Jump to content
Annons

Synthljudet i ABBA - Lay all your Love on Me


Fierze

Recommended Posts

Disco Dan; Tusen tack för filen, den lät betydligt bättre än jag trott att Reason var kapabelt till, nästan som hederlig analog fetma. Nu kan jag utgå ifrån det här ljudet när jag fortsätter med låten. Har dock tagit bort ett par av Subtractorerna och ett par eq-boxar som jag inte tror behövs när jag sen börjar lägga på resten av instrumenten...

...vilka troligen kommer att kräva en del övning/pillande, i synnerhet elbas-spåret 🙂

No problemo. 🙂

Faktum är att Reason är betydligt bättre än sitt rykte.

Har funderat lite över uppgiften förresten och tycker nog att det är i svåraste laget.

Hur i hela världen ska du fixa trummor och bas till exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hehe, trummorna ska inte vara helt omöjliga, har plockat ihop ett trumset som åtminstone är i närheten ljudmässigt, blev rätt ok när jag slängt på en Reasonkompressor (och maxat den totalt!). Dock måste jag fixa lite med velocity, så att hi haten inte låter som ett maskingevär.

Basen är som sagt svårare, funkigt spel, glidningar hit & dit, övertoner etc... phu.

Jag tänkte programmera in de bitar som går med ett finger bass-preset i Reason, de mer organiska grejerna i versen får jag kanske försöka spela in själv med en bas, gäller att få det tight bara...

Det behöver inte låta precis som originallåten, poängen med uppgiften är mest att få förståelse för hur en låt är producerad och varför den låter som den gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar.

Disco Dan; Du får gärna skruva till synthljudet i Reason om har tid! Maila i så fall reasonfilen till mig på h03jeshe@du.se

alexfree: Ja jag går linjen Ljudproduktion på Högskolan Dalarna. En linje liknande Piteås ljudingenjörsutbildning, med skillnaden att ingen känner till den här 🙂

Ok det är möjligt att det är riktiga trummor på låten. Konstigt dock, då min lärare är gammal trummis (var trummis i Trance Dance på 80-talet) och han har praktiserat i polarstudion men trodde ändå benhårt på trummaskin.

Finns det förresten mjukvaruversioner av CS-80'n, GX-1 eller Jupiter 8? Eller rättare sagt, med vilken mjukvarusynth tror ni man kommer närmast soundet från 'Lay all your Love'...?

Ljudproduktion på Högskolan Dalarna?

Som Piteås ljudingengörsutbildning?

Inget illa ment, men utbildningarna spelar inte ens i samma division.

(Du behöver kanske inte säga att jag sagt det till Robban, för då sätter han sig på mig) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är det din tur: upp till egg-bevis!  :rolleyes:

Tja efter sju svår år så får jag väl erkänna att det inte blev så bra. Mitt försök ligger på soundclick o någon är intresserad.

http://www.soundclick.com/bands/9/egghuvudmusic.htm

Här är den och den heter test. Jag blir väl tvungen att ta bort den presto eftersom de bara tillåter egna låtar. (he he) Någon slags stråkljud är det ju på originalet, kombinerat med lite brass kanske? Benny talar i en intervju om ett stråkljud han fått från Led zeppelin tror jag det var, som han använder i dream machine. Kanske ett hett tips.

Så likt blev det inte. Får liksom inte till schvungen i ljudet.

I varje fall må stor skam och nesa drabba mig och Dicso... må jag få hylla och ära dig med koksnötter och frukt

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

I varje fall må stor skam och nesa drabba mig och Dicso... må jag få hylla och ära dig med koksnötter och frukt

:rolleyes:

Tackar för nötterna.

Tror du skulle dubblat ljudet lite mera.

Var det FM7 du använde eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jepp! GX-1 och även en Mini-Moog var det rätta svaret, kollade med Benny.."

Starion;

Antar att du skämtar, hehe. Men finns det nån intervju/artikel eller nåt på nätet där man får reda på liknande saker från Björn/Benny/Tretow, om studiosessionerna med ABBA.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jepp! GX-1 och även en Mini-Moog var det rätta svaret, kollade med Benny.."

Starion;

Antar att du skämtar, hehe. Men finns det nån intervju/artikel eller nåt på nätet där man får reda på liknande saker från Björn/Benny/Tretow, om studiosessionerna med ABBA.

Skämtar! 🙂 Nejdu.. Skickade mail och fick svar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Skickade mail och fick svar..

Inte illa, så borde fler kändisar göra när man skriver till dom.

Svara alltså.

Gustaf Fridolin till exempel, han svarar aldrig på mejl som innehåller anspelningar på mat-sex. Tro mig, jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det där flöjt-leadljudet i deras "Gimme gimme gimme" är från minimoogen, har för mig att jag sett nåt videoklipp från när de lirar den live och då sitter Benny och klinkar på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det där flöjt-leadljudet i deras "Gimme gimme gimme" är från minimoogen, har för mig att jag sett nåt videoklipp från när de lirar den live och då sitter Benny och klinkar på den.

Neeej det måste var en fm7:a. Det är jag vrålsäker på 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja, jag kan posta den färdiga versionen här, deadline för uppgiften är för övrigt på fredag, så det blir till att sitta & putsa på mixen i morgon. Det blir ganska bra, inte exakt lika såklart men tillräckligt för att man ska vara något sånär nöjd.

Bifogat med mixen ska vi lämna in en produktionsanalys, dvs en mer vetenskaplig beskrivning av vårt arbete och även en analys av originallåten samt en mängd information om denna. Problemet är att jag saknar en del information om låten:

Vem äger rättigheterna till låten idag? Är det ABBA's skivbolag eller privata intressen som köpt rättigheterna till ABBAs repertoar? (T.ex äger ju Michael Jackson rättigheter alla Beatles-låtar)

Hur marknadsfördes originallåten? Hur bedrevs marknadsföringskampanjer inför nya skivsläpp kring 1980?

I vilka upplagor sålde skivan Super Trouper, och vad kostade LP'n att köpa 1980? Låten Lay all your Love on Me släpptes faktiskt inte som singel (iaf inte officiellt) utan bara på albumet Super Trouper.

Om någon kan svara på dessa frågor, eller nån av dem, så blir jag dennes slav framöver.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Vem äger rättigheterna till låten idag? Är det ABBA's skivbolag eller privata intressen som köpt rättigheterna till ABBAs repertoar?

Ta reda på var låten är förlagd - brukar stå på plattan. Ring och fråga.

Hur marknadsfördes originallåten? Hur bedrevs marknadsföringskampanjer inför nya skivsläpp kring 1980?

Med hjälp av stora pappskyltar i skivbutikerna och importerade helrör till Sveriges Radios musikproducenter.

I vilka upplagor sålde skivan Super Trouper, och vad kostade LP'n att köpa 1980?

40 spänn? Cirka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett så vet ju Google allt. Men helt lätt att hitta en total siffra för försäljningen av aktuellt album var det inte. Faktum är att jag inte lyckades.

Wikipedia hade lite halvmager info om albumet.

Någon postade ett gammalt pressmeddelande från PolarMusic från den tidseran på usenet. Lite siffror finns men de gällde ju just då bara.

Google som alltid brukar vara min vän.... suck....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, nu är jag klar med min (karaoke)version av Lay all your Love on Me, om det var någon som ville höra slutresultatet. Jag har dock ingen webserver att lägga upp den på, Hur kan jag lättast posta den här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, nu är jag klar med min (karaoke)version av Lay all your Love on Me, om det var någon som ville höra slutresultatet. Jag har dock ingen webserver att lägga upp den på, Hur kan jag lättast posta den här på forumet?

Du kan inte ladda upp låtar hit utan du måste ha någon http/ftp server där du lägger mp3-filen och länkar till i ditt inlägg. Det finns en uppsjö av tjänster att välja mellan där du kan regga dig och lägga upp din musik...

Det verkar vara rätt många här på forumet som använder soundclick.com men den kräver dock att de som vill lyssna oxå reggar sig om de vill ladda ner mp3-versionen (man kan lyssna via streaming utan att regga sig dock)...

Annars verkar music.download.com börja ta plats på marknaden... eller så kan du maila den till mig så lägger jag upp den på min ftp.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Argh..! Har krånglat i veckor för att posta min Abba-cover på webhotellet music.download.com för att till sist

upptäcka att de inte tillåter covers utan tillstånd från upphovsman.

Var finns den enklaste webhotellstjänsten utan bullshit & krångel? Jag vill bara lägga upp låten snabbt & lätt på några minuter, no questions asked!

Har ingen egen ftp nämligen...

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...
Där bör du hitta ljuden, men jag vilhåller att de borde gå att skruva till i FM7

Varför envisas med att härma analogt monster 😄 med digital 80-talsfjutt?

🙂

Tss! Går det att ha en fetare synth än Yamaha DX-1 ? 😆

http://www.vintagesynth.org/yamaha/dx1.jpg

http://www.vintagesynth.org/yamaha/dx1rear.jpg

Önskar att jag någon gång fick chansen att spela på en sån 😆

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
länkarna funkar ej D. skulle va kul och höra och se hur ni gjort

Mitt klipp ligger uppe igen.

Tyvärr kunde jag inte hitta Reason-filen.

Hur blev låten förresten, Fierze?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...