Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om man har en midiklaviatur som i normala fall får ström via USB, och man väljer att anstlutna den via midi till midiingång i stället, måste man ha nätdosa i väggen?

Allt är ju USB idag, så man lär ju behöva 40 USB-hubbar hela tiden, jag försöker rationalisera bort det. 😱😳😉🙂

Annons
Postat

Med tanke på att komunikationen går ner på halv duplex om man låter USB-enheten spänningsmatas från USB-porten, så är det egentligen alltid bättre att köra med separat nätdel... 🙂

Dessutom blir det ju problem om du ansluter både USB och midi - för då får du ju dubbla uppsättningar av in- och utgångar från samma enhet - och förvirringen kan bli total. 😳

Postat

Jag tänkte mest ifall man MÅSTE ha nätkabel när man använder enbart midisladd, men jag antar det.

Postat
Jag tänkte mest ifall man MÅSTE ha nätkabel när man använder enbart midisladd, men jag antar det.

Vet inte om jag missförstår dig men man kan inte spänningsmata något via MIDI så du är tvungen att använda dig av nätkabel till USB-synthen (som också är ditt MIDI-interface om jag förstod det hela rätt?).

Nu snöar jag in på ett litet sidospår angående komunikation via USB och/eller FireWire men men, håll till godo och ha i åtanke att jag kan ha fel även fast jag tror jag har rätt 😳. Vill man spänningsmata många källor (MIDI-klaviatur, extern hårdisk(ar), Head set etc.) behöver man en aktiv USB-hub d.v.s. en som får sin matningsspänning från något annat än datorn. Detta då datorns USB har begränsningar vad gäller stömförsörjning. Vet inte hur man ser hur hårt belastade USB-portarna är strömmässigt i Windows men i OS X klickar man på Äpplet längst upp i vänstra hörnet och väljer "Om den här datorn" och därefter "USB" så dyker alla anslutna enheter upp där man ser strömbelastningen.

Ytterligare ett sidospår som också har med USB/FireWire att göra är bandbredden (komunikationshastigheten) som de båda protokollen har. Som många redan påpekat har USB 2.0 en teoretiskt sett högre bandbredd 480MBit/s källa jämfört med FireWire 400 källa med sina 400MBit/s. I praktiken är det dock så att FireWire400 är snabbare enligt de flesta tester och detta förklaras kanske av att protokollet som hanterar USB tar större utrymme p.g.a. fler möjliga anslutningsmöjligheter (127) jämfört med FireWire som har 63st. Med anslutningsmöjligheter menar man förmodligen enheter (möss, tangentbord, hårddiskar, MIDI-interface etc.).

Nu kommer det riktigt intressanta. Låt säga att man funderar på att införskaffa sig ett externt ljudkort och samtidigt vill ha en extra extern hårddisk. Vad bör man välja? Själv hade jag valt FireWire framför USB och det största argumentet är den faktiska hastigheten, det andra argumentet är att USB-protokollet redan är belastat med tangentbord, mus, MIDI-interface och slutligen även en hårddisk som slukar stor bandbredd tillsammans med allt annat man har inkopplat i sin USB-port. Ljudkortet får alltså "slåss" med den övriga utrustningen om bandbredden vilket kan, observera kan, påverka slutresultatet av din inspelning eftersom bandbredden inte räckte till. Frågan om varje USB-port är unik d.v.s. har sitt eget protokoll och ensam klarar 480MBit/s har jag tyvärr inget svar på. Om varje USB-port är unik borde det inte spela så stor roll vad man väljer sålänge man inte trycker in något annat i samma käll USB-port? Om alla USB-portar däremot delar på 480Mbit/s kan man få problem vid extrem belastning vid ljudinspelning. "Men?!" tänker någon då (precis som jag gjorde). Om jag skaffar mig ett FireWire800 ljudkort och kör min externa hårddisk via FireWire400 borde man väl kringgå problemet? Jag frågade runt i diverse musikaffärer och de flesta hade inget svar på frågan men i en musikaffär fick jag svaret att FireWire800 och FireWire400 kör på samma protokoll (använder samma kontrollenhet) så vid extrem belastning kan man få problem men grabben jag snackade med hade aldrig hört om någon som haft detta problem under normala omständigheter. För att ytterligare krångla till det så kanske man kan kringgå problemet(?) och köra ljudkortet via FireWire och den externa hårddisken via USB eller tvärt om (ljudkort på USB och extern hårddisk via FireWire)? Men då kvarstår likväl problemet med att USB-portarna förmodligen är för få till antalet och man behöver en aktiv USB-hubb och får mer sladd än man kanske önskar som ligger och dräller... Att man aldrig blir nöjd!?! 🙂

Postat

Vet inte om jag missförstår dig men man kan inte spänningsmata något via MIDI så du är tvungen att använda dig av nätkabel till USB-synthen (som också är ditt MIDI-interface om jag förstod det hela rätt?).

Tack för uppsatsen, men tyvärr missförstod du nog. 😉

Om USB-synthen även vore ett interface också så skulle jag ju koppla burken till sig själv, och då skulle det vara ganska självklart att inte burken fick ström. 🙂

Det gällde alltså att koppla en manick via midisladd och låtsas att den får ström, vilket alltså entydigt och med stöd av sannolikhetsläran är mycket omöjligt, då man inte kan "fantommata" via midi, vilket går via USB.

Men som sagt, tack för uppsatsen. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.