar! Jag har tittat en del på Fenders gitarrer, och det är en sådan modell jag vill ha .. eller märket rättare sagt! om vi säger maxpris på 3500:- 🙂

Jag har hittat en gitarr från Fender som kostar 3 195:- och det står att den är Stålsträngad med miksystem med inbyggd stämapp. Kan man koppla den gitarren till nått ljudkort eller mixerbord sen spela in det man spelar i t ex Cubase?

fender_0961101.jpg

Fender CD110 E BLK

Tack för tips och svar!

Alla Norman jag spelat på är underbara. Särskilt B20 modellen. Du får en Norman B18 för 3000-3500. Riktigt skön kanadensare

Postat
Håller med. Billiga ackefendror är inge vidare. Eller rättare sagt, det finns mkt bättre alternativ. Kolla hellre in Cort eller Tanglewood. 😄 Eller någon av modellerna som musik föreslog. Seagull och Tanglewood är personlig favoriter 😉

Jag h[ller med. Dom billiga fender ackustiska 'r inte s[ sk;na att spela p[. Finns s'kert b'ttre i samma prisklas.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.