Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej!

Har precis blivit medlem på forumet och tänkte börja med att slänga ut denna fråga, även om latency naturligtvis diskuteras en del här redan, men för att försöka få svar "svart på vitt", tar jag risken att starta en ny tråd ändå 😕 - om jag missat någon tidigare tråd där svaret redan finns, så hänvisa mig dit 😛

Alltså - jag har i dagsläget ett gammalt Soundblaster Live! (skratta inte 😕 ) , med en latency på 49 ms. Jag antar att det är detta som gör att jag måste flytta varje inspelat spår i Cubase (SX3) en bit för att det ska ligga rätt...?

Med ett riktigt ljudkort ska man ju slippa ifrån detta, vad jag förstått?

Frågan är då om alla musikerljudkort ger "i princip" nollatency, eller finns det skillnader?

Har kollat på ESI Juli@ - där står ju att det har "nollatency" (dessutom har vår gitarrist ett sådant och han har aldrig problem med fördröjningar på inspelningar)

Det verkar dock sparsamt med latencyuppgifter på andra kort jag surfat runt o kollat på, t ex CME Matrix K (firewire). Någon som kan svara på om det här med latency är något att bry sig om, och hur mycket då?

tack på förhand

/daniel

Annons
Postat (redigerat)

det är ju sinnessjukt jobbigt att sitta och flytta spåren manuellt.

det blir ju inte noll latency men det blir knappt hörbart, du får ju försöka hitta nån som kommer under 10 ms, allt över tycker jag är svinjobbigt att spåela in med.

sen lägger sig väl spåren iaf 100 rätt? vet inte om det är nån minimal förflyttning? har aldrig tänkt på det.

Redigerat av mietek
Postat (redigerat)

Alla ljudkort har fördröjning. Även om det inte är dom mängderna som ett soundblasterkort ger.

Externaljudkort ger mer i synnerhet USB-historier även DSP-enheter ökar på latency. Så vill man verkligen spela i synk finns det inga lösningar då får man tänka på att i verkligheten så spelar man inte riktigt i synk heller. En stor scen och avstånd mellan musiker ger stor fördröjning.

Det som är viktigt dock är att medhörningen inte gör inspelning omöjlig. I synnerhet är det viktigt om man lägger trummor och liknande. Är i princip omöjligt att lägga en HiHat om det man hör kommer efter det man slår.

Lösningen är ljudkort som har egen internmedhörning eller aplikationer som stödjer direktmonitoring.

Även mixerhistorer är bra men då kostar det mycket pengar, billiga skitmixrar från Phonic och Beringer är ingen lösning på sikt.

Bra och billiga ljudkort som stödjer detta är Alesis IO serie andra bra lösningar är RME´s olika interface som är något dyrare.

Hursomhelst kommer man alltid att behöva flytta på saker ibland det viktiga är dock att medhörningen inte påverkar ditt sätt att spela för mycket.

Redigerat av DivineCo
Postat (redigerat)

Om du måste flytta spåren så låter det som att du kör i 44.1 khz på ditt SB-kort. Det går inte. Kör i 48 så ska det funka!

(Och det har ingenting med latency som sådant att göra, det är bara så att drivrutinerna helt enkelt inte synkar korrekt i 44.1)

Det ska finnas andra drivisar till Live som gör att man kan köra riktigt låg latency med det.. nån som vet?

Redigerat av Lars XLN Audio
Postat

Kör själv Live men jag känner inte till någonting i form av drivrutiner som skulle förbättra prestandan på ett Soundblasterkort.

Lät dock intressant det du sa om 48 kHz. Själv kör jag 96 kHz på min ProjectMix är detta helt uppåt väggarna?

Postat
Kör själv Live men jag känner inte till någonting i form av drivrutiner som skulle förbättra prestandan på ett Soundblasterkort.

Lät dock intressant det du sa om 48 kHz. Själv kör jag 96 kHz på min ProjectMix är detta helt uppåt väggarna?

Menar du att du kör SoundBlaster Live eller Ableton Live? Jag refererar enbart till SB Live, som aldrig funkat korrekt i 44.1.

Postat

Och förklaringen är att Sounblaster Live har en klocka som är låst till 48 kilohertz. För att jobba med andra samplingsfrekvenser blir man alltså tvungen att använda de vanliga ljuddrivrutinerna i Windows som konverterar samplingsfrekvensen. Vilket leder till trassel med latency.

SB Live är inte ett jätteroligt ljudkort men fungerar för hobbyisten, då krävs dock att kortet körs med asio-drivrutiner. Vilket man exempelvis kan hitta på kx-project (www.kxproject.com). Vad gäller "proffs-ljudkort" så finns en viss skillnad i latency. Eller snarare vid processorbelastning kontra latency vilket avgör hur låg latency du kan jobba med. Generellt sett duger dock vilket ljudkort som helst av de som är avsedda för musik. Med ett lite vassare kort som RME HDSP får man dock några extra procent datorkraft att jobba med.

Postat

ok, tack för all input! Ska pröva att köra 48 kHz istället. kxproject låter ju också väldigt intressant! Kommer nu ihåg att jag hört talas om det tidigare att man kan köra nån slags emu drivrutin till sb...

men det är klart- ett "riktigt" ljudkort är väl att föredra... frågan är bara vilket? Jag kör ju i princip bara in sång som audio (reason gör resten) så en xlr-ingång hade ju varit bra

Fråga: är det bättre att köra en extern preamp i form av min lilla behringer-mixer eller satsa på inbyggt i ljudkortet, typ CME matrix K (eller om det finns något bättre i samma prisklass)??

/daniel

Postat
ok, tack för all input! Ska pröva att köra 48 kHz istället. kxproject låter ju också väldigt intressant! Kommer nu ihåg att jag hört talas om det tidigare att man kan köra nån slags emu drivrutin till sb...

men det är klart- ett "riktigt" ljudkort är väl att föredra... frågan är bara vilket? Jag kör ju i princip bara in sång som audio (reason gör resten) så en xlr-ingång hade ju varit bra

Fråga: är det bättre att köra en extern preamp i form av min lilla behringer-mixer eller satsa på inbyggt i ljudkortet, typ CME matrix K (eller om det finns något bättre i samma prisklass)??

/daniel

Berätta om 48khz-tricket funkade 😄

• 2 veckor senare...
Postat

/daniel

Berätta om 48khz-tricket funkade 😱

jo nu har jag äntligen kommit mig för att testa det, o det funkade såtillvida att det verkade funka bättre men inte helt och hållet. Har iofs inte testat i någon större utsträckning. Kanske kan man få det att funka ordentligt, kanske är det något annat i min dator som också bidrar till "felet".

Postat

/daniel

Berätta om 48khz-tricket funkade 😱

jo nu har jag äntligen kommit mig för att testa det, o det funkade såtillvida att det verkade funka bättre men inte helt och hållet. Har iofs inte testat i någon större utsträckning. Kanske kan man få det att funka ordentligt, kanske är det något annat i min dator som också bidrar till "felet".

Prova Asio4All o se om du får mindre fördröjning. http://www.asio4all.com/ 😄

Borde fungera fint, även till Soundblaster. Bara installera Asio4All o ändra inställningarna o så väljer du Asio4All där du väljer ljud drivrutiner i programet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.