Jump to content
Annons

niklas73

Recommended Posts

Jag försöker ta ut basen till lÄten Popcorn pÄ keyboardet men fÄr inte till det. Ni som Àr bra pÄ sÄnt - kan ni lyssna hÀr http://www.popcorn-song.com/ och klicka pÄ lÀnken "oh baby more popcorn" dÀr basen hörs bra. Har hittat tabulatur för bas tex hÀr http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/mad_...opcorn_btab.htm

men det dÀr fattar jag noll av. Jag tycker jag Àr rÀtt bra pÄ att plocka ut lÄtar men den hÀr basen fÄr jag inte till. NÄn som fÄr och kan och orkar?

Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag tror att mycket av "hemligheten" och magin i popcorns originalbasgÄng ligger i att den spelades pÄ en monosynt instÀlld i legatolÀge.. Det innebÀr i praktiken att attacken inte triggas om förÀnn man verkligen lyfter fingret frÄn keyborden. SÄ lÀnge man spelar legato sÄ Àr det bara sustaindelen som bibehÄlls.. Eventuellt med en aningen (bara en aning) portamento.

Med andra ord.. Spelar man denna basgÄng pÄ en polyfonisk synt sÄ kommer varje ny fingersÀttning att trigga en ny attack.

Hoppas du förstĂ„r vad jag menar 😆

HĂ€r har du den som midifil:

popcornbas

högerklicka och ladda ned.

Kan inte ladda ner den för jag har inte QT pro. Om det Àr din sida kan du inte lĚta den ligga uppe ett tag?

Dela pÄ andra sajter

Jag tror att mycket av "hemligheten" och magin i popcorns originalbasgÄng ligger i att den spelades pÄ en monosynt instÀlld i legatolÀge.. Det innebÀr i praktiken att attacken inte triggas om förÀnn man verkligen lyfter fingret frÄn keyborden. SÄ lÀnge man spelar legato sÄ Àr det bara sustaindelen som bibehÄlls.. Eventuellt med en aningen (bara en aning) portamento.

Med andra ord.. Spelar man denna basgÄng pÄ en polyfonisk synt sÄ kommer varje ny fingersÀttning att trigga en ny attack.

Hoppas du förstĂ„r vad jag menar 😆

popcornbas

Kan inte ladda ner den för jag har inte QT pro. Om det Àr din sida kan du inte lĚta den ligga uppe ett tag?

JorĂ„. Jag tror jag Ă€r med. Har funderat pĂ„ att bygga den som sĂ„dan i Ableton men tror det gĂ„r utan det. Andra verka ha lyckats. Men bara jag fĂ„r till sjĂ€lva basgĂ„ngen sĂ„... Det Ă€r en rĂ€tt kul lĂ„t att göra en remake pĂ„ som typ 10000 andra gjort men kul Ă€ndĂ„. 😆

Dela pÄ andra sajter

• 2 veckor senare...

Hoppas du förstĂ„r vad jag menar đŸ„°

popcornbas

JorĂ„. Jag tror jag Ă€r med. Har funderat pĂ„ att bygga den som sĂ„dan i Ableton men tror det gĂ„r utan det. Andra verka ha lyckats. Men bara jag fĂ„r till sjĂ€lva basgĂ„ngen sĂ„... Det Ă€r en rĂ€tt kul lĂ„t att göra en remake pĂ„ som typ 10000 andra gjort men kul Ă€ndĂ„. 😆

Jag skulle vilja höra en akustisk remake 😛

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.