gurka Postat 16 juli 2007 Dela Postat 16 juli 2007 Jag hade tänkt bygga ett enkelt trummset av skrot. En kylskåpslucka är tänkt att fungera som bastrumma, medan ett kastrull av metall kommer utgöra virveln. Problemet är vad jag skall använda motsvarande virvelns skinn? Min tanke är en slags skiva av något material. Kriterierna är endast ett fylligt ljud, resten är skitsamma. Någon som har erfarenhet av liknande bygge? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 16 juli 2007 Dela Postat 16 juli 2007 Jag hade tänkt bygga ett enkelt trummset av skrot. En kylskåpslucka är tänkt att fungera som bastrumma, medan ett kastrull av metall kommer utgöra virveln. Problemet är vad jag skall använda motsvarande virvelns skinn? Min tanke är en slags skiva av något material. Kriterierna är endast ett fylligt ljud, resten är skitsamma. Någon som har erfarenhet av liknande bygge? ta ex. en spånskiva el liknande o sätt grovt tyg över.. det får du en virvelkänsla av.. mickar du upp den och krämar på ordentligt in i preampen, så kan du iaf plocka ut en triggsignal och trigga andra skumma ljud från den. jag har triggat kastruller som bas- o virveltrumma tidigare.. blir ball som fan!! lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berra_- Postat 16 juli 2007 Dela Postat 16 juli 2007 det här låter intessant. Lägg gärna upp lite bilder och ljudklipp när du är klar Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 16 juli 2007 Dela Postat 16 juli 2007 Jag hade tänkt bygga ett enkelt trummset av skrot. En kylskåpslucka är tänkt att fungera som bastrumma, medan ett kastrull av metall kommer utgöra virveln. Problemet är vad jag skall använda motsvarande virvelns skinn? Min tanke är en slags skiva av något material. Kriterierna är endast ett fylligt ljud, resten är skitsamma. Någon som har erfarenhet av liknande bygge? Låter jätteroligt, glöm inte att posta bilder och ljudklipp under byggets gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 16 juli 2007 Dela Postat 16 juli 2007 Häftig idé fan, det måste ju funka med plintrör av papp i större diameter oxå du vet såna man gjuter i. Ligger säkert och skräpar såna som dom har kapat på på nåt bygge i närheten. Finns ju ganska stora rör i plast till avlopp oxå men dom kanske ger för mycket resonans. Skinn däremot blir lurigt ja det blir nog skinn helt enkelt finns ju att köpa kohud och sånt men det är ganska dyrt tror jag. Plast eller nån skiva förmodligen då oxå av plast blir nog för stumt. Då är det nog bättre att leta efter oljefat i olika diameter och kapa dom i olika längder och lira på locket respektive botten typ en blir två om du kapar ett fat så det blir olika långt. OBS! det kan smälla, finns det olje eller andra lättantändliga vätskerester så kan det bildas en gasblandning i fatet så om du drar en vinkelslip i ett sånt fat så kan det säga poff ut av helvete med lite otur. Ja lycka till Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hemluth Postat 16 juli 2007 Dela Postat 16 juli 2007 Häftig idé fan, det måste ju funka med plintrör av papp i större diameter oxå du vet såna man gjuter i. Ligger säkert och skräpar såna som dom har kapat på på nåt bygge i närheten. Finns ju ganska stora rör i plast till avlopp oxå men dom kanske ger för mycket resonans. Skinn däremot blir lurigt ja det blir nog skinn helt enkelt finns ju att köpa kohud och sånt men det är ganska dyrt tror jag. Plast eller nån skiva förmodligen då oxå av plast blir nog för stumt. Då är det nog bättre att leta efter oljefat i olika diameter och kapa dom i olika längder och lira på locket respektive botten typ en blir två om du kapar ett fat så det blir olika långt. OBS! det kan smälla, finns det olje eller andra lättantändliga vätskerester så kan det bildas en gasblandning i fatet så om du drar en vinkelslip i ett sånt fat så kan det säga poff ut av helvete med lite otur. Ja lycka tillGöran Virvel = Fallande Plasttoalettsits. Så är det bara. Speciellt i kakeltoalett. Där har du din virvel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 17 juli 2007 Dela Postat 17 juli 2007 Häftig idé fan, det måste ju funka med plintrör av papp i större diameter oxå du vet såna man gjuter i. Ligger säkert och skräpar såna som dom har kapat på på nåt bygge i närheten. Finns ju ganska stora rör i plast till avlopp oxå men dom kanske ger för mycket resonans. Skinn däremot blir lurigt ja det blir nog skinn helt enkelt finns ju att köpa kohud och sånt men det är ganska dyrt tror jag. Plast eller nån skiva förmodligen då oxå av plast blir nog för stumt. Då är det nog bättre att leta efter oljefat i olika diameter och kapa dom i olika längder och lira på locket respektive botten typ en blir två om du kapar ett fat så det blir olika långt. OBS! det kan smälla, finns det olje eller andra lättantändliga vätskerester så kan det bildas en gasblandning i fatet så om du drar en vinkelslip i ett sånt fat så kan det säga poff ut av helvete med lite otur. Ja lycka tillGöran Virvel = Fallande Plasttoalettsits. Så är det bara. Speciellt i kakeltoalett. Där har du din virvel. Ja det tror jag oxå på. I spiraltrappan till mitt gamla jobb så fick man ett jävla häftigt ljud när man slog på locket i toppen av röret i mitten på den som skulle funka som virvel med lite tweaks. Blir iofs. lite svårt att få plats med en tvåvånings spiraltrappa i studion 😱 men vad gör man inte för konstens. Nåä skämt åsido häftiga ljud finns i omgivningen bara man letar. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 17 juli 2007 Dela Postat 17 juli 2007 Lite sånt du är ute efter? 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gurka Postat 17 juli 2007 Trådstartare Dela Postat 17 juli 2007 Nu är bastrumman funnen och det blev en liten frysbox. Inte det fyndet jag hade hoppats rent ljudmässigt tyvärr, torr isolering ger torr ljudbild samtidigt vore större volym önskvärt. Nu är virveln prio 1 och det är bara ut på soptippen för fortsatt jakt efter grejer. Tyvärr står inte kastrulldonatorerna på rad utanför dörren och ber om att få förse mig med de rätta grejerna . Så sökandet fortsätter.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 17 juli 2007 Dela Postat 17 juli 2007 Nu är bastrumman funnen och det blev en liten frysbox. Inte det fyndet jag hade hoppats rent ljudmässigt tyvärr, torr isolering ger torr ljudbild samtidigt vore större volym önskvärt. Nu är virveln prio 1 och det är bara ut på soptippen för fortsatt jakt efter grejer. Tyvärr står inte kastrulldonatorerna på rad utanför dörren och ber om att få förse mig med de rätta grejerna . Så sökandet fortsätter.. second hand brukar ha stora billiga kastruller till övers.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 17 juli 2007 Dela Postat 17 juli 2007 Målarhinkar i plast då om man skär bort botten och använder plastlocken som skinn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gurka Postat 16 augusti 2007 Trådstartare Dela Postat 16 augusti 2007 (redigerat) Häromdan tog jag bort kylsystemet i min frysbox, för att slippa all giftig skit och helt enkelt göra den lättare. Till min stora lycka gav det även helt annat gung i den. Den låter lika fet som en stadig rysk kycklingpaj i verkligheten, dock är det min enda kvalitetstrumma eftersom kastrulltrumman är en stor besvikelse. Min lilla electrolux ger även rätt schysst ljud om man slår med träpinne på locket medan man daskar det upp och ner med andra handen. På så vis har jag ju två trummor i en så att säga. Blir tajt med trumletandet i höst, men om ni snubblar över välljudande saker i vardagen får ni gärna hålla mig underrättad. Blev så glad av min upptäckt att jag tog mig friheten att spela in den med mp3-spelarens mic. Ljudbilden långt ifrån verklig såklart. Frysboxen Trumman kommer in i mitten av klippet. Redigerat 16 augusti 2007 av gurka Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.