Jump to content
Annons

Hur bra är Soundfonts?


alcedo

Recommended Posts

Jag kör rätt mkt Soundfonts (gratis från nätet) i Cubase, och tycker det kan låta riktigt bra om vissa fonter. Vissa pianon är helt OK i mina öron tex. Eftersom jag är nybörjare så har jag ingen koll på hur bra WAV och AIFF samplingar kan låta på min burk. Är det värt att hosta upp tusentals kronor för att 1) skaffa en bra mjukvarusampler, 2)skaffa en massa samplingar? Blir det bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en soundfont är en uppsättning wavfiler (samplingar). Det är kvaliteten på de samplingarna som avgör hur bra det låter. Sen kan andra mjukvarusamplers kanske mixtra lite mer med samplingarna, men har du okej ljud redan så fine.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde uteslutande soundfonts under en period. Och svaret är att det finns både bra och skit. Möjligheterna att jobba med ljuden är mindre än i riktigt bra samplingar, eftersom de oftast inte är samplade i så många lager. Natural studios är förståss proffsiga och det finns guldkorn lite här och var.

Har du testat sören Bovbjergs pianosoundfonts?

http://come.to/bovbjerg en steinwayflygel och en fazioli. Ganska stora att ta hem men har du bredband eller gott om tid så. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkvalitén på ljuden har absolut inget alls att göra med din mjukvarusampler.

Härom tvistar de lärda.. heh 😕

Viss skillnad kan det göra beroende på aliasing när toner pitchas. D.v.s. att vissa samplers kan ha en förmåga att lägga till övertoner som egentligen inte finns där. Underligt nog är dock inte dyrast alltid bäst. För de som kör soundfonts är det nog ganska givet vilket program man skall använda. SFZ 😉

Här är ett aliasing test på lite olika samplers:

http://www.buzzxp.com/samplers/

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkvalitén på ljuden har absolut inget alls att göra med din mjukvarusampler.

Härom tvistar de lärda.. heh 😆

Viss skillnad kan det göra beroende på aliasing när toner pitchas. D.v.s. att vissa samplers kan ha en förmåga att lägga till övertoner som egentligen inte finns där. Underligt nog är dock inte dyrast alltid bäst. För de som kör soundfonts är det nog ganska givet vilket program man skall använda. SFZ 😉

Här är ett aliasing test på lite olika samplers:

http://www.buzzxp.com/samplers/

/Majken

De var som skråen... Men hörs dedär verkligen om man samplar ett instrument tätt? Typ små terser eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du samplar en sinuston vid 220Hz och sedan testar att spela denna i högre oktaver uppstår aliasing. D.v.s. att sinustonen inte längre blir en ren sinuston utan en något taggig sinuston vilket skapar övertoner. Beroende på hur mycket aliasing som uppstår bör övertonerna bli olika tydliga. Skall man tro på testet tillhör då SFZ en av de bättre och Tracktion en av de sämre. Hur mycket det hörs är svårt att säga, men på en sinuston bör det vara ganska tydligt. Får jag lite tid över en kväll så ska jag se vilka samplers jag kan skramla fram så slänger jag ihop lite ljudexempel 😠

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

De var som skråen... Men hörs dedär verkligen om man samplar ett instrument tätt? Typ små terser eller så...

Samplar man ett instrument ton för ton så pitchas aldrig ljudet. Vilket resulterar i att aliasing aldrig uppstår. Detta gäller enbart där toner pitchas.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohh.. man kan ju för bövelen ladda hem ljudfilerna på sidan. Jag började iofs gråta när jag lyssnade på dem i hörlurar. Ouch, sinustoner vid 18kHz är fan inte roliga 😠 - Hur som helst, lyssna på SFZ och jämför med Kontakt så märker du ganska väl hur stor skillnad det är. Vilket förefaller en smula komiskt då SFZ är gratis 😳

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

så länge man samplar själv borde det ju inte va dåligt att köra i sf2format. Ljudkvalliten förändras väl knappast?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...