Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Såg att M-audio project mix, Digidisign command 8 och Mackie control låg rätt lika pris mässigt.

Nån som testat, jämfört eller köpt nån av dem eller nått liknande från någon annan tillverkare?

verkar ju kul att ha när plånboken tillåter.

286288.jpg285976.jpgmed_120792.jpg

Annons
Postat
Såg att M-audio project mix, Digidisign command 8 och Mackie control låg rätt lika pris mässigt.

Nån som testat, jämfört eller köpt nån av dem eller nått liknande från någon annan tillverkare?

verkar ju kul att ha när plånboken tillåter.

286288.jpg285976.jpgmed_120792.jpg

Jag har en command 8 själv. Den är jag helt nöjd med. Har inte testat de andra dock. Men är inte projectmix även ett ljudkort? Tror du får med 8 micpreampar med den om jag inte minns helt fel. Men command 8 är guld värd i mina ögon. Skulle aldrig klara mig utan den.

Postat

jo, m-audio´s project mix är väl ett firewire ljudkort/controller. så command 8 är bara controller alltså?

nån som använder project mix och vill berätta hur den är?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Blir det bättre med en kontroller?

Alla kontrollers jag ägt har hamnat på vinden förr eller senare...

Redigerat av drloop
Postat

För mig blir det bättre med controller då jag fysiskt kan röra reglarna. Vet inte varför men jag brukar alltid lyckas bättre då när jag kan släppa musen. Sen är det ju mycket att allt går lite snabbare att komma åt osv. Kanske går lika snabbt om man lär sig alla snabbkommandon i PT. Men för mig är det mest reglarna och den fysiska känslan som gör mitt arbete bättre. Om controllern bara är för lathet så skulle jag lägga pengar på en ny mick istället, men om den hjälper dig att göra bättre jobb så är det ju en värd investering som det är för mig. Samma sak gäller efekter och Eq...att kunna skruva på rattar gör för mig även där att mina öron kan koncentrera sig på det de ska bättre. Sammanfattningsvis....om en controller gör ditt jobb bättre och lättare så är det värt en peng, men annars är det ju onödigt.

drloop (oregistrerad)
Postat

För mig blir det bättre med controller då jag fysiskt kan röra reglarna. Vet inte varför men jag brukar alltid lyckas bättre då när jag kan släppa musen. Sen är det ju mycket att allt går lite snabbare att komma åt osv. Kanske går lika snabbt om man lär sig alla snabbkommandon i PT. Men för mig är det mest reglarna och den fysiska känslan som gör mitt arbete bättre. Om controllern bara är för lathet så skulle jag lägga pengar på en ny mick istället, men om den hjälper dig att göra bättre jobb så är det ju en värd investering som det är för mig. Samma sak gäller efekter och Eq...att kunna skruva på rattar gör för mig även där att mina öron kan koncentrera sig på det de ska bättre. Sammanfattningsvis....om en controller gör ditt jobb bättre och lättare så är det värt en peng, men annars är det ju onödigt.

Jo det är klart att det finns en finess.

Transportkontroller och moving faders är bra.

EQ och annat brukar jag ha en massa pluggar så där är det inte lika uppenbart att man använder en kontroller.

Postat

Jag tycker definitivt att en kontroller är någonting att sattsa på. Har själv ProjectMix och jag tycker att detta spöar skiten ur tex. Digi rack 2 med kontrollyta. Det är dock viktigt vad man har för DAW.

Funkar bra med Pro Tools och Live som jag använder. Vet inte om Cubase men vad jag har hört är detta lysande även Sonar och Logic ska fungera bra.

Till det som du får är ProjectMix överlägsen det mesta. Preamps som är i världsklass (iallafall för en sådan lösning) Bra gainvärden, digitala in och utgångar osv.

Sen är dom åtta reglarna precis vad man klarar av åt gången plus att det är hur enkelt som helst att byta bank och mixa och automatisera så många kanaler som behövs.

Att kunna använda reglar är en stor skilnad.

Postat
Jag tycker definitivt att en kontroller är någonting att sattsa på. Har själv ProjectMix och jag tycker att detta spöar skiten ur tex. Digi rack 2 med kontrollyta. Det är dock viktigt vad man har för DAW.

Funkar bra med Pro Tools och Live som jag använder. Vet inte om Cubase men vad jag har hört är detta lysande även Sonar och Logic ska fungera bra.

Till det som du får är ProjectMix överlägsen det mesta. Preamps som är i världsklass (iallafall för en sådan lösning) Bra gainvärden, digitala in och utgångar osv.

Sen är dom åtta reglarna precis vad man klarar av åt gången plus att det är hur enkelt som helst att byta bank och mixa och automatisera så många kanaler som behövs.

Att kunna använda reglar är en stor skilnad.

Nackdel att tänka på med m-powered är att du inte kan få mer än 8 reglar. Jag funderar starkt på att införskaffa en control 24 och få 24 reglar istället, men då måste du ha pro tools LE eller HD. Varför spöar project mix skiten ur en 002 med command 8? Har aldrig testat project mix så jag är bara nyfiken 😕

Postat
Nackdel att tänka på med m-powered är att du inte kan få mer än 8 reglar. Jag funderar starkt på att införskaffa en control 24 och få 24 reglar istället, men då måste du ha pro tools LE eller HD.

det går väl att växla mellan de 8 första och 8 sista spåren så du kan använda den till 16 spår i allafall?

Postat
Nackdel att tänka på med m-powered är att du inte kan få mer än 8 reglar. Jag funderar starkt på att införskaffa en control 24 och få 24 reglar istället, men då måste du ha pro tools LE eller HD.

det går väl att växla mellan de 8 första och 8 sista spåren så du kan använda den till 16 spår i allafall?

ja, på command 8 kan du ju växla mellan alla spår. Bara att du kan ha mest åtta kanaler på reglarna samtidigt, vet inte hur det är med project mix men med 99,9% så är det säkert samma sak. Anledningen att jag är så inne på reglar och sånt är att det är så jag är uppvuxen i studiomiljön. Att använda fingrarna ger en helt annan känsla för mig. Sen är jag ju inne på att införskaffa ett pro tools hd system en dag och då funkar ju command 8 till det också.

Postat
c3bef8036729b8f514b7568e7f1bb69e.jpg

Den här använder jag.

kollade den på dolphinmusic´s hemsida, det kostade bara 8220:- ink. frakt. de övriga ligger väl mellan 10-12 000:- och har bara 8 kanaler (åt gången). tack för tipset!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.