Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag visste inte om jag skulle posta detta inom cubase eller reasons forum, men jag misstänker att felet ligger i cubase, inte i reason.

Jag har ett m-audio delta audiophile 2496 och en cme u-key midicontroller, ska köra cubase med reason som rewireslav. detta har funkat klockrent genom mitt gamla SB audigy-kort och en gammal gm-midikeyboard med midi out, allt har varit frid och fröjd. men när jag bytte ljudkort och skaffade nytt keyboard började problemen.

När jag har enbart cubase eller enbart reason öppet (inte i rewire alltså) så fungerar allt som det ska, jag kan lira med keyboarden och använda alla controller-knobs och pads (iaf det som är automappat..). Men när jag ska köra reason i rewire får jag följande felmeddelande när jag startar upp reason med cubase igång:

Midi Input Problem

One or several of the midi inputs could not be opened. They might be in use by another application, open the preferences dialog and check your midi settings.

Ok, jag gör så. Under advanced midi i reason (där man väljer bussarna för midi vid external control/rewire) så står det att mitt audiophile är offline? Delta AP midi (offline) står det, och detta känns ju dumt.

Jag testade att koppla ur midikeyboarden och starta upp rewiresetupen igen och samma felmeddelande kommer.

Det är säkert nåt löjligt enkelt som jag förbisett eller nånting med DirectMusic eller liknande (emulerade portar osv) men jag förstår typ inte hur det funkar 😛

Hilfe!

Annons
Postat

Jag tror att det där meddelandet kommer upp utan att något är fel. Jag fick samma meddelande när jag körde rewire men det beror på att Cubase är värdprogrammet och Reason blir SLAVE. Det innebär att ditt midikeyboard sätts som prio i Cubase och inte i reason vid tillfället.

Jag kunde köra på som vanligt eftersom alla reason instrument spelas upp via cubase istället. Det är ju det som är grejen med rewire, reason styrs via en annan sequencer. Det kanske går att ställa in så meddelandet inte kommer upp men funktionen kommer att förbli densamma. Det står ju i felmeddelandet They might be in use by another application <-- alltså Cubase använder den just nu, NP! Rätta mig gärna någon om jag har fel 😛

Postat (redigerat)

det var just det jag tänkte, det borde gå att få det att fungera ändå. men problemet är, som jag borde ha skrivit i frågan så klart är att jag får inget note on i reason alls via keyboarden vid rewire. klart att det går att få ljud, men det går inte att styra reason via keyboarden (och ja, jag har aktiverat midi-record grejen i reason) och det är det jag vill.

det går inte heller att få ljud om man lägger reasons kanaler i cubase som midi-out direkt i spåret, ingen reaktion alls. eller jo, jag får note on meddleande i cubase, men inget från reason alls.

Redigerat av Mutto
Postat

Kan tyvärr inte hjälpa dig längre än så, jag använder inte Cubase mycket utan mest Reason. Bara för inspelning jag kör annat. Ska gå över till Logic så fort spargrisen blivit tillräcklig tjock så jag vill inte sätta mig in i Kobajs för mkt nu 😛

Lycka till iaf, testa att söka på google. Kan tänka mig att det finns fler som haft samma problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.