Jump to content
Annons

Tips på Lapsteel-instruktions-dvd?


suprapappa

Recommended Posts

hej

köpte en lapsteel i julas men den har mest samlat damm. när jag spelar låter det mest blues (och jävligt illa) men jag vill ju att det ska låta country 😎

har kollat efter en instruktonsdvd i några musikaffärer men inte hittat. tänkte att jag får väl beställa på nätet men vad ska jag ha?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla på www.steelguitarforum.com

Där finns allt i ämnet man kan vilja veta plus mer. Låter det blues antar jag attt du har stämt instrumentet i G eller D eller nåt liknande. I country kör man oftast med C6 och E9. C6 tex. stämmer du från lågt till högt: C, E, G, A, C, E. Sen är det mycket viktigt vad du "slidar" med. En vanlig gitarrslide är värdelös. Vikten är viktig(kunde inte låta bli). Själv använder jag en tändstiftshylsa.

Att gå upp i strängtjocklek ger också "mer" ju så att säga.

Jag kör även alltid genom kompressor, hårt driven och lite reverb. En volympedal är självskriven (fast jag just nu inte ägern nån).

Fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan, antingen hät eller genom mail.

Swing it!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på www.steelguitarforum.com

Där finns allt i ämnet man kan vilja veta plus mer. Låter det blues antar jag attt du har stämt instrumentet i G eller D eller nåt liknande. I country kör man oftast med C6 och E9. C6 tex. stämmer du från lågt till högt: C, E, G, A, C, E. Sen är det mycket viktigt vad du "slidar" med. En vanlig gitarrslide är värdelös. Vikten är viktig(kunde inte låta bli). Själv använder jag en tändstiftshylsa.

Att gå upp i strängtjocklek ger också "mer" ju så att säga.

Jag kör även alltid genom kompressor, hårt driven och lite reverb. En volympedal är självskriven (fast jag just nu inte ägern nån).

Fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan, antingen hät eller genom mail.

Swing it!!

tack

ska kolla in det forumet...

vad gäller stämningen du nämner så antar jag att jämfört med en gitarr stämmer ned till C, E, G och upp till A och C och E är som på en gitarr......är detta korrekt? det svåra är att tänka om men jag kanske inte borde titta så mycket utan lyssna mer 😕

Jag har ett "riktigt" lapsteel stål med bra vikt.....har förvisso inte testat olika

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...