Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Behöver veta hur detta funkar....

Min AKG får sin fantommatning via ett medföljande nätaggregat som jag tyvärr inte kan avstå från pga en väldigt märklig (special?) sladd.

Ljudkortet den ska kopplas till är ett Focusrite Saffire LE. I detta kort finns 2 mick preampar för XLR kontakter.

Jag har även en annan kondensator mick som jag tänkte köra samtidigt. Problemet är att man måste köra fantommatning på båda preamparna eller ingen alls (på kortet).

Min undran är då: Kan jag köra in AKG micken som redan får sin spänning, in i en preamp som även den levererar 48V matning, utan att riskera skada något?

(Jag har kollar runt lite över allt, bla här på forumet men hittar ingen info tillräckligt tillförlitlig)

Tack!

Annons
Postat

Det där låter lite farligt och skulle kunna bli en dyr historia...

Jag svarar, vet ej...Har inte det problemet.

Men jag skulle gissa på att det inte spelar roll. MEN det är en GISSNING...

Kolla med folk som verkligen KAN detta...Annars kan det som sagt bli

dyrt...

Postat

"freddie"

Troligen så går det alldeles utmärkt, det blir två 48v aggregat som ligger i parallell, och detta blir inte mer än 48 volt, men kan ge mer ström, som bara är en fördel.

(hade aggen kopplats i serie så hade spänningen dubblerats, d.v.s. 96 volt)

Det enda problemet skulle kunna vara om AKG nätaggets audioutgångar har "kopplingskondensatorer" direkt på utgången med minus-sidan vända utåt, då gillar inte kondingarna läget.

Men jag tror inte att AKG gör ett sådant misstag, eftersom dom vet att din situation kommer att uppstå emellanåt.

Tala om vad är det för en mick och aggregat, så kan jag kolla hur det är i verkligheten.

--Bosse

Postat

Eftersom micken har ett eget spänningsaggregat borde det väl rimligtvis vara en rörmick? Är väl nästan bara de som har det.

Postat
  Bo Hansén sa:
"freddie"

Troligen så går det alldeles utmärkt, det blir två 48v aggregat som ligger i parallell, och detta blir inte mer än 48 volt, men kan ge mer ström, som bara är en fördel.

(hade aggen kopplats i serie så hade spänningen dubblerats, d.v.s. 96 volt)

Det enda problemet skulle kunna vara om AKG nätaggets audioutgångar har "kopplingskondensatorer" direkt på utgången med minus-sidan vända utåt, då gillar inte kondingarna läget.

Men jag tror inte att AKG gör ett sådant misstag, eftersom dom vet att din situation kommer att uppstå emellanåt.

Tala om vad är det för en mick och aggregat, så kan jag kolla hur det är i verkligheten.

--Bosse

Tack! Jag har mejlat dej.

Postat (redigerat)
  Phobos sa:
Eftersom micken har ett eget spänningsaggregat borde det väl rimligtvis vara en rörmick? Är väl nästan bara de som har det.

Bra tänkt "Phobos"

(det finns i och för sig en del AKG "transistor" mickar som har separat spänningsagg)

Det var en AKG Solid Tube, jag har snackat med "freddie" via mail, och i detta fall så är det riskfritt att köra mickens utgång på en ingång med påslagen Phantom-matning.

Men har man möjlighet att stänga Phantom-matningen, så gör man givetvis detta, så slipper man diverse smällar och transienter, om mick-sladden av misstag rycks ur, detta kan skada vissa mick-preamps, spec. dom med elektronisk balanserad ingång.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
musik (oregistrerad)
Postat
  freddie sa:
Hej,

Min AKG får sin fantommatning via ett medföljande nätaggregat som jag tyvärr inte kan avstå från pga en väldigt märklig (special?) sladd.

Ljudkortet den ska kopplas till är ett Focusrite Saffire LE. I detta kort finns 2 mick preampar för XLR kontakter.

Jag har även en annan kondensator mick som jag tänkte köra samtidigt. Problemet är att man måste köra fantommatning på båda preamparna eller ingen alls (på kortet).

Min undran är då: Kan jag köra in AKG micken som redan får sin spänning, in i en preamp som även den levererar 48V matning, utan att riskera skada något?

(Jag har kollar runt lite över allt, bla här på forumet men hittar ingen info tillräckligt tillförlitlig)

Tack!

Ja, men asså... den där kondensatormiken, är den gjord för fantommatning? Jag har också ett ljudkort där man måste köra fantommatning på båda preamparna eller ingen alls (på ljudkortet). Men jag har ingen mik med fantommatning ännu, så jag får köra "vanlig" tele in utan fantommatning, för mina 3 kondensatormikar som jag alternerar mellan. Vad jag förstår är din AKG gjord för fantommatning, så då är det den du kan använda enbart!

:rolleyes:

:musik

Postat
  musik sa:
  freddie sa:
Hej,

Tack!

Ja, men asså... den där kondensatormiken, är den gjord för fantommatning? Jag har också ett ljudkort där man måste köra fantommatning på båda preamparna eller ingen alls (på ljudkortet). Men jag har ingen mik med fantommatning ännu, så jag får köra "vanlig" tele in utan fantommatning, för mina 3 kondensatormikar som jag alternerar mellan. Vad jag förstår är din AKG gjord för fantommatning, så då är det den du kan använda enbart!

😎

Vad dillar du om? Kör du kondingar utan fantommatning? Du måste få en sanslöst klen signal då. Eller har du elektretmikrofoner med inbyggda batterier?

musik (oregistrerad)
Postat
  Phobos sa:
  musik sa:
  freddie sa:
Hej,

Tack!

😎

Vad dillar du om? Kör du kondingar utan fantommatning? Du måste få en sanslöst klen signal då. Eller har du elektretmikrofoner med inbyggda batterier?

Inget dillande. Jag har kondensatormikar med inbyggt batteri. Den vanligaste varianten mätt i försäljningsvolym.

musik (oregistrerad)
Postat

Ett litet sidospår: skulle jag uppleva stor kvalitetsskillnad i ljudet om jag byter till en kondensatormik med fantommatning?

Postat
  musik sa:
Ett litet sidospår: skulle jag uppleva stor kvalitetsskillnad i ljudet om jag byter till en kondensatormik med fantommatning?

Väldigt svårt att svara på, eftersom jag inte vet hur din nuvarande mic låter...

Eftersom du kopplar in dem på tele, så är jag dock lite tveksam. Får du verkligen tillräcklig signalnivå då, utan att bruset blir irriterande? Du borde koppla in den på micpreampen - alltså på XLR...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.