Jump to content
Annons

Tips på effekter som får rösten att låta gammal?


1pabloo

Recommended Posts

Har en röde NT2-a som ger ganska varmt ljud. Undrar om någon vet några bra pluggar som man kan lägga på sången, filter, dist, etc, som får den att låta äldre. Någon kanske har något bra tips som pillat med sånt här tidigare? eller andra pluggar som är populära att lägga på sång för att få den mer vintage (förutom reverb, kompression och det vanliga)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ladda din preamp rejält när du spelar in, du vill antagligen ha aningens naturlig drive. plate-reverb är ganska tidstypiska, kolla ex. "emt 140". med lite tur hittar du impulsfiler ifrån dessa reverb. jag vet att det finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

tuba rösten hårt och så har du en schysst dist

men det beror ju helt på vilken retro genre

lennon har ju typ bara slapdelay

men styr en buss så att du blandar upp den vanliga kanalen med en hårt hårt komprimerad det brukar vara godis för öronen och

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
drloop (oregistrerad)
ladda din preamp rejält när du spelar in, du vill antagligen ha aningens naturlig drive. plate-reverb är ganska tidstypiska, kolla ex. "emt 140". med lite tur hittar du impulsfiler ifrån dessa reverb. jag vet att det finns.

Det här tycker jag var ett riktigt bra tips.

Jag har en billig Art Tube MP som jag brukar trycka på så att det lyser rött och då skapas ett gött retrosound.

Läste i Studio om José Gonzalez som faktiskt kör samma preamp och det låter verkligen retro.

Plåtreverb ett måste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...