Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det kan säkert vara så att din gitarr håller stämningen dåligt eller att strängarna inte håller måttet. Men problem med att hålla stämningen har man ofta med nya gitarrer, speciellt akustiska, då trät i gitarren påverkas av bland annat luftfuktigheten i luften. Trä är ett levande material. När man tar hem den från affären har man ofta en annan luftfuktighet hemma vilket gör att det kan ta någon vecka innan gitarren anpassats sig.

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)
Postat
Det kan säkert vara så att din gitarr håller stämningen dåligt eller att strängarna inte håller måttet. Men problem med att hålla stämningen har man ofta med nya gitarrer, speciellt akustiska, då trät i gitarren påverkas av bland annat luftfuktigheten i luften. Trä är ett levande material. När man tar hem den från affären har man ofta en annan luftfuktighet hemma vilket gör att det kan ta någon vecka innan gitarren anpassats sig.

Helt riktigt!

Samtidigt är jag fortfarande förvånad över hur bra min stålsträngade Yamaha FG750S hållit stämningen sedan jag beställde den från England. Jag har haft den i 1.5 år nu och aldrig behövt stämma om den, trots att jag spelat i snitt 1 timme per dag minst. Stämde den när den anlände och lika stämd nu.

Postat
Hade tänkt lära mig spela gitarr.

Vart kan man hitta akustiska gitarrer för små händer? Provade svågerns gitarr och ett C var omöjligt för mina små händer att ta. Finns det barn/junior varianter?

Lite tips tack!

Hej! Jag har själv detta problemet! Jag hittade en Fender som heter sun bust eller sun dust, minns inte riktigt ;D Men den har en smal hals och sitter perfekt i små händer.

Postat

Helt riktigt!

Samtidigt är jag fortfarande förvånad över hur bra min stålsträngade Yamaha FG750S hållit stämningen sedan jag beställde den från England. Jag har haft den i 1.5 år nu och aldrig behövt stämma om den, trots att jag spelat i snitt 1 timme per dag minst. Stämde den när den anlände och lika stämd nu.

Ska du inte prova att sätta på nya strängar nu efter 1.5 år?

Men det kanske fortfarande finns liv kvar i dom ett tag till.

musik (oregistrerad)
Postat

Helt riktigt!

Jo, de låter bra. Men jag har faktiskt tänkt byta precis denna månaden ändå. Kan ju ha försämrats utan att jag tänkt på det. Inspelning väntar och allting...

• 2 veckor senare...
Postat

Har ni investerat i en stämapparat KORG CA30. Behöver man ställa in något innan man stämmer? Antar att pinnen ska visa "0". Behöver man ställa in Hz innan? (Vad det nu betyder för någonting)

• 2 veckor senare...
Postat

Finns det noter man kan hitta på nätet? Hade varit kul att prova något enkelt, ex broder jakob eller nått åt det håller ;-)

Ja må hon leva kanske? ;-)

Man måste ju börja någonstans...

musik (oregistrerad)
Postat
Har ni investerat i en stämapparat KORG CA30.

Nej.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Behöver man ställa in något innan man stämmer? Antar att pinnen ska visa "0". Behöver man ställa in Hz innan? (Vad det nu betyder för någonting)

korg_ca30_pimx_151502.jpg

Lampan i mitten ska lysa grönt - då är strängen stämd. E-A-D-G-H-E är gitarrens strängarna, räknat från den grövsta först. Du fick säkert med en liten instruktionslapp i kartongen!? Detta är en kromatisk stämmare, som kan stämma "alla" instrument. Den har dessutom en input, dit du sätter in sladd från elgitarr t.ex. så att du i en livesituation kan byta sträng mitt under pågående låt utan att de andra instrumenten stör den inbyggda miken vid stämningen. Bra val! Hertz är frekvensen och anger tonhöjden. Apparaten täcker 7 oktaver tydligen.

😛

:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat
Finns det noter man kan hitta på nätet? Hade varit kul att prova något enkelt, ex broder jakob eller nått åt det håller ;-)

Ja må hon leva kanske? ;-)

Man måste ju börja någonstans...

Biblioteken har annars lätta låtar på noter.

dew (oregistrerad)
Postat

Helt riktigt!

Jo, de låter bra. Men jag har faktiskt tänkt byta precis denna månaden ändå. Kan ju ha försämrats utan att jag tänkt på det. Inspelning väntar och allting...

Med tanke på all smuts dina fingrar lägger till på stängarna räknar vissa experter att strängar som inte är behandlade håller 10-20 timmar.

Behandlade strängar håller 3-4 gånger längre.

Sen beror det lite på om händerna tvättas innan spel ska de visst hålla längre.

Om man har mycket handsvett så håller de kortare.

Själv byter jag minst varannan månad.

Blir lite orolig när du skriver att den inte stämmer om sig, det brukar betyda att gitarrtillverkaren stoppat in mycket trä i gitarren,

eller plywood /laminat.

ok...kollade upp yamahan din, solid topp, laminat sidor och botten, de brukar hålla stämmningen väldigt bra, laminat påverkas inte så mycket av

tex luftfuktighet. Har en liknande Yamaha som jag köpte som första gitarr, den har mycket trä i toppen, tillsammans med laminatet, klingar den inte så mycket, den gitarren brukar inte jag höra så mycket på när strängarna blir gamla.

Postat

En fråga, jag har några hits böcker från 90-talet som var favoriterna när jag spelade piano för hundraårsedan.

Är pianoackord och gitarrackord samma? Eller måste jag transponera (eller vad det nu heter) ?

Tjing.

Postat

Jag håller med om en 3/4a. Lättspelade, lätthanterade och låter fräckt ^^.

Satsa på något finare, det vinner du på i längden.

Tycker att du ska köra nylonsträngat. Lär du dig spela på spanska så låter det FSF

Postat
Säker på att det inte bara är fingrarna som behöver övas? Man kan ju göra olika stretchövningar så man sinom tid kan ta mycket komplicerade grejer väldigt lätt.

Eller, så spelar du på något coolt unikt sätt.. Typ som django reinhardt! 😎

Det var min tanke också. När man börjar spela så är det jobbigt för dom flesta att hålla ackorden rent. Men efter ett tag så får man bättre räckvidd. Mitt tips är att nöta trots små händer, det finns många små tjejer/killar som spelar på vanliga gitarrer 😉

Postat

Jag är helt lost. Har den här stämapparaten och trycker in varje sträng så stapeln ställer sig i mitten.

Men nu har jag gått med i en gratis gitarr kurs på nätet och när han strämmer varje sträng försig låter det helt annorlunda jämfört med min!! Fattar noll!

dew (oregistrerad)
Postat
En fråga, jag har några hits böcker från 90-talet som var favoriterna när jag spelade piano för hundraårsedan.

Är pianoackord och gitarrackord samma? Eller måste jag transponera (eller vad det nu heter) ?

Tjing.

Ja, det är samma, om du tar ett A på ett piano och A på gitarr så klingar båda A.

Så skulle en musiklärare sagt, är inte så bra på förklara, men du behöver inte transponera eller något sådant.

dew (oregistrerad)
Postat
Jag är helt lost. Har den här stämapparaten och trycker in varje sträng så stapeln ställer sig i mitten.

Men nu har jag gått med i en gratis gitarr kurs på nätet och när han strämmer varje sträng försig låter det helt annorlunda jämfört med min!! Fattar noll!

vad har du för stämapparat?

Postat

Korg Chromatic Tuner ca-30

dew (oregistrerad)
Postat

om om det är kromatiskt, så ställ den i kormatiskt läge.

Strängarna ska vara stämd från den tunnaste bröjar jag, E B G D A E.

När du börjar med tunnaste E ska det stå E i displayen och den ska visa grönt och "pilen" är då rakt upp på 0.

Sen är det bara ta nästa, den ska då visa B och grönt när den är rätt, osv.

Postat

om om det är kromatiskt, så ställ den i kormatiskt läge.

Strängarna ska vara stämd från den tunnaste bröjar jag, E B G D A E.

När du börjar med tunnaste E ska det stå E i displayen och den ska visa grönt och "pilen" är då rakt upp på 0.

Sen är det bara ta nästa, den ska då visa B och grönt när den är rätt, osv.

Tunnaste? Den längst ned? Hur ställer man den till kromatiskt läge? Hittar inte instruktionsbladet. Rör jag pilarna upp och ner ändrar jag Herzen, vad ska det stå på föresten? Trycker jag på sound knappen så piper tonen "A" och "Bb".

Postat (redigerat)

Är det rätt ton då, olika strängar ska vara uppvridna på olika toner. När det står i mitten så är det en ren ton, men det måste också vara rätt ton.

Om du kan ändra en siffra som är runt 440, så ska du ställa den på 440. Det är för att man kan stämma om den några hz för att kunna spela med andra grejer som är lite ur. Tex Oasis - Dont look back in anger. Tråd där jag lär mig hur något ostämt kan vara rätt

Från ljust till mörk sträng är det E, B, G, D, A, E enligt den "normala" stämningen.

Edit: Dagg hann före 😆

Redigerat av Zyan
Postat

Sorry killar men jag är fortfarande borta.

Men okej, säg så här. Önskar jag ett E ska jag få upp bokstaven E i hörnet, samtidigt ska stapeln hamna i mitten?

E, B, G, D, A, E Är detta strängarnas namn? Längst ner räknat eller upp och ner? Är det deras "fasta" namn? Precis som på ett piano?

dew (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men okej, säg så här. Önskar jag ett E ska jag få upp bokstaven E i hörnet, samtidigt ska stapeln hamna i mitten?

E, B, G, D, A, E Är detta strängarnas namn? Längst ner räknat eller upp och ner? Är det deras "fasta" namn? Precis som på ett piano?

Ja det kan man säga att det är strängarnas namn. Det är normalstämmning, eller vad det kallas.

Jo, det är räknat från den tunnaste till den grövsta, nedifrån och upp.

Ja, du har fattat rätt när det gäller att om du vill ha ett E så ska det hamna ett E i hörnet och stapeln i mitten.

Du vet att du är i kromatiskt läge, om det ändras Bokstäver när du tar olika strängar.

(Jag skulle ha blivit lärare, så jag lärt mig förklara så det förstås)

manual till krog ca30

http://www.folkofthewood.com/PDF/korgca30manual.pdf

Redigerat av dew
dew (oregistrerad)
Postat
Edit: Dagg hann före 🙂

det är då sällan jag hinner först 😄 , för övrigt så är dew mina initialer och har skrivit de hela mitt liv, men jag var nog 20 innan jag fattade att dew är dagg. 😆

Postat

Ja det kan man säga att det är strängarnas namn. Det är normalstämmning, eller vad det kallas.

Ja, du har fattat rätt när det gäller att om du vill ha ett E så ska det hamna ett E i hörnet och stapeln i mitten.

Du vet att du är i kromatiskt läge, om det ändras Bokstäver när du tar olika strängar.

manual till krog ca30

Så B är näst översta strängen? Näst högst upp?

Ja det skulle behövas special utbildning för att lära mig spela gitarr över webben. Men börjar greppa lite, har iaf förstått hur man ska hålla spektaklet ;-)

dew (oregistrerad)
Postat

manual till krog ca30

Så B är näst översta strängen? Näst högst upp?

Ja det skulle behövas special utbildning för att lära mig spela gitarr över webben. Men börjar greppa lite, har iaf förstått hur man ska hålla spektaklet ;-)

tja, bor du i närheten av mig så är det väl lätt fixat...att få instruktioner

nä, B är den näst tunnaste, alltså nedifrån, hoppas denna bild kan vara till nytta

Tuning_Sequence.JPG

Postat

Oh, bild och allt! Snällt!!!

Är det vanligt att man räknar nedefrån och upp. Verkar ologist. Well.

Hur som helst har jag lärt mig att om man kan få ett E på den grövsta strängen kan man genom att hålla ner strängen på det 5 bandet få reda på hur A ska låta osv. Undantag var på strängen B.

dew (oregistrerad)
Postat
Oh, bild och allt! Snällt!!!

Är det vanligt att man räknar nedefrån och upp. Verkar ologist. Well.

Hur som helst har jag lärt mig att om man kan få ett E på den grövsta strängen kan man genom att hålla ner strängen på det 5 bandet få reda på hur A ska låta osv. Undantag var på strängen B.

jag vet inte....faktiskt, jag gör det pga att stängpaketen börjar med tunnaste tjockleken.

jo precis, på B är det fjärde bandet som gäller istället.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.