Jump to content
Annons

e-mu 1820m


TCIM

Recommended Posts

Hej hej.

Som seden sig bör meddelar jag såklart att jag i timmar sökt efter ett passande svar, både på detta forumet och på internationella motsvarigheter.

JAg har fattat galoppen med att sätta ASIO-sendar på ingångarna i patchern osv, men inget har funkat.

Jag har inhandlat studiodatorn och lyckats få ihop den utan konstigheter. (finns det förresten ett färdigt program som man kan kolla huruvida alla datorns färdigheter fungerar som de ska? Kan tänka mig att lägga de sista slantarna och rumpan på ett sådant!)

Trots förvarningar om hur krångligt vi "nybörjare" skulle tycka att 1820m-kortet var så var det ett sådant det blev.

Jag kör på ett sprillans nytt begagnat Cubase SX3.

Nu behöver jag konkreta sätt som jag ska gå tillväga på för att få cubase signal, guitarrig etc, ut i mina sprillans nya begagnade monitorer.

När jag linear en gura får jag endast ut det rena ljudet. Detta oavsett om jag lagt en ASIO-send under DOCK/Line A ingången eller inte. Det rena direkttljudet finns med hela vägen. Slår jag på cubase monitor så plockar cubase upp signalen men det är inget bearbetat ljud som kommer ut.

Ljudkortets rena ljud slipper jag gärna och ser hellre att jag får allt från cubase.. Latencyn oroar mig inte.

Tacksam som tusan om någon kan hjälpa mig på traven med alla ingångarna.. Har en extern kompressor som jag vill ha med i leken också...

/

Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

för att slippa det rena ljudet får du muta ingångskanalen i ljudkortets patchmixer. i cubase trycker du på F4 för att få upp in- och utgångar....där kan du skapa en ny ingång som du själv kan namnge (om du dubbelklickar på namnet)....till höger i listan väljer du vilken fysisk ingång på kortet som cubaseingången ska vara kopplad till, i det här fallet "dock/line A".

sen väljer du din namngivna ingång för spåret du ska spela in på i cubase.

om du lägger din guitarrig som insert på cubase ingångskanaler, vilka du får upp genom att trycka på F3 så kommer den att spelas in. om du istället lägger den som insert på spåret där du spelar in kommer du höra den likadant men signalen som spelas in är din rena gitarr.

hoppas det inte är alltför otydligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte att trycka på monitor-knappen i Cubase. Med rätt kopplingar gjorda ska absolut ingenting höras från ingångarna innan du skapat ett ljudspår, valt rätt ingång och slagit igång monitorfunktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte att trycka på monitor-knappen i Cubase. Med rätt kopplingar gjorda ska absolut ingenting höras från ingångarna innan du skapat ett ljudspår, valt rätt ingång och slagit igång monitorfunktionen.

Jag tycker mig nu efter gårdagens orgie i cubase- och e-mu-manual nu nästan ge upp.

Allt som kommer ur mina monitorer är rent ljud, ett direktljud som inte passerar någonting öht.

Detta oavsett om cubase är igång eller inte.

Jag prövade att mutea ingångskanalen i patchen vilket bara medför att jag inte hör något öht.

Lägger också märke till att cubases (ut)masterregel inte heller reagerar när jag gör ljud ifrån mig.

Visst handlar det om in- och utgångar och diverse asiosends, men vad tusan.

Om någon med samma ljudkort som mig bara kunnat berätta hur de har kopplat sitt, döpt sitt så hade det inte bara underlättat mitt arbete utan även, antagligen, min förståelse för hur tusan den här patchmixern är funtad.

Jag är beskaffad med normalt IQ och klarar mig med bravur igenom folpartiets test i svenska språket, men det här går över mitt förstånd.

MVH/

Victor

Ps.

Kan det vara något i VST System Link?

I devicemanagern syns alla mina ingångar och 1 utgång vid namn Asio out 31/32.

Asio 31/32 svarar inte på någon insignal alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en dum fråga men... har du en ASIO OUT i patchmixen som Cbase kan skicka ljudet till?

Absolut!

Det är vad jag förstår den som kallar sig just Asio out 31/32. Stendöd är den..

/

V

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen för det där jag ser nu att det står i inlägget innan... 🙂

Nåja, ett annat förslag är att skippa Cubase till en början och köra enbart guitarrig. Vad jag vet så skall den gå att köra standalone. Detta för att komma underfund med om det är Cubase inställningar eller nått annat som krånglar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...