Egghuvud Postat 3 september 2004 Postat 3 september 2004 Har precis testat Magenta. Men fattar inte riktigt hur det fungerar. Vad är realtime resynthes egentligen? Hoppas inte vi haft denna tråden innan 😆
Egghuvud Postat 8 september 2004 Trådstartare Postat 8 september 2004 Ingen som vet eller ingen som bryr sig? Det skall ju vara state of the art om jag fattar det rätt. Någon kille som heter Fourier är tydligen inblandad. Jag har googlat, men fattar ändå inte.
Majken Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 Resyntes är ett lite luddigt begrepp känns det som. Det baseras dock på att man har en ingångssignal som förändras för att skapa ett nytt ljud. På så vis skiljer det sig från exempelvis en subtraktiv synt där själva synten även skapar ursprungsljudet. Ett exempel på en resyntesvariant är granularsyntes som man hittar i Propellerheads Malström, LinPlug CronoX och Native Instruments Reaktor. Magenta har jag helt missat, men jag skall helt klart kolla upp det. Tack för tipset /Majken
MusicGene Postat 8 september 2004 Postat 8 september 2004 [OT] Fourier den gamle 1700-talsgubben. Han är med i det mesta som har med ljud att göra, han kom nämligen på den förnämliga Fouriertransformen som gör att man enkelt kan hoppa mellan tid- och frekvensdomänerna. [/OT]
Egghuvud Postat 8 september 2004 Trådstartare Postat 8 september 2004 Tack Majken och MG. Det blev lite klarare iallfall. Luddigt håller jag med om. men på en del siter snackas det om resynthes som framtiden och man vill ju gärna vara cutting edge (he he) 😏
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.