Jump to content
Annons

Recommended Posts

Fille (oregistrerad)
Postat

Tja

Jag är på gång att inhandla en stålsträngad akustisk. Har aldrig ägt någon tidigare men funderar på någon av dessa:

Taylor 110

Tanglewood tw1000sr

någon takamine i samma prisklass

Furch g21cr

Någon med erfarenhet av dessa eller något annat märke att rekomendera. Spelar ingen roll om det är en dreadnought etc. Alla förslag är bra.

/Fille

Annons
Postat (redigerat)

Tanglewood TW1000SR som du nämner köpte jag nu i veckan. Om det inte är den bästa gitarren under 10000kr, så är den åtminstone bland de bästa. Riktigt, riktigt bra tycker jag. 😆

När jag testade den för första gången på JAM här i Göteborg så blev jag helt frälst (blev helt chockad över skillnaden jämfört med min gamla akustiska som jag gav 3000kr för) Rekommenderas varmt!

REDIGERAT: stavfel

Redigerat av Chris
Fille (oregistrerad)
Postat

Ok. Jag ska lägga ungefär 7 lök. Läste att Taylorn skulle vara en riktigt jävel. Bästa på länge enligt Fuzz. Såg också att Tanglwooden va grymt bra i budgetsammanhang.

Fler röster höres!

Postat

Vissa gitarrer låter väldigt mörk & dovt medans vissa har ett mer öppet klingande sound. Lyssna noga & välj en gitarr med ett sådant sound som du gillar.

Bara för att den är dyr innebär inte det att du uppskattar soundet mer.

Men att den kostar lite mer innebär kanske att den håller stämningen bättre osv...

Strunta i märket och kör på en som du tycker låter bra & är skön att spela på.

Min skitsnygga 5000:- Levin låter förjäklit, är oskön att spela på & låter ostämd hur man än gör 😠

Fille (oregistrerad)
Postat
Vissa gitarrer låter väldigt mörk & dovt medans vissa har ett mer öppet klingande sound. Lyssna noga & välj en gitarr med ett sådant sound som du gillar.

Bara för att den är dyr innebär inte det att du uppskattar soundet mer.

Men att den kostar lite mer innebär kanske att den håller stämningen bättre osv...

Strunta i märket och kör på en som du tycker låter bra & är skön att spela på.

Min skitsnygga 5000:- Levin låter förjäklit, är oskön att spela på & låter ostämd hur man än gör 😠

Jo självklart är det avgörande. Men jag vill ha lite mer "kött på bena" innan jag börjar jaga.

Mer!

• 9 månader senare...
Postat

Om jag får låna tråden lite så skulle jag vilja ha någon rekommendation på en gitarr med ett stort och fylligt ljud. Någon som kan säga en jag måste prova (runt 5-6 tusen får den kosta)

Postat

jag gillar min Farida. Men den är inte så dyr. Kanske 2000:- men lät betydligt bättre än andra i samma prisklass tyckte jag.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tanglewood helt klart. De från 2800 SEK och uppåt låter mycket vackert även om man spelar med kraftigare rörelser. Walden är det märke tillsammans med Greg Bennet-designade Samick och Cort som jag blivit mest besviken på. Favoriten förblir dock Gibson Hummingbird för 27 tusen. Den som vill ha stort ljud kan ju alltid kolla in någon Jumbo-modell.

😱

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.