Jump to content
Annons

Tips för att få bastrumman att låta fet!


Fredster

Recommended Posts

En bra lösning på att få en kagge att låta fetare än vad den egentligen är:

Ta fram en tongenerator (finns i de flesta mjukvaruprogram) och välj en lämplig ton (tex 40-50 hz). Lägg den tonen på ett separat spår i din sequencer och sätt en gate på den. Välj sidechain på gaten o låt kaggen ”trigga” den gaten så att tonen endast släpps igenom när kaggen slår. Sedan är det bara att ställa in lagom volym på tonen. Då får du fint smaskljud på kaggen samtidigt som den känns i magen på dansgolvet!

Vill ni har mer tips e det bara att säga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Några tips på hur man fixar fett sound lajv då? Finns väl tusen skolor för det, men vad har ni för favoriter hörni!!?

Och innan man börjar snacka mickar och effekter - hur får man fetaste soundet akustiskt!

Vinnaren får min gamla baskaggefilt med ingnodda segaråttor och gammal sunkig öldoft. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips på hur man fixar fett sound lajv då? Finns väl tusen skolor för det, men vad har ni för favoriter hörni!!?

Och innan man börjar snacka mickar och effekter - hur får man fetaste soundet akustiskt!

Vinnaren får min gamla baskaggefilt med ingnodda segaråttor och gammal sunkig öldoft. :rolleyes:

Bra akustiskt sound live == bra PA och dyra jävla kondingmickar på trummorna. Inga fåniga effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så måste ju trummorna låta bra rent akustiskt! Men ett bra knep är att använda typ en D-112 i "utblåset" på baskaggen och använda en mindre mikrofon (typ sm-58) på framsidan och rikta in den snett in mot klubban. Sätt den micken så nära skinnet som möjligt för att få riktigt bra "smask" i det.

Sen går det även att använda tongenerator tricket live. Ta en synth (eller liknande) som genererar en lågfrekvent ton hela tiden som du lägger på en separat kanal på mixerbordet. sätt en gate på den kanalen och låt den triggas av kagge-kanalen, dvs så att gaten endast öppnar vid attacken på kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen går det även att använda tongenerator tricket live.

Funkar det verkligen i praktiken?

Vad händer till exempel om en full basist stöter till bd-micken?

Tycker det verkar smått onödigt att jobba så. Nog kan man uppnå ett bättre resultat live med lite bra mickar och en stor påse erfarenhet? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bäst att ha ett bra grundljud! Det kan väl alla hålla med om. Dessvärre så finns det många band där ute som kanske inte har den bästa utrustningen!

Sen så ska jag erkänna att jag inte använder en sinuston när jag kör live men det händer faktiskt då och då vid studioinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...