Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja... Sedan våras när jag hade lite problem har allt funkat smärtfritt o man har hunnit lära sig en hel del nytt. Nuså till ett problem som jag inte kunnat hitta nåt om i instruktionsmanualen.

Har precis spelat in en liten bluesdänga bestående av tre gitarrspår samt trummor som jag spelat in via VST-verktyget GrooveAgent. När jag kör min audiomixdown för att sedan lyfta ut allt till windowsmediaplayer så kommer inget ljud. Tidigare projekt har funkat felfritt men nu så ja, krångel. H

ar det nåt att göra med vst-spåret? Nån extra inställning jag måste göra?

En annan grej jag märkt är att när jag går in för att lyssna på låten så måste jag starta GrooveAgent för att höra trumspåret. Innebär detta att när jag väl kan lyssna o bränna låten på cd så följer inte trummorna med?

Tack på förhand.

Annons
Postat
Tja... Sedan våras när jag hade lite problem har allt funkat smärtfritt o man har hunnit lära sig en hel del nytt. Nuså till ett problem som jag inte kunnat hitta nåt om i instruktionsmanualen.

Har precis spelat in en liten bluesdänga bestående av tre gitarrspår samt trummor som jag spelat in via VST-verktyget GrooveAgent. När jag kör min audiomixdown för att sedan lyfta ut allt till windowsmediaplayer så kommer inget ljud. Tidigare projekt har funkat felfritt men nu så ja, krångel. H

En annan grej jag märkt är att när jag går in för att lyssna på låten så måste jag starta GrooveAgent för att höra trumspåret. Innebär detta att när jag väl kan lyssna o bränna låten på cd så följer inte trummorna med?

Tack på förhand.

Borde du inte behöva ett midispår som berättar för grooveagent vad den skall spela?

Postat

Tack på förhand.

Borde du inte behöva ett midispår som berättar för grooveagent vad den skall spela?

Jo det behövs!

Finns flera olika tillvägagångssätt beroende på hur man föredrar att arbeta, i manualen går de igenom detta, kan vara lite klurigt om man inte läser där!

Postat

Tack på förhand.

Jo det behövs!

Finns flera olika tillvägagångssätt beroende på hur man föredrar att arbeta, i manualen går de igenom detta, kan vara lite klurigt om man inte läser där!

Ja alltså... Jag kör Grooveagent genom ett midispår, de gör jag. O allt blir som de ska. när jag går in på låten ser man tom "hacken" som lämnas när man trycker in en fill osv. O när jag väl startar grooveagent så spelar den oxå upp det jag spelade in, precis enligt önskemål. Men det som stör mest är detta att inget ljud alls kommer med när jag spelar upp i Media playern, o detta trots att jag gör exakt likadant som med tidigare grejjer där jag enbart spelat in gitarrspår.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Är det inte bara så att audio mixdown inte tar med midispår även om dom kanske låter när du spelar upp dom i Cubase. Hur som helst måste vara nån inställning i cubase som du ska göra för att få med midispåren oxå.

Postat

Har aldrig provat GA.

Normalt så gör audio export precis samma som audio playback. Det som spelas upp när man lyssnar skrivs till en fil istället. Och om man inte kryssar i "realtime" så gör Cubase det så snabbt processorn klarar. Om spår inte kommer med så kan det bero på att man routat de kanalerna till en annan utgång än stereo out. (Man kan välja vilken output som ska exporteras)

Om man t ex kör med flera separata outs till en extern mixer så hör man ju allt när man lyssnar, men om man sen gör en export så exporteras bara det som är routat till just den utgången man valt.

Postat
Låter ju jävligt vettigt. Ska prova så snart ungarna sover... återkommer.

Nada, Zipp, Zero. fattar inte varför trummorna inte kommer med. Midispåret följer med medan jag klickar fram ett trumkomp med gitarrerna i bakgrunden men såfort jag stänger av inspelningen så försvinner midispåret... det jag gör är att starta en midikanal, väljer "all midi" som input, Groove agent som output. Klickar på W inför inspelningen. Precis som manualen säger då. Det skumma är att GA spåret ligger kvar så att om jag startar GA igen så kan den läsa det jag spelat in. Men midispåret vill inte fästa typ... Tips?

Postat
Normalt så gör audio export precis samma som audio playback. Det som spelas upp när man lyssnar skrivs till en fil istället. Och om man inte kryssar i "realtime" så gör Cubase det så snabbt processorn klarar. Om spår inte kommer med så kan det bero på att man routat de kanalerna till en annan utgång än stereo out. (Man kan välja vilken output som ska exporteras)

Njäe, teoretisk är det så. Praktiken ser ibland annorlunda ut, även om routingen är korrekt.

Sen jag uppgraderade till CS4 kör jag alltid audio export i "real time", annars missas ofta nåt spår. För det mesta handlar det i o f s om sånt som är rewirat från Reason.

Ändå har jag en väl presterande dator. Mycket irriterande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.