Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag håller på med det som alla verkar hålla på med nu för tiden, nämligen fixar min egen amatörstudio. Jag kan ingenting och blir därför positivt överraskad hela tiden när jag kommer på hur mycket man faktiskt kan lära sig innan man somnar.

I alla fall.

Efter inköp av mixer (soundcraft compact 4) har nu turen kommit till ljudkortet känner jag.

Jag ska spela in sång, akustiska och elektriska instrument, alltså det vanligaste. Min budget rör sig runt 2000 kr, och jag vill ha det bästa jag kan få för de pengarna!

Har fått något tips om att man ska köpa från Tyskland för att det blir billigare?

Men först ska jag kanske bestämma mig för vad jag vill ha.

O ni kunniga, kan ni hjälpa mig?

Tack på förhand

//Funkymama

Annons
Postat

Hva som er best er ganske bredt, uhåndgripelig spørsmål, og jeg tror heller spørre deg selv om hva du trenger. spør man på et forum med 5000 medlemmer om hvilket lydkort som er best, vil du mest sannsynlig få 5000 forskjellige svar. Hvis du bestemmer deg for hvilke behov du trenger å få dekket av et lydkort, har du straks et litt enklere valg. siden du allerede har en mikser, trenger du kanskje ikke et lydkort med mer enn 2 innganger + 2 utganger? har miksebordet ditt hodetelefonutgang? isåfall trenger du heller ikke å kjøpe et lydkort med det innebygd (strengt tatt).

jeg ville ha lest i studio sitt store guide til lydkort jeg (husker ikke hvilket nr det var i hodet) og prøvd å sette opp en liste over hva du faktisk trenger av et lydkort. Og uansett hva du velger av nye lydkort så tror jeg ikke forskjellen på dem er så stor at det ene er merkbart mye bedre enn det andre når alt kommer til alt på det nivået (amatør-nivået som vi befinner oss på😕)

Postat

Nyfiken... varför har du köpt en mixer? Kommer du behöva den? Var det nån i musikaffären som sa att du "måste" ha en mixer? 😕

Det enda du behöver är till en början är förmodligen ett hyfsat ljudkort, en/ett par mickar (framgick inte om du har det redan), och ett hyfsat inspelningsprogram... fyll gärna på med mer detaljer, som vad du har för dator, hur mycket du vill kunna spela in på en gång, vad du har för lyssning etc...

musik (oregistrerad)
Postat

En fråga om anslutningsmöjligheter också...

E-mu 0404 USB2

E-mu 0202 PCI

Terratec Phase 2FW Firewire

Terratec Phase 26 USB

Roland/Edirol UA25 USB2

Tascam US122L USB2

Tascam US144 USB2

t.ex.

🙂

Masterpiece (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag undrar lite samma saker, men funderar också på om det skillnad när man har Mac?

/Anna-Sofie

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

M Audio har bra grejor för runt tusenlappen kolla deras hemsida många kör med deras prylar, bland annat jag men ett lite dyrare (ger nog inte bättre ljud för det men fler in och utgångar) och dom ska vara bra sägs det. Lycka till och välkommen in i labyrinten 😉 .

Obs! funkar väl på macar oxå jo fan det ska dom göra utan problems och finns väl både Usb, Firewire och det som gillar bäst då Pci.

Göran

Postat
Efter inköp av mixer (soundcraft compact 4) har nu turen kommit till ljudkortet känner jag.

Jag ska spela in sång, akustiska och elektriska instrument, alltså det vanligaste. Min budget rör sig runt 2000 kr, och jag vill ha det bästa jag kan få för de pengarna!

Jag använder Delta1010Lt från M-Audio och är jättenöjd.

Kan hända att det kostade lite mer än 2.000 men som sagt, kanonkort tycker jag.

/S

• 3 veckor senare...
Postat

Hej.

Valet av ljudkort blir ju alltid en fråga om vilket behov man har kontra hur mycket pengar man har. Något du behöver fundera över är hur många ingångar du behöver och vilken typ av ingångar.

Några enkla frågar/tips:

Hur många instrument/mikrofoner/mixer behöver du koppla in samtidigt som mest?

Firewire är bättre än USB, men med din begränsade budget är nog USB bättre.

Behöver du programvara? Med vissa ljudkort kommer enklare inspelningsprogram vilket också kan vara viktigt.

Jag tycker att med Terratec Phase X24 FW verkar man få mycket för pengarna, men det kortet kanske är i högsta prisläget för dig...

En sista fråga, hur har du tänkt att använda mixern?

Tjingeling

/Mappe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.