Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla! min 6 år gamla dator är självmordsbenägen och är i full gång med att, med ena foten nere, gräva sin egen grav. Jag vill skaffa en mer mobil ersättare och letar för fulla muggar efter en bärbar pc som kan hålla måttet. Jag sysslar mest med reason och cubase men brukar kunna ställa rätt så hårda krav på prestandan.

Jag vill ha en stabil dator som man kan lita på. Just nu är jag ute efter en PC.

Jag har kollat upp två datorer som kanske kan funka?

SONY Vaio VGN-AR31M

http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.actio...ry=VN+AR+Series

SONY Vaio VGN-FZ19VN

http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.actio...ry=VN+FZ+Series

Vad tror ni? Är det nåt att ha? vilken av dem är bäst?

Har ni några andra tips?

TACK SÅ JÄTTEMYCKET FÖR HJÄLP!

Mvh / otto

• 1 månad senare...
Annons
Postat (redigerat)

Tja !!!!!

Fundrar på en ny burk I så fall en bärbar och undrar vad som krävs. Jag är inte nån krösus men vill inte köpa nåt jag ledsnar på om 1 månad. Vista eller Xp det är frågan ????

Har tittat på en sån från Dell 🙂

PROCESSOR Intel® Pentium®-processor T2130 med dubbla kärnor (1,86 GHz, 533 MHz, 1 MB L2-cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska

SINNESRO 1 års grundläggande garanti - hämtservice

LCD-SKÄRM 15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800

MINNE 2 048 MB 533 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

HÅRDDISK 160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

GRAFIKKORT Intel® Media Accelerator 950-grafik med upp till 256 MB delat grafikminne

OPTISK(A) ENHET(ER) Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara

PRIMÄRT BATTERI 6-cells litiumjonbatteri (53 wattimmar)

DISKETT-/MEDIAENHETER Ej diskettenhet

Rekommendera gärna.........

Tack på förhand / Tobbe

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd
Postat

Min bärbara har betydligt sämre prestanda och jag har ändå kunnat göra väldigt många olika projekt inkluderat såna som har haft stora orkestersamplingar. En sak jag la märke till i din setup var att hårddisken enbart snurrade med 5400 rpm. Det har alltid varit rekommenderat att ha en hårddisk som går med 7200 rpm för musikproduktion. Då måste du förmodligen gå ner till 80 Gb eftersom det inte finns så många 160 Gb 7200 rpm hårddiskar - inte som jag har sett i alla fall.

När det gäller OS måste du främst se till att ditt ljudkort har drivrutiner för 64 bitars OS (dvs Vista eller XP 64 bit). Det kan också vara så att din sequencer/host behöver kunna utnyttja 64 bitars OS. När det gäller processorer med dubbla kärnor så är det heller inte alla program som stödjer det. De nyare versionerna av de populära inspelningsprogramen gör det som t.ex. Cubase, ProTools och Sonar men om du sitter med en äldre version kan det vara så att du behöver uppgradera mjukvaran för att kunna dra nytta av all processorkraft.

Postat

Tackar ....måste kolla det med Varven i hårddisken. Jag har en extern hårddisk, hjälper det ????? Jag Har FL studio och det är Vista kompatibelt. Mer orolig för pluggarna men de flesta fixar ju uppdateringar till Vista nu.

Postat
Jag har en extern hårddisk, hjälper det ?????
Ja.

5400 varv fungerar till din systemdisk. Använd en extern 7200-varvare via Firewire till låtprojekt/ljudfiler.

Vista är till dags dato inget bra val. Vänta in stabila drivrutiner mm. Försök få XP till maskinen.

Postat

Ok...... 😱

Har ingen firewire. Klarar jag mig på min vanliga externa ?????

Räcker det med asio4all förresten?????

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Hej!

jag funderar på att skaffa en bärbar liten dator och köra cubase sx 3 på och lira in med midiklav/vst,elgitarr och sång via ett troligen ljudkort e-mu 0404 usb 2.0 (vilket verkar smidigt) som jag köper till helgen.men ... vad för prestanda minst/mellan behöver man igentligen?

jag struntar i om det är ferrari,skoda eller fiat som designat den och hur stor skärm det är , jag vill ha nåt billigt beggat och bra. några tips nån? nån som har liknande snik hemstudio men som trots allt funkar bra? vad ska man ha , mycke´ minne? jag föredrar pc framför mac men ogillar ultraprestige när det gäller värsting/"senaste från usa." :-) jätte tack för svar.

"livet är en tårta,men se upp för ljusen.. och för att inte tala om rakbladen"

Nikke

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.