Jump to content
Annons

Fråga angående Clavia Nord Electro 2


Pianot

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att köpa en Clavia Nord Electro 2. Det är min första keyboard/synth, har tidigare bara spelat akustiskt piano, varför jag har lite nybörjarfrågor.

Jag har redan en ljud/musikanläggning hemma med ett par golvstående högtalare som jag för hemmabruk tänkt använda tillsammans med min Nord Electro 2. Eftersom detta är min första synth är jag lite fundersam om detta över huvud taget är möjligt?

Enligt Electrons manual finns det "two audio outputs (left out and right out)" som är "line level and unbalanced", vilket inte säger mig särskilt mycket och mer info än så verkar inte finnas att tillgå. Går det att koppla dessa utgångar till min reciever (en "hemmabioreciever" av märket JVC, samma som jag bl.a. använder till CD-spelaren) för att i sin tur leda ljudet till högtalarna?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag funderar på att köpa en Clavia Nord Electro 2. Det är min första keyboard/synth, har tidigare bara spelat akustiskt piano, varför jag har lite nybörjarfrågor.

Jag har redan en ljud/musikanläggning hemma med ett par golvstående högtalare som jag för hemmabruk tänkt använda tillsammans med min Nord Electro 2. Eftersom detta är min första synth är jag lite fundersam om detta över huvud taget är möjligt?

Enligt Electrons manual finns det "two audio outputs (left out and right out)" som är "line level and unbalanced", vilket inte säger mig särskilt mycket och mer info än så verkar inte finnas att tillgå. Går det att koppla dessa utgångar till min reciever (en "hemmabioreciever" av märket JVC, samma som jag bl.a. använder till CD-spelaren) för att i sin tur leda ljudet till högtalarna?

Tack på förhand!

Detta ska nog gå bra. Jag gjorde det när jag var yngre (hade ett roland e-15 då). Det du måste ha är en kabel med rca i ena änden och tele i andra. På nått sätt är jag 99,9 % säker på att det kommer att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tänk bara på att du kan paja högtalarna. Clavia Electro 2 spelar grymt djupt i basen, så elementen kan skaka loss och börja dista om du krämar på!

Men med måtta är det inga problem. Förstärkaren pallar säkerligen iaf.

Har provat själv.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era båda svar, känner mig genast säkrare på min sak!

Är det alltså någonting i stil med denna sladd jag skulle behöva?

CPR-200.gif

Kabel HOSA HC-CPR-206, 6m, 2 telemono-2 RCA

Audiokabel 2 monotele - 2 RCA 6m

Hittad på Jam, 110:-

Skulle även vilja ställa en fråga till musik:

Jag hittade några trådar här på forumet från tidigare i år där du gjode en grundlig utredning av vilka pedaler som ska fungera till Nored Electron. Jag undrar vilka pedaler du bestämde dig för själv samt hur du tycker att de har fungerat så här några månader senare? Någon pedal du kan rekommendera? Jag antar att sustainpedalen är viktigast för mig som pianist, men även de andra pedalerna är intressanta för att kunna utnyttja Electrons möjligeter i större grad.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Tack för era båda svar, känner mig genast säkrare på min sak!

Är det alltså någonting i stil med denna sladd jag skulle behöva?

CPR-200.gif

Kabel HOSA HC-CPR-206, 6m, 2 telemono-2 RCA

Audiokabel 2 monotele - 2 RCA 6m

Hittad på Jam, 110:-

Skulle även vilja ställa en fråga till musik:

Jag hittade några trådar här på forumet från tidigare i år där du gjode en grundlig utredning av vilka pedaler som ska fungera till Nored Electron. Jag undrar vilka pedaler du bestämde dig för själv samt hur du tycker att de har fungerat så här några månader senare? Någon pedal du kan rekommendera? Jag antar att sustainpedalen är viktigast för mig som pianist, men även de andra pedalerna är intressanta för att kunna utnyttja Electrons möjligeter i större grad.

Hej Klaviaturvän!

Det verkar vara HELT RÄTT kabel du valt i exemplet.

När det gäller pedaler till mitt Clavia så har jag faktiskt inte köpt dem ännu, det har varit planer för elbas t.ex. i vägen för de inköpen... Men lustigt att du frågar, för planen är att köpa pedalerna denna veckan!! 😛 Det blir (efter en del läsning och samtal till Clavia själva): Fatar VFP1 (piano Sustain) och Proel Expression PVP16L och Proel Sustain/Rotor På/Av, PFS29. Totalt 330 + 325 + 140 SEK på 4Sound = 795 SEK totalt. Dessa sägs av Clavia fungera bra! Man kan köpa Korg eller Roland som Piano Sustain också, men de har half damper-funktion, vilket Clavian inte klarar. Dumt att betala extra för en grej den inte fixar, även om deras pedaler som sådana funkar.

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Klaviaturvän!

Det verkar vara HELT RÄTT kabel du valt i exemplet.

När det gäller pedaler till mitt Clavia så har jag faktiskt inte köpt dem ännu, det har varit planer för elbas t.ex. i vägen för de inköpen... Men lustigt att du frågar, för planen är att köpa pedalerna denna veckan!! 🙂 Det blir (efter en del läsning och samtal till Clavia själva): Fatar VFP1 (piano Sustain) och Proel Expression PVP16L och Proel Sustain/Rotor På/Av, PFS29. Totalt 330 + 325 + 140 SEK på 4Sound = 795 SEK totalt. Dessa sägs av Clavia fungera bra! Man kan köpa Korg eller Roland som Piano Sustain också, men de har half damper-funktion, vilket Clavian inte klarar. Dumt att betala extra för en grej den inte fixar, även om deras pedaler som sådana funkar.

😳

:musik

Hej, du verkar av allt att dömma vara en klaviaturvän själv! 🙂

Bra att jag träffade rätt på kabeln, jag försöker lära mig och gör så gott jag kan!

Efter att ha läst dina trådar och övervägt för- och nackdelar kan jag inte annat än hålla med dig om att de där tre pedalerna du nämner verkar vara de vettigaste sett till både funktion och pris. Kikade i Electrons manual (som jag fann på Clavias webbsida) och måste säg att det var allt annat än uppenbart vilka pedaler som fungerar och inte om man ser till den knapphändiga infon man fann där!

Lustigt att jag tog upp pedalfrågan just när du var i köpartagen, men så kan det hampa sig! Om du skulle sätta dina pedalköparplaner i verkar skulle jag verkligen uppskatta om du ville skriva någon rad om hur det fungerar, antingen i denna tråd, via ett PM till mig eller någon annanstans. Speciellt om det skulle vara något som mot förmodan krånglar, bara onödigt att vi är två som gör samma fel!

Tack igen!! 🙂😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Pianot: I samband med en eventuellt återupptagen specialdeal med Jam, så letar jag fortfarande alternativ och fann att man kanske istället kan använda deras nyinkomna JJ Labs Piano Sustainpedal för 295 SEK (jag är nämligen väldigt nöjd med JJ Labs andra prylar), deras Cherub Sustain/Rotor av-på-pedal för 195 SEK och en Bespeco VM-19L (som man antagligen får beställa. De för märket men jag hittar inte just den pedalen på Jams hemsida). Priset på Bespecon har jag ingen aning om dock. Nån som vet? Den enklare VM-14 tar de dock 340 SEK för.

Om inte dealen blir av med Jam, så väljer jag Fatar plus de 2 Proel jag nämnde förut, för totalt strax under 800 SEK!

Återkommer i veckan härom!!

//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej! Mycket har hänt sedan jag postade senast. Jag har köpt en Nord Electro 2 (Wohoo! 😉 ) och även fixat pedaler till den. Det blev en JJ Labs DP-1 piano sustain, Cherub WTB-004 sustain (på/av switch, för rotor speed) samt en Roland EV-5 (för volym/wah-wah). De två första för att de är billiga och enkla, behöver inte vara mer avancerade. Sedan satsade jag på en EV-5 eftersom det är den Clavia rekommenderar och det tydligen ska vara svårt att hitta andra som funkar lika bra. Tyckte det var bättre att lägga 800 på något som fungerar än 400 på något halvbra! Tycker det fungerar hur bra som helst med dessa pedaler!

Hoppas det kan hjälpa någon, finns väldigt lite info om vilka pedaler som funkar bra måste jag säga! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja, bara man inte köper Yamaha så är det nog lugnt! De lär inte funka till Clavian...

Antar att du handlade av Jam, med tanke på märkena du valt.

Är JJLabs:en och Cherub:en bra alltså!!!?

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Pianot: Tycker du också att ljudet ut i hörlursutgången är för låg? Så har det iaf varit i alla 4 olika exemplar av Electro 2:an som jag har testat!!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, bara man inte köper Yamaha så är det nog lugnt! De lär inte funka till Clavian...

Antar att du handlade av Jam, med tanke på märkena du valt.

Är JJLabs:en och Cherub:en bra alltså!!!?

:musik

Korrekt, från Jam, Sverige är ett litet land! 😛 Allt förutom EV-5:an, från 4sound.

Eftersom jag inte har någon lång erfarenhet av sythar och pedaler (första synthen i min ägo, har bara haft akustiskt piano 🙂 ) så jag har väldigt lite att jämföra med, men jag tycker de fungerar bra! Cheruben fungerar ju så bra det bara kan gå, det är ju bara en knapp som slår på/av höghastighetsinställningen på Lesliet, inte så mycket att misslyckas med om man säger som så. 😛

JJ Labs stustainen fungerar bra för mig. Inte precis som en pedal på akustiskt piano, men det beror nog snarare på Electron än på pedalen. På akustiskt piano kan man ju lyfta pedalen lite för att dämpa tonen lite, utan att strypa den helt. Men här är det full sustain eller inget alls som gäller, vilket jag tyckte var lite klurigt att spela med i början. Men den begränsningen sitter nog, som sagt, snarast i keyboarden och inte i pedalen. Pedalen gnekar, eller snarare klickar, lite (men vilken pedal gör inte det?) och den har en tendens att vandra runt lite på mitt golv när man spelar, så jag får nog försöka förankra den i något. Den hade gott kunnat väga lite mer så hade den nog stått stadigare. Klart godkännt i alla fall!

De jag talade med på Jam sade att de hade haft lite problem med controlpedaler som inte riktigt fungerat som de ska med Electron och rekommenderade mig att följa Clavias egna rekommendationer. Så jag tog det säkra före det osäkra och skaffade en Roland EV-5 och jag tror det är värt den extra slanten, fungerar bra, i princip ett måste till orgeln, och jag tycker att den känns stabil och kvalitativ.

Sedan har jag ju inte testat keyboarden och pedalerna i fem dagar eler något i den stilen, så det är nog egentligen lite tidigt att uttala sig om precis hur de fungerar, men du har fått en uppfattning i alla fall! 🙂

Pianot: Tycker du också att ljudet ut i hörlursutgången är för låg? Så har det iaf varit i alla 4 olika exemplar av Electro 2:an som jag har testat!!

😆

Hmm, har inte testat, har inga bra hörlurar för ändamålen just nu. Kan bara testa med mycket lättdrivna "kompakthölurar" (eller vad man ska kalla dem) och då låter det ganska mycket i alla fall. Skulle jag dra upp ljudet på max med sådana hörlurar skulle nog inte mina öron må så bra. 😕 Ska se om jag får tag i ett par fullstora lurar att testa med.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

TACKAR!! 😄

Intressant att Jam haft problem med en del pedaler för Expression/Volym till Clavian. Alltså går beställningsbara Bespeco bort, för det är ju det märket de säljer. Eller... Proel har de haft tidigare, men inte längre, kanske är det Proel som inte är så kompatibelt och det är därför de lagt ned det märket? Nu säljs det av Musikbörsen. Roland kanske det får bli trots allt. Expressionspedal är dock något som jag anser mig själv ha minst användning av faktiskt. Upp och ned med volymen - hur viktigt är det? Har spelat en del på den stora pjäsen Elka Leslie 22/L i min ungdom, men använde inte pedalen mycket alls då.

Piano Sustain som inte är på riktigt beror tyvärr på Clavian! Jag pratade med ansvarig tekniker där om det och Electro II:an har ju inte half damper funktion, så pedaler från Korg t.ex. kan man förvisso köpa, men man får ändå inte alla mellanlägen (som på ett riktigt piano). Jag har själv inte någon erfarenhet från digitalpianon, men (förutom från lite olika synthar och orglar) bara från akustiska pianon. Och inget slår väl det...

Synd om du upplever det som att JJ Labs-pedelen glider omkring. Tror att Roland har en Piano Sustain med "grepp-platta", men då var det half damper-funktion på den också, så den blev onödigt dyr därför.

Rotor switch är en annan pedal jag måste skaffa. Av/På, precis... hur svårt kan det vara...? 😎

Tror inte att half damper-funktion är något som Clavian i framtiden kan uppgraderas till, men man vet ju inte... Spekulationer finns ju om att den ska kunna erbjuda (via nedladdning) i ett längre perspektiv både marimba och xylofon t.ex. Dock ej planer på blåsinstrument.

Förresten, hur har det funkat med att koppla Clavian till stereohögtaleri, tycker du?? Jag funderar själv på att köpa en Carlsbro Journeyman från England längre fram.

Kom på en fråga till: du skrev att det var full sustain eller inget alls när man använder Piano Sustain-pedalen. Om du gör ett ackord och använder full sustain på det, väntar sedan ett par sekunder och börjar spela solo utan full sustain, kommer då det där ackordet fortfarande att ljuda i bakgrunden, eller klipps det av så fort du väljer ingen sustain på solot?

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket möjligt att någon expressionpedal i Jams sortiment skulle fungera med Electron, men de hade iaf haft kunder som inte varit nöjda och lämnat tillbaka pedaler, så jag antar att de tog det säkra före det osäkra och rekommenderade mig att köpa en pedal som säkert funkar. Du kan ju testa en annan pedal, men se till så att du har möjlighet att lämna tillbaka den om den inte fungerar tillfredställande bara, annars är det inte så roligt.

Vilken pedal man finner mest användbar beror nog på spel- och musikstil, men jag tycker att controlpedalen är riktigt användbar. Bra för att få mer dynamik i orgelspelet, ibland vill jag spela mer finstilt och andra gånger kräma på med mer volym i samma stycke, och då är en volympedal ovärdeligt! (Tycker jag! 😛 ) Sedan ändrar den även karraktären på ljudet något, inte bara mer volym utan även svag förändrig i ljudet självt. Volympedalen hjälper även att få mer dist ur overdriven. Svårt att förklara, men du kommer att märka. Bra om man vill leka lite Keith Emerson för en stund, men du kanske inte har några sådana behov. 😉

Ang. sustainen så är jag övertygad om att begränsningen sitter i Electron. Vad jag menar är att om man lägger lägger ett ackord med sustain och sedan släpper tangenterna så kan man inte bara tysta ned tonerna genom att lätta lite på pedalen, utan några cm från bottenläget försvinner sustainen helt och alla toner där tangenterna inte är nedtryckta försvinner helt tvärt. Hoppas det räckte som svar på din fråga, inte så lätt att förklara begripligt på Internet. Man vänjer väl sig, men det kräver lite annan pedalföring än på ett akustiskt piano.

Marimba/xylofon skulle vara kul kanske, men jag skule nog hellre se en mellotron eller en vox-orgel (finns ju i C1:an, tycker jag de skulle kunna fixa!). Varför inte ett Hohner Electra-Piano? Skule sitta bra mellan Wurlitzer och Rhodes.

Tycker det fungerar riktigt bra med stereohögtalare, har dock ingen att jämföra med. Bir bra liv i lesliet och i pan-effekten. Fint och luftigt! Kan inte tänka mig hur dessa effekter fungerar i mono. 🙂

Jag måste stålla en fråga. Till dig, musik, eller någon annan som läser och kan svara.

Har nu OS-version 2.0 på Electron. Tänkte i dag att jag skulle uppgradera till senaste och märkte en sak som förvånade mig något. Det verkar som att man måste ha ett midi interface för uppgradering. Har jag fattat det hela rätt?

Någon som har ett tips på ett bra, gärna billigt, midi interface som fungerar att använda för sådana uppgraderingar? Jag sitter på en MacBook och kör således OS X. Midi interfacet behöver inte vara avancerat då jag i dagsläget inte kommer använda det till så mycket annat.

(Oj, vad mycket text det blev! :rolleyes: )

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj, har inte läst hela tråden men jag köpte min Nord Electro på JAM och fick med en PROEL PFS-30 sustain pedal på köpet. Den är ful men den funkar bra för både sustain och leslie av/på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj, har inte läst hela tråden men jag köpte min Nord Electro på JAM och fick med en PROEL PFS-30 sustain pedal på köpet. Den är ful men den funkar bra för både sustain och leslie av/på.

Ok, alltid bra med fler erfarenheter! 😉

Du har inget tips på midi interface för uppgradering av Electrons OS? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste stålla en fråga. Till dig, musik, eller någon annan som läser och kan svara.

Har nu OS-version 2.0 på Electron. Tänkte i dag att jag skulle uppgradera till senaste och märkte en sak som förvånade mig något. Det verkar som att man måste ha ett midi interface för uppgradering. Har jag fattat det hela rätt?

Någon som har ett tips på ett bra, gärna billigt, midi interface som fungerar att använda för sådana uppgraderingar? Jag sitter på en MacBook och kör således OS X. Midi interfacet behöver inte vara avancerat då jag i dagsläget inte kommer använda det till så mycket annat.

(Oj, vad mycket text det blev! 🙂 )

Jo du måste ha midi in och out på datorn för att uppdateringen skall fungera. Skaffa alltså ett billigt usb-interface eller köp ett schysst ljudkort med midiinterface inbyggt.

ex

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...173325&fm=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du måste ha midi in och out på datorn för att uppdateringen skall fungera. Skaffa alltså ett billigt usb-interface eller köp ett schysst ljudkort med midiinterface inbyggt.

ex

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...173325&fm=1

Ok, tack! Tror du att denna skulle fungera? Den verkar otroligt simpel, specifikationer som påminner om länken jag fick av dig. Men jag antar att det kanske räcker för att tanka över lite uppdateringar? Tror nämligen inte att jag har några andra användningsområden för ett midiinterface i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Finns det alltså en senare version än 2.0 av operativsystemet?? Det fanns inte förra veckan när jag kollade. Däremot så fanns ett par schyssta flyglar jag vill ha hem. Jag har ett ljudkort med MIDI och midi-dongle från det till synthen om jag behöver ladda in nytt.

Hoppas det går bra Pianot, berätta hur det gick till och gärna hur lätt det var sedan... 😊

Så kanske jag vågar mig på det också. Synd bara att det inte finns några tomma sparplatser i synthen, men får ju ersätta...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, senaste är OS v3.04. Version 3.00 har, vad jag förstår, i alla fall funnits sedan början av året. Kanska ska nämnas att alla ljud måste laddas ned och laddas in i instrumentet igen om du uppgraderar från 2.x till 3.x.

Tror dock att min uppgradering får vänta några veckor, tills nästa gång jag kommer i närheten av en välsorterad musikaffär för inhandling av midiinterface! 😊 Får bekanta mig med de instrument som följde med när jag köpte keyboarden tills vidare. Måste dock säga att jag är sugen på att testa de andra flyglarna och de två nya Rhodsen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag läste nog lite slarvigt, jag tror jag det är 3.0 jag har...

Men jag har ett annat problem: oftast när jag går in på deras site så stänger hela mitt Internet Explorer ned, det vill inte vara med. Det händer egentligen bara på den siten och ibland på MySpace, men annars aldrig. Knepigt.

Det mest fenomenala av de nya ljuden är Yamaha-flygeln som klassar ut de andra ljuden helt klart!! Det är samma som finns i Nord Stage 88.

Ännu så länge har jag bara hört demon.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Läsa fel är lätt hänt när det går lite fort! 😄

Själv sitter jag som sagt på Mac, så jag kan inte testa med IE. Har inte märka några problem med sidan i alla fall.

Tänkte fortsätta på det du skrev om hölurar där uppe. Nu i kväll har jag testat att spela med ett par billiga hörlurar som använts till en dator, inga avancerade saker, halvstora, 32 ohm, ska vara lättdrivna alltså, ganska bra ljud för prisklassen. 200-300 gissningsvis.

Tyckte det gick bra i början, men jag kände behov av att höja allt mer och mer, och nu på slutet satt jag med Electrons ljud på fullt och tyckte ändå att det bara var lite halvhögt. Och då är det nästan helt tyst i min omgivning! Oroande måste jag säga. Vad händer då om man försöker sig på ett par lite tyngre hörlurar? Typ 50-80 ohm som ju inte är ovanligt. Vad har du testat med för hörlurar själv? Ska se om jag kan låna fullstora hörlurar av någon... 😄

Förresten, orgeln går riktigt bra ljudmässigt, speciellt med volympedalen lyckas jag får den att väsnas fullt tillräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...