Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Som ni kanske vet så var jag på jakt efter ett par trummor för ett tag sen. Men det brast både ekonomiskt och utrymesmässigt. Så efter som att jag i stort sett endast kommer använda virveln så har jag bestämt mig för att satsa på en sådan. Min budget vet jag inte riktigt, vad ska man lägga ut för en bra virvel? Runt 3 000 har väl jag tänkt mig. Gärna mindre men lite mer funkar om det verkar intressant. Musiken är lättsam indiepop typ Hello Saferide. Jag antar att trävirvel är att föredra? Hur ofta bör man byta skinn på virveln? Jag kommer inte spela hårt alls. Och brukar stativet ingå när man köper enbart virveln?

Tipsa mig om massa virvlar nu så åker jag ner till drumcenter senare och kollar 😆

Annons
Postat
Tjena.

Som ni kanske vet så var jag på jakt efter ett par trummor för ett tag sen. Men det brast både ekonomiskt och utrymesmässigt. Så efter som att jag i stort sett endast kommer använda virveln så har jag bestämt mig för att satsa på en sådan. Min budget vet jag inte riktigt, vad ska man lägga ut för en bra virvel? Runt 3 000 har väl jag tänkt mig. Gärna mindre men lite mer funkar om det verkar intressant. Musiken är lättsam indiepop typ Hello Saferide. Jag antar att trävirvel är att föredra? Hur ofta bör man byta skinn på virveln? Jag kommer inte spela hårt alls. Och brukar stativet ingå när man köper enbart virveln?

Tipsa mig om massa virvlar nu så åker jag ner till drumcenter senare och kollar 😕

Det bästa är väl att du åker ner, testar och själv lyssnar så vet du att du blir nöjd. Be nån annan att spela också så du kan lyssna från fler än själva "spel vinkeln".

Postat

ett tips till är att ta med de mickar som du tänker använda för att spela in virveln så du får det sound som du vill ha på inspelningen och spela in olika virvlar, då det är det som är viktigast för dig antar jag och inte hur den låter live.

Postat (redigerat)

En tanke slog mig just. Efter som att jag enbart kommer spela svagt med vispar osv. Hör man även då mycket skillnad på en dyr och en billig virvel bra? Vissa virvlar kan ha sina bästa stunder när dom får jobba lite kan jag tänka mig.

EDIT: Sen har jag blivit grymt sugen på den här http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-166496.html

Någon kommentar om den? 🙂

Redigerat av berra_-
Postat (redigerat)

Bara med vispar ? Då är det inte så blödigt. Satsa hellre på skinn och stämning, där finns det en hel del att göra, frånsett uppmickningen, som är nästa steg.

Fundera på hur du vill att grundljudet ska vara. Tunnt skinn = transientrikt och spänstig diskant. Tjockare skinn = muffligare klassiskt jazzsound (varmare). Det finns ju virveltrummor som är några tum större, dom ger lite högre volym därför att mer luft sätts i rörelse av skinnet. Bättre volym när det gäller.

Edit : Stavar som en ordblind smurf idag.

Redigerat av Kill All Autotuner
Postat
Bara med vispar ? Då är det inte så blödigt. Satsa hellre på skinn och stämning, där finns det en hel del att göra, frånsett uppmickningen, som är nästa steg.

Fundera på hur du vill att grundljudet ska vara. Tunnt skinn = transientrikt och spänstig diskant. Tjockare skinn = muffligare klassiskt jazzsound (varmare). Det finns ju virveltrummor som är några tum större, dom ger lite högre volym därför att mer luft sätts i rörelse av skinnet. Bättre volym när det gäller.

Edit : Stavar som en ordblind smurf idag.

Ja eftersom att hela kompet kommer bygga på virveln och en tamburin. Så kommer jag bara att använda vispar. Och spela ganska soft.

Med uppmickningen har jag tänkt mig en stormembranare och en småmembran. Positioner har jag inte tänkt så mkt nu i förväg utan tänkt testa mig fram.

Jag kan inte ett skvatt om att stämma trummor, men har några kompisar som är trummisar så dom kan nog hjälpa mig.

Postat

Hur är det med stativ? Jag har sett att priset på olika stativ kan skilja väldigt mkt. Från 200 - till 1200 har jag sett när jag bara kollat lite snabbt. Vad är dom stora skillnaderna och vad bör man lägga ut på ett stativ?

Postat
Hur är det med stativ? Jag har sett att priset på olika stativ kan skilja väldigt mkt. Från 200 - till 1200 har jag sett när jag bara kollat lite snabbt. Vad är dom stora skillnaderna och vad bör man lägga ut på ett stativ?
Ska du bara ha det i studion spelar det inte så stor roll. Men om du ska ut och gigga etc. så betalar man för stabilitet och funktionalitet. Titta på det billigaste och jämför med det dyraste så ser du att det är stor skillnad. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.