Jump to content
Annons

Mikrofonköpedags!

Recommended Posts

jensss (oregistrerad)
Postat

Hejsan!

Jag är ute och letar mikrofoner till min nystartade studio. Jag ska lägga ut 13500 på mikrofoner som ska användas till allt från tummor till sång. De mikrofoner som jag redan har bestämt mig för att ha är:

Sennheiser md 421

Shure sm57

Shure sm58

Som överhängsmickar hade jag tänk mig något lite dyrare som även funkar till sång och allt som kräver mer kvalitet.

2 stycken lite dyrare alltså.

Har ni några förslag?

MVH

Jens

Annons
Postat
Hejsan!

Jag är ute och letar mikrofoner till min nystartade studio. Jag ska lägga ut 13500 på mikrofoner som ska användas till allt från tummor till sång. De mikrofoner som jag redan har bestämt mig för att ha är:

Sennheiser md 421

Shure sm57

Shure sm58

Som överhängsmickar hade jag tänk mig något lite dyrare som även funkar till sång och allt som kräver mer kvalitet.

2 stycken lite dyrare alltså.

Har ni några förslag?

MVH

Jens

Köp två AKG C414-XLII. Underbara till överhäng - men också till sång, akustisk gitarr, elbas, elgitarr, blås, ja allt.

/Dex.

Postat

..som alternativ till Claes tips kan du kolla på Line Audios CM3 Njure, under tusenlappen (hos tex. 4sound) stycket och av betydligt jämnare kvalitet Oktavamikkarna, det enda negativa är "kanske" att dom saknar utbytbara kapslar(?), men hur ofta använder man omnis för overhead?

Jag för min del hade skippat MD421an och skaffat en bra stormembransmick för sång, Röde K2 är min favorit i prisklassen under 10 papp (6600 på Musikbörsen, och nej, jag har inte testat lika många som Claes!), fast jag hade förmodligen funderat på att lägga huvudparten av pengarna på en Brauner Phantom (12000:- på 4sound) eller en Mojave MA 200 (9500:- hos goldenagemusic.se).. Röde K2 är jäkligt bra på röster, jag har ersatt mina U87'or med K2'or helt utan saknad! (..har använt dom framst på kör)

SM58 ser jag ingen orsak till att ha i en studio, en SM57 kan var användbar ibland (gitarr kabinett)..

Så mitt stalltips är;

En Röde K2

Fyra Line Audio CM3

en Shure SM57

för resten av pengarna hade jag skaffat nått som är "billigt" och kul att experimentera med tex två av Golden Ages kinamickar, en R1 Bandmick (1695:- på Musikbörsen) och en D1 (695:- på emusic.se)... så är vi en smula över budget, men så brukar livet vara... 😏😊😳

/ptr

Postat

Köp bara line audio mickar CM3 och sen en Brauner mick. Har själv en Brauner Phantom jag vet inte om den är den bästa av deras mickar men den är bra. Annars är förmodligen en Shure sm7 bra: Äger även denna mick och den är grym. Och mycket billigare.

Enkelt en halvdynamisk mick. Köp Shure SM7. En kondensator Brauner. En småmembransmick som fungerar till det mesta även höga ljudvolymer. Cm3

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.