Jump to content
Annons

Ska jag vara nöjd med mitt webhotell?

suprapappa

Recommended Posts

tjena

jag har min domÀn supralunar.com pÄ ett webhotell som heter sajthotellet.

nu kom precis Ärets rÀkning som Àr pÄ 888:- för ett konto pÄ 50mb samt ett Ärs förlÀngning av mitt domÀnnamn.

pÄ det stora hela har jag tyckt att tjÀnsten har funkat bra.....jag administrerar sjÀlv inte sidan dÄ jag inte har ngn koll pÄ sÄdant och har dÀrmed ingen statistik över avbrott o sÄ.....hade dock ett avbrott pÄ nÄgra mÄnader som visade sig bero pÄ en överfull gÀstbok p.g.a. spam.....i det lÀget hade jag gÀrna önskat ett fÄ ett meddelande frÄn webhotellet om att jag överskridit mitt konto pÄ 50mb och frÄgat om jag vill uppgradera mitt konto eller fixa till gÀstboken. vet inte om det Àr en rimlig servicenivÄ eller om jag bara fÄr skylla mig sjÀlv som inte har riktig koll?

e-posten funkar oxÄ bra och avbrotten Àr pÄ samma nivÄ eller mindre Àn vad min e-post frÄn comhem har varit.

bandet Àr dock inte speciellt aktivt och jag betalar hela summan sjÀlv. 888:- Àr förvisso inga speciellt stora pengar men jag undrar ÀndÄ om det Àr helt rimligt eller om jag kan fÄ precis samma tjÀnst hos ngt annat webhotell (som funkar bra) för typ hÀlften av pengarna? annars Àr det nog inte vÀrt strulet med överflyttning.

tack

Dela pÄ andra sajter

Annons

Det Àr iofs mÄnga som gnÀller pÄ One (tidigare b-one) men jag har tvÄ konton hos dom och det har aldrig strulat. Tror jag fÄr 1000Mb, obegrÀnsad trafik, php, e-mail och rubbet för max 400 per Är. Jag kÀnner att jag kan rekommendera det, men snart kommer resten av forumet och klagar. Men det skiter jag i, jag Àr nöjd och har aldrig haft problem.

EDIT

http://www.one.com

Redigerat av Polpotkin
Dela pÄ andra sajter

www.one.com Àr helt klart billigast om man ser till de riktiga webhotellen. De har "fri trafik" sÀger dem. Men de nekar en till att ha "downloadserver". Och med det menar de att varje trÀff inte fÄr generera mer Àn 1 mb.

SĂ„ var försiktiga ned stora mp3or som laddas automatiskt. 😕

Dela pÄ andra sajter

Loopia har funkat bra för mig. Bra service Àven pÄ helger. Behövde hjÀlp i inledningskedet med instÀllningar jag inte kunde administrera sjÀlv, annars har det funkat utan problem. De ska under sommaren utöka utrymmet till 1GB resp. 2GB.

Dela pÄ andra sajter

Det Àr iofs mÄnga som gnÀller pÄ One (tidigare b-one) men jag har tvÄ konton hos dom och det har aldrig strulat.

http://www.one.com

HĂ„ller med om det.

Jag har haft 3-4 sajter hos dem under nÄgra Är, varav en med mp3:or (assar.se).

Aldrig nÄgra problem ...

Dela pÄ andra sajter

jag rekommenderar Cliche Webbhosting. Jag hittade dem för ett Är sen cirka, och bestÀllde bÄde domÀn och serverplats pÄ 1 Gb! har nog betalt 240:- sammanlagt om jag inte minns fel! Funkar najs, har tvÄ sajter pÄ deras webbhotell, som fö. ligger i ett stort webhotellkomplex med massa stora andra liknande företag i Köpenhamn!! De har support pÄ bÄde svenska och danska ( om man nu vill ha det!) och fixar allt lÀtt o snabbt.

Har aldrig haft problem med dem! billigt Àr det med!!

http://www.clichehosting.com/se

Dela pÄ andra sajter

Jag kör alla mina sajter och internetlösningar samt alla mina kunders hemsidor och publika nÀt hos Surftown.

De har allt som B-One erbjuder men med Ànnu snabbare lina och MYCKET MYCKET bÀttre konfigurationsmöjligheter.

www.surftown.se

Rekommenderas skarpt före One (B-One).

Loopia kör jag alla mina domÀnnamn hos. Har dock aldrig provat nÄgot webbhotell hos dem dÄ jag aldrig behövt,

men om de har lika bra service pÄ sjÀlva webbhotellen som med hantering av domÀnnamnen sÄ kan jag inte annat

Ă€n att rekommendera dem!

Dela pÄ andra sajter

jag rekommenderar Cliche Webbhosting. Jag hittade dem för ett Är sen cirka, och bestÀllde bÄde domÀn och serverplats pÄ 1 Gb! har nog betalt 240:- sammanlagt om jag inte minns fel! Funkar najs, har tvÄ sajter pÄ deras webbhotell, som fö. ligger i ett stort webhotellkomplex med massa stora andra liknande företag i Köpenhamn!! De har support pÄ bÄde svenska och danska ( om man nu vill ha det!) och fixar allt lÀtt o snabbt.

tack för svar...

Àr deras "fri frafik" helt fri trafik eller blir det besvÀr om mÄnga plötsligt skulle ladda ner lÄtar frÄn sidan?

Dela pÄ andra sajter

jag kör pÄ box.se - de har inget förbud mot mp3or osv - skulle det ta för mycket bandbredd sÄ Àndras filerna en stund Ä sen gÄr de tillbaka igen. Har haft One och lÀser man deras avtal Àr det inte mycket att hurra över. Enligt avtalet sÄ Àr allt förbjudet som tar för mycket bandbredd - förutom text. AlltsÄ bilder, film och ljud samt scripts. Surftown tillÄter inte heller mp3.

Vill man ut med lÄtar osv sÄ mÄste man vara beredd pÄ att det kostar lite. Box Àr vÀldigt billiga ÀndÄ tycker jag.

Dela pÄ andra sajter

tack för svar...

Àr deras "fri frafik" helt fri trafik eller blir det besvÀr om mÄnga plötsligt skulle ladda ner lÄtar frÄn sidan?

jag har aldrig mĂ€rkt nĂ„gra problem. och under 4 veckor tankade 500 unika besökare en skiva pĂ„... (kollar!! 😕 ) .... 40 mb.

fick inga som helst klagomĂ„l.. 😆 har aldrig haft nĂ„gra problem med dom alls. plus att de har en utmĂ€rkt support som svarar inom 24 h och vĂ€ldigt utförligt med.. 😛

Dela pÄ andra sajter

Hmm. Nu blir jag lite orolig.

VĂ„rt första album har vi gjort tillgĂ€ngligt gratis, och det laddas ner rĂ€tt mĂ„nga gĂ„nger om dagen (ca 100Mb). Vad innebĂ€r det dĂ„, nĂ€r jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag fĂ„ en chock vid nĂ€sta faktura? 😛 :P

Dela pÄ andra sajter

VĂ„rt första album har vi gjort tillgĂ€ngligt gratis, och det laddas ner rĂ€tt mĂ„nga gĂ„nger om dagen (ca 100Mb). Vad innebĂ€r det dĂ„, nĂ€r jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag fĂ„ en chock vid nĂ€sta faktura? 😊🙂

Du behöver inte vara orolig för det. De kommer först att kontakta dig om de mÀrker

att bandbredden nyttjas för mycket.

Dela pÄ andra sajter

VĂ„rt första album har vi gjort tillgĂ€ngligt gratis, och det laddas ner rĂ€tt mĂ„nga gĂ„nger om dagen (ca 100Mb). Vad innebĂ€r det dĂ„, nĂ€r jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag fĂ„ en chock vid nĂ€sta faktura? 😊🙂

Du behöver inte vara orolig för det. De kommer först att kontakta dig om de mÀrker

Det Ă€r inte sĂ€kert. Jag lĂ€ste om en snubbe som fick sin sida nedstĂ€ngd bara sĂ„dĂ€r pĂ„ one.com. SĂ„ nĂ€r han kontaktade supporten fick han reda pĂ„ deras policy. 🙂

Dela pÄ andra sajter

Det Ă€r inte sĂ€kert. Jag lĂ€ste om en snubbe som fick sin sida nedstĂ€ngd bara sĂ„dĂ€r pĂ„ one.com. SĂ„ nĂ€r han kontaktade supporten fick han reda pĂ„ deras policy. 🙂

Det Àr nog i extremfall dÄ dom mÄste stÀnga ned sidan pÄ direkten skulle jag tro... Men som sagt, det Àr vÀl tydligen inte sÀkert... SÄ blev det iallafall för mig,

det var dock ett tag sedan...

Dela pÄ andra sajter

VĂ„rt första album har vi gjort tillgĂ€ngligt gratis, och det laddas ner rĂ€tt mĂ„nga gĂ„nger om dagen (ca 100Mb). Vad innebĂ€r det dĂ„, nĂ€r jag har One.com? Dom har inte hört av sig till mig om det, kommer jag fĂ„ en chock vid nĂ€sta faktura? 😆🙂

Det Àr nog i extremfall dÄ dom mÄste stÀnga ned sidan pÄ direkten skulle jag tro... Men som sagt, det Àr vÀl tydligen inte sÀkert... SÄ blev det iallafall för mig,

det var dock ett tag sedan...

har ocksÄ snackat med folk som fÄtt sina sajter nerstÀngda pga. för mkt trafik nÀr de legat pÄ one.com... suger ganska ordentligt tycker jag!!

Dela pÄ andra sajter

Jag Àr nöjd kund hos Aleborg.

Jag hade extrema problem med One (tÀnder upp ett gÀng stora blinkade varningslampor), och sedan skaffade jag Loopia. Loopia var ocksÄ bra och pÄlitliga, men kostade lite vÀl mycket för vad man fick tyckte jag.

Dela pÄ andra sajter

Jag hade extrema problem med One (tÀnder upp ett gÀng stora blinkade varningslampor), och sedan skaffade jag Loopia. Loopia var ocksÄ bra och pÄlitliga, men kostade lite vÀl mycket för vad man fick tyckte jag.

Ang. Aleborg: Vi har haft extremt mycket strul med dem. Och tydligen andra kunder ocksÄ.. Servrar som dyker, ingen fungerande backup.. Har fÄtt ett ganska svajigt intryck av deras kompetens. Men det kan sÀkert variera frÄn burk till burk i deras park.

Dela pÄ andra sajter

One (f.d. B-one) Àr det pestflagg för.

Deras uppfattning om "fri trafik" Ă€r inte vad man vĂ€ntar sig, utan det innebĂ€r bara att trafiken inte kostar nĂ„got extra. Det Ă€r fortfarande sĂ„ att de stĂ€nger sidan om trafiken belastar servrarna för mycket. Vad Ă€r dĂ„ "för mycket"? Det kan de inte ens svara sjĂ€lva pĂ„, utan det fĂ„r man leva i ovisshet om fram till den dag de utan förvarning stĂ€nger siten pĂ„ grund av "överutnyttjande". Det Ă€r dessutom förbjudet med MP3:or och vad de kallar "download-site", sĂ„ det kan rĂ€cka med att de upptĂ€cker att det finns en MP3:a pĂ„ utrymmet, sĂ„ kan de stĂ€nga siten direkt. Eftersom det stĂ„r i deras regler (som man godkĂ€nner nĂ€r man klickar för att man godkĂ€nner, efter att inte ha lĂ€st... 😊 ), sĂ„ har de dessutom rĂ€tt att stĂ€nga utan förvarning och utan att betala tillbaks för det som finns kvar outnyttjat pĂ„ abonnemanget.

Detta har hÀnt vÀldigt mÄnga - sÄ det Àr bara att söka pÄ vilket forum som helst, sÄ inser man snabbt att B-One/One Àr favorit-hatobjektet nummer ett...

Surftown fungerar bra men verkar f.n. sedan en tid tillbaks ha en j-t seg PHP-server, sÄ jag kÀnner att jag mÄste byta till ett annat hotell pÄ grund av det. De har visserligen liknande luddiga formuleringar angÄende belastning av servrar, men de beter sig inte som One i alla fall, utan kontaktar Ätminstone sina kunder innan de gör nÄgot... Jag har min privata domÀn hos dem.

Fick ett tips om att byta till Scandic Hosting (dÀr VST-forum ligger), som tydligen Àr bÄde tillförlitligt och har rimliga priser, sÄ jag byter förmodligen till dem snart.

Scorpiondata Àr ett svenskt webhotell som har helt ok villkor, men downtime har varit frekvent i omgÄngar. Verkar dock har blivit bÀttre pÄ sistone.

Infinology har jag min testsite hos. De ger 9GB utrymme och 50GB download/mÄnad - för 7USD/mÄnad! De har dock blivit lite lÄngsamma, sÄ jag tyckte att de kÀndes nödvÀndigt att lÀgga upp testsiten pÄ ett stÀlle till - och det blev Lunarpages, som erbjuder imponerande 350GB utrymme och 2500GB download per mÄnad - för 7USD/mÄnad. De gÄnger jag har jÀmfört sÄ har Lunarpages varit snabbare (kanske för att den nya adressen Àr mindre kÀnd och dÀrför blir mindre belastad...) - och det Àr sÄ groteskt mycket utrymme och trafik, att det ska vÀldigt mycket till för att komma Ànda dit.

Körde Àven test av downtime pÄ alla mina webhotell. Lunarpages hade 27 sekunder sedan februari i Är, medan de övriga lÄg pÄ mellan 5 och 8 timmar downtime för samma period...

Dela pÄ andra sajter

Har kört one.com i drygt ett halvÄr nu och kan faktiskt sÀga att jag Àr nöjd. Har inte haft speciellt hög trafik men belastat servrarna med bÄde php och mysql ganska hÄrt. Min privata site snittar pÄ 1000 trÀffar om dagen och jag upplever allt som snabbt, stabilt och tillförlitligt.

Flera av mina kunder (en del inom reklamfilmsbranchen) har sina siter pÄ one.com och dÀr Àr det vÀldigt tung trafik under vissa kampanjer, men Àven detta har funkat vÀldigt bra.

Dessutom har jag anvÀnt mig av deras chat-support en gÄng och det funkade helt kalas. (fick hjÀlp pÄ 2 minuter med en ganska invecklad sak som jag inte ens riktigt rÀknat med att dom kunde svara pÄ)

Dela pÄ andra sajter

tack för alla svar

tyckte Cliche.se verkade intressant och mailade lite frÄgor till dom men fick följande till svar:

Det Àr inte tillÄtet att ha arkiv med mp3-filer eller tex filmer, det gÀller ocksÄ streaming, dÄ det egentligen ocksÄ Àr en nerladdning det rör sig om.

Àr detta nÄgot som Àr vanligt för flera webhotell enligt deras stadgar men som man inte bryr sig om i praktiken?

Dela pÄ andra sajter

tack för alla svar

tyckte Cliche.se verkade intressant och mailade lite frÄgor till dom men fick följande till svar:

Det Àr inte tillÄtet att ha arkiv med mp3-filer eller tex filmer, det gÀller ocksÄ streaming, dÄ det egentligen ocksÄ Àr en nerladdning det rör sig om.

Àr detta nÄgot som Àr vanligt för flera webhotell enligt deras stadgar men som man inte bryr sig om i praktiken?

Det Àr mycket vanligt. Det Àr vÀl enklaste sÀttet att skydda företaget mot piratkopiering bland sina webhotell-gÀster. Har du godkÀnt avtalet, sÄ ger det ju webhotellet fritt fram att ta bort utan pardon utan att behöva lÀgga tid pÄ att granska om det Àr pirat-MP3:or eller om det Àr ditt eget material.

De jag nÀmnde, Infinology och Lunarpages ger dig dÀremot tillstÄnd att ha precis vad du vill pÄ ditt utrymme, men du Àr ocksÄ ansvarig för innehÄllet sjÀlv.

Dela pÄ andra sajter

tack för alla svar

Det Àr mycket vanligt. Det Àr vÀl enklaste sÀttet att skydda företaget mot piratkopiering bland sina webhotell-gÀster. Har du godkÀnt avtalet, sÄ ger det ju webhotellet fritt fram att ta bort utan pardon utan att behöva lÀgga tid pÄ att granska om det Àr pirat-MP3:or eller om det Àr ditt eget material.

De jag nÀmnde, Infinology och Lunarpages ger dig dÀremot tillstÄnd att ha precis vad du vill pÄ ditt utrymme, men du Àr ocksÄ ansvarig för innehÄllet sjÀlv.

lÄter nÀstan för bra för att vara sant de dÀr lunarpages.. :rolleyes:

ska kolla in de ja me, o kostar de bara 7$ sĂ„ e d ju inge o tala om.. 😆

ere per mÄnad el per Är?

Dela pÄ andra sajter

tack för alla svar

lÄter nÀstan för bra för att vara sant de dÀr lunarpages.. :rolleyes:

ska kolla in de ja me, o kostar de bara 7$ sĂ„ e d ju inge o tala om.. 😆

ere per mÄnad el per Är?

Per mÄnad...

Min kopia av testsiten ligger dÀr sedan ett halvÄr tillbaka ungefÀr, pÄ http://www.testrecordings.net - sÄ kan intresserade kolla upp hur det fungerar. Jag var skitnöjd med Infinology, men Lunarpages (som jag har haft tidigare och som alltid har funkat bra, men lÀmnade nÀr Infinology gav mycket mer till samma pris - sÄ nu Àr det samma sak pÄ andra hÄllet i stÀllet) Àr sanslöst generösa, sÄ i nulÀget tror jag att de Àr svÄrslagna...

Dela pÄ andra sajter

Ang. Aleborg: Vi har haft extremt mycket strul med dem. Och tydligen andra kunder ocksÄ.. Servrar som dyker, ingen fungerande backup.. Har fÄtt ett ganska svajigt intryck av deras kompetens. Men det kan sÀkert variera frÄn burk till burk i deras park.

Tack för kommentaren! Jag ser det hÀr Äret som ett utvÀrderingsÄr och Àr Àn sÄ lÀnge nöjd. Vi fÄr hoppas pÄ att det fortsÀtter sÄ.

Om inte, sÄ kan det kanske bli lÀge att utvÀrdera Box nÀsta Är.

Dela pÄ andra sajter

Ok Claes.. dyrt vare ju.. 🙂 men om det Ă€r vĂ€rt det sĂ„ Ă€r det bra.. jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med mitt, o den enda rĂ€kningen jag fĂ„tt pĂ„ ett Ă„r Ă€r 150 spĂ€nn för min domĂ€n.. 😛 fick den imorse!

Box.se verkar riktigt najs det med, men det Àr ocksÄ ganska dyrt, jag Àr som sagt vÀldigt nöjd med cliche!!

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.