Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej. Jag ska åka på en lång resa, där har jag inte internet. Det kommer bli en del dö tid och jag har lite sköna vsti och Cubase så jag vill göra låtar då. Saken är den att jag inte kan fråga er på forumet då om jag fastnar.. så jag behöver en kvick förklaring till lite problem jag stött på redan.. Jag vore riktigt tacksam om ni kunde lägga en lätt förklarig. Har Cubase SX3

1.i Stylus jag vill ha över till Cubase. Det är bara drag and drop som jag förstått och det har jag gjort. MEN.. blocket jag dratt över från stylus låter inte när jag har stylus på stop knappen. Jag måste ha Stylus på "play" för att höra groovet med resten av låten.. och då går det inte att stänga av den i Cubase transporter. Hur skapar jag den kommunikationen mellan dom två? så Cubase transporter sköter play och stop?

2,En annan fråga, finns det en snabbknapp i Cubase för att få upp Vsti synthen man jobbar med, alltså inte vst instruments boxen utan själva synthen? och finns det en snabb knapp för piano rollen?

3.Vart lägger man till t.e.x waves på den kanalen man jobbar med? säg att jag gjort en slinga i absynth och vill ha waves l1 kompressor på den midi kanalen i cubase, vart gör jag det?

4.Nästan viktigast... när låten är klart.. hur får jag allt till en mp3 fil (mixdown). jag va inne och pillade på export men den gjorde bara en konstig fil av det hela

5.Vart hittar jag hur mycket processor kraft som körs för tillfället i Cubase?

6. Fyll gärna på med visdom om nått som ni kanske tror jag kan stöta på.. nått man oftast borde veta för att göra en låt från start till slut..

Det va allt, jag vore VÄLDIGT tacksam för svar.. Manualen är så mastig, och dom här svaren kanse det bara tar 5 min för en duktig att svara på.. så det skulle spara mig flera dagar på min resa att bara göra musik på! tack på förhand

Redigerat av Shoota
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är mjukvaror för över 20 000 du talar om...

Känns inte som nybörjargrejer direkt.

Hatar mig själv att jag skriver detta. Men det känns så uppenbart att du inte har koll ...

Om du nu har köpt dessa mjukvaror så har du ju råd med seriös rådgivning, jag erbjuder mig för en mycket rimlig kostnad hjälpa dig ..... 😊

Skicka mig ett PM.

Redigerat av drloop
Postat
Manualen är så mastig, och dom här svaren kanse det bara tar 5 min för en duktig att svara på.. så det skulle spara mig flera dagar på min resa att bara göra musik på! tack på förhand

Skaffar man SX3 och inte tittar i manualen så missar man en jäkla massa nyttigt skulle jag vilja påstå!

Allvarligt! Du kommer att hitta svaren på många frågor om Du ögnar igenom manualen. Du behöver inte plöja igenom allt på en och samma gång...men ett av de mest relevanta avsnitten då och då!

Du kommer inte att ångra Dig!

Peace! 😏

Postat

varför posta jag, jag visste ju att dessa svaren skulle dyka upp.. det är en klassiker. Många kommenterar här va riktigt osköna så jag skiter i att ens kommetera dom., japp jag har 20papp grejjer.. och ingen koll.. imorgon ska jag köpa en häst för 120papp och lära mig rida, och till helgen kanske jag köper en resturang och lär mig laga mat. peace

Postat
2,En annan fråga, finns det en snabbknapp i Cubase för att få upp Vsti synthen man jobbar med, alltså inte vst instruments boxen utan själva synthen? och finns det en snabb knapp för piano rollen?

3.Vart lägger man till t.e.x waves på den kanalen man jobbar med? säg att jag gjort en slinga i absynth och vill ha waves l1 kompressor på den midi kanalen i cubase, vart gör jag det?

4.Nästan viktigast... när låten är klart.. hur får jag allt till en mp3 fil (mixdown). jag va inne och pillade på export men den gjorde bara en konstig fil av det hela

5.Vart hittar jag hur mycket processor kraft som körs för tillfället i Cubase?

6. Fyll gärna på med visdom om nått som ni kanske tror jag kan stöta på.. nått man oftast borde veta för att göra en låt från start till slut..

Jag är ingen mästare men lite hjälp ska jag nog kunna ge dig!

2. Japp, det finns det. Se till att ha aktiverat "show inspector" (knappen sitter överst i fönstret. Mellan klockan och "touch fader" så att säga. När väl inspector är aktiverad ser du längst ner i dess fönster namnet på instrumentet. Se till att ha valt rätt kanal. Det finns två knappar där. Piano och "e". Du märker vilken som går till vad.

3. Det finns två sätt att göra detta på. Antingen genom att göra en ny kanal "Fx-channel". Eller att gå in i mixern (tryck F3) och därifrån välja ditt instruments utsignal och koppla den vidare till en effekt.

4. Tryck Export - Audio Mixdown. Välj tex Microsoft Wave, 44100, 24-bit, Stereo interleaved, Bus 1 (som output). Låt alla kryssrutor vara obockade. Om inte verkligen behöver funktionerna såklart. Du kan givetvis göra mp3 med en gång. Men jag föredrar att få ut så hög kvalitét direkt. För att sedan göra andra format.

5. Tryck "F12".

Postat
Det är mjukvaror för över 20 000 du talar om...

Tänkte samma sak 😕

Har du vunnit på Lotto eller?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.