Jump to content
Annons

Bygga en egen Gibson Les Paul

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Det är ju inte utan att man ser auktioner på Nätet och där då att man säljer en del gitarrer som är rena vraken. Jag är ju vän av estetisk skönhet också dock och vill inte heller att pickuper ska rassla och spraka. Därför kom jag på en lysande idé (kanske?).

Är det en vettig idé att lite grann då och då köpa lösa delar till en Gibson Les Paul och sedan till slut sätta ihop alltihop till en egen gjord Les Paul?

Tänkte det skulle vara en Gibsonhals och Gibsonpickuper, vridpotar och kropp samt plektrumskydd m.m. Har man tur kommer man över en vedervärdig kropp som man kan slipa ned, grundmåla, slipa ned, grundmåla på nytt, slipa ned, måla igen, slipa ned, måla och sedan lacka ett par gånger, alternativt låta den vara helt naturell och möjligen med litet lack bara. Att montera hals, pickuper och övriga delar som man kan köpa nya och/eller begagnade är nog inget svårt. Visst kan man enkelt få tag på delar från andra märken som skulle passa in, men då vore det ju ingen sport! Tanken är att delarna verkligen ska vara Gibsons. Men inget hindrar att de är begagnade... Det kan bli våldsamt billigt.

En bra idé?

:musik

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Eller dyrt.

Lösa delar är inte billigt.

Vad tror om att bygga en Volvo av reservdelar?

Och jag antar att du är gitarrbyggare?

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kanske lite snabbt svarat.

Att hitta delar beggat billigt original kommer att ta tid. Och vet du hur man lackar och får hög finish är det kanske värt det.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Oh shit ja, den är ju limmad...

Skillnad vore om det var en Fender.

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kanske lite snabbt svarat.

Att hitta delar beggat billigt original kommer att ta tid. Och vet du hur man lackar och får hög finish är det kanske värt det.

Nej, jag ändrade mig. Tror det får bli naturellt i så fall...

😛

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kan bli knivigt att hitta lösa delar då halsen på en Les Paul inte är skruvad utan limmad..

Ok. Jag hittade en lös hals dock.

Dela på andra sajter

Kan bli knivigt att hitta lösa delar då halsen på en Les Paul inte är skruvad utan limmad..

Ok. Jag hittade en lös hals dock.

Yes, det borde inte vara omöjligt, det är snarare mycket möjligt. Det vet jag eftersom jag har en 'hybrid' själv... 😛 Min hals är från en DeLuxe och kroppen från en standard, fast det sitter ett "standard"-märke på huvudet. Tyvärr känner jag inte till historian bakom detta då gitarren kom så med köpet och säljaren visste inte heller. (Men 20 år efter köpet är jag fortfarande löjligt nöjd med priset; 4500 kr. LP stod inte högt i kurs på 80-talet!)

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Jag har hittat en site som säljer gitarrkroppar, föreställande Les Paul, Telecaster, Stratocaster etc. Det ingår dock ingen hals... Riktigt fina arbeten, en del av dem. Det är dock inte frågan om originalkroppar, utan företaget tillverkar kroppar som ser ut som nämnda gitarrers...

Kan hända jag gör så att jag köper kroppen där, och skaffar sedan alla delar som ska till från Gibson själva, eller via auktoriserad Gibsonbutik.

Har räknat på det och kommit fram till att en Les Paul kommer att betinga 5-7 tusen med denna metod. I handeln kostar den ju över 21000 kr.

Hur är det med Gibson loggan för huvudet? Hur har Gibson applicerat den? Jag har hittat auktoriserade Gibsonbutiker som säljer loggan, men då får man väl klistra på den på förslagsvis ett Gibsonhuvud. Men Gibson har väl inte klistrat, utan målat dit sin logga? Resonemanget förutsätter här att jag får tag på en Gibson Originalhals, där huvudets logga är så slitet att en ny logga inte skadar.

:rolleyes:

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

Har räknat på det och kommit fram till att en Les Paul kommer att betinga 5-7 tusen med denna metod. I handeln kostar den ju över 21000 kr.

Jaha. Men då skulle jag kolla på någon hyfsad kopia istället tror jag. Tokai t ex. Kolla in helgeshala.com, han har nog några ex på bild där. Jag kikade på en Tokai LP hos honom, i prisklassen runt 6000, och finishmässigt var den förb... fin! Samma sak gäller för Tokais explorermodeller, var farligt nära att köpa en faktiskt.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Gibson: Två lösa Burstbucker Pro pickups 2500 cirka. Lite rattar och skit 500 kr. Kopiekropp 1500 kr. Plektrumskydd, stall, sadel, pickupväljare och hals 2000 kr.

Nåt sånt...

Det svåra blir att få tag på halsen eller kropp plus hals. När man söker original.

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är ju skoj att bygga har varit en pojkdröm under många år skaffade till och med lite verktyg och byggde mig en gitarrbyggarbänk efter Stewart McDonalds modell indikatorklockor och grejjor. Men till saken då, jag tror det måste gå att hitta en begagnad Les Paul för dom där 7000 spännen det är inte helt lätt att mecka dit halsen det blir ganska mycket finlir runt inpassningen av den i kroppen iom. att det är ett gäng vinklar som måste stämma. Jag kan informera att inte ens alla äkta Les Paul guror är skitbra jag hade en en gång kostade runt 6000 spänn då men den var faktiskt ganska kass. Lycka till

Dela på andra sajter

Framförallt betalar man inte bara för delarna utan även för hantverket. Är du inte en van och väldigt duktig gitarrbyggare kommer kopian inte alls bli lika bra som orginalet. En gitarr av stratamodell som man köper i delar är mycket enklare, speciellt om kroppen redan är fräst för halsen och stallet.

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Framförallt betalar man inte bara för delarna utan även för hantverket. Är du inte en van och väldigt duktig gitarrbyggare kommer kopian inte alls bli lika bra som orginalet. En gitarr av stratamodell som man köper i delar är mycket enklare, speciellt om kroppen redan är fräst för halsen och stallet.

Tack Phobos! Jag ska ha det i åtanke. OM jag ska göra nåt sånt här projekt, så vore kanske det bästa att få tag på en urplockad gammal Gibson Les Paul, som kan bli bra om man byter ut all elektronik och andra delar, men där hals och kropp sitter ihop på ett perfekt sätt även om den vore ytmässigt sliten... Men de växer inte på trän precis.

:rolleyes:

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Är lite osäker men är det inte så att Les Paul ska ha limmad hals för att få det där riktiga LesPaul-hänget? Fixar man det själv?

Såg en reservdelsfirma som sålde såna där kromade plattor man normalt ser på Fender bl.a. som håller ihop hals och kropp (med 4 skruvar). Ni som vet... har Gibson förutom limning, även skruvning av hals och kropp?? Konstigt nog så stod det att det var för "Gibson Les Paul". Hmm...

Dela på andra sajter

Är lite osäker men är det inte så att Les Paul ska ha limmad hals för att få det där riktiga LesPaul-hänget? Fixar man det själv?

Såg en reservdelsfirma som sålde såna där kromade plattor man normalt ser på Fender bl.a. som håller ihop hals och kropp (med 4 skruvar). Ni som vet... har Gibson förutom limning, även skruvning av hals och kropp?? Konstigt nog så stod det att det var för "Gibson Les Paul". Hmm...

Konstigt och nej, Gibsons halsar är bara limmade, och för att göra det ännu trixigare är dom dessutom limmade i vinkel mot kroppen. Olika vinkel mellan hals och kropp ger olika ljud.

Dela på andra sajter

absolut fräckast skulle va om du inte lackar den utan låter den vara sådär lagom nergången, det är ju tusan asfett..!

Fender har ju gjort en nersliten strata som är hur tuff som helst!

Les Paul worn and faded.

Men de är ju inte lika slitna som fenders.

big_139091.jpg

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Det är nog så att den där metallplattan du såg är till en Les Paul kopia det finns eller har i alla fall tillverkats såna med skruvad hals. Varför inte bygga en helt egen designad gura tror det finns halsämnen på Stewart Mcdonald som går genom hela kroppen. Dvs. det blir lättare att bygga då man "bara" limmar dit sidostyckena av kroppen som man då kanske formgivit själv och man kan då vinkla halsen efter behag. Man kan oxå nå fördelar att få ett ljud som är unikt iom. att beroende på vilket träslag du väljer så förändras både sustain och själva ljudet både det akustiska samt det som förmedlas in i mickarna. Jag håller på med en gura av den konstruktionen men med en hals som jag gjort själv.

Göran

Dela på andra sajter

Mattu (oregistrerad)

Jag tror att du kommer att finna att det i slutändan blir billigare för dig att köpa en beggad Les Paul Standard eller Classic från Blocket eller Vendolin eller GMF-planket eller liknande. Du får en sen 90-talare i fint skick, helt original, för mellan 11 och 13 papp. Du räknar på 5-7 tusen men jag tror tyvärr inte att det är realistiskt på något sätt. Om du ens får tag på alla delar så tror jag inte heller att det blir så värst bra. Sorry, men jag tycker att det är lika bra att riva av plåstret på en gång. Jag säger inte att du kommer att misslyckas kapitalt, men tyvärr tror jag att det blir apa av alltihop.

Dela på andra sajter

Bygga en gura a la Gibson med limmad hals är krångligt och kräver lite kunnande/erfarenhet. För den ska ju helst gå att spela på också. Dessutom lär det inte vara helt lätt att hitta lösa halsar/kroppar, iaf inte orginal.

Alternativ:

Japankopia

Tokai, Greco, Burny och Edwards brukar gå att hitta beggat (eller nytt om man beställer från Japan) och är inte sämre än en vanlig Gibson kvalitetsmässigt. Förutsatt att man skippar de allra billigaste modellerna med skruvad hals kanske, de är inte nödvändigtvis dåliga men det är ju en annan konstruktion. En bra japantillverkad LP hittar man för 5000-7000:-.

Warmoth

Hos warmoth kan du beställa halsar och kroppar utefter en mängd olika färdiga mallar och själv välja specifikationer. Les Paul-kroppar finns också, däremot använder Warmoth fenderhalsinfästning på samtliga kroppar och halsar så det blir inte en exakt Les Paul och det blir således inte limmad hals. Däremot låter warmoth som sagt kunden själv välja specifikationer så du kan bygga en LP helt efter egna preferenser. Gibson eller Fendermensur. Eller baryton om man hellre vill det. Bredden på halsen, radien på greppbrädan och storleken på banden. Vilka material: mahogny med lönntopp som orginalet eller något helt annat? Mickkonfiguration, vilken typ av stall o s v...

Kvalitetsmässigt är Warmoth helt i klass med gitarrer för 20 000:- eller mer och en del professionella gitarrbyggare använder Warmothdelar istället för att bygga egna, eftersom det är billigare och spar tid. En färdig (men olackerad) LP-kropp kostar från $300 och uppåt, beroende på specifikationer. Kan lätt skena iväg om man ska ha mycket extra lull-lull dock. En hals kostar från $200 och uppåt.

Montera ihop den gör man själv, eller så lämnar man delarna till en lokal gitarrmekare.

www.warmoth.com

Dela på andra sajter

Warmoth är nog inga kassa guror så det funkar nog bra. Iofs. så är ju hela grejen med en Les Paul att det är just limmad hals men det går säkert att hitta en kombination av träslag och med tillräcklig precision på infattningen så kan man säkert uppnå ungefär samma grej. Själva det "akustiska" ljudet samt sustainen påverkas på olika sätt av infattningen av halsen i kroppen och även till viss del själva vinkeln på halsen i förhållande till kroppen.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...
musik (oregistrerad)

Definitivt är det så som du säger Burnin' Sven, och därför tror jag att jag ska se det som byggande av en gitarr som är unikt egen och inte ett försök att bygga en "Gibson", för det blir det aldrig riktigt.

Vid närmare kontroll av priset för det jag tänkt mig på Warmoths sida, som var ett jättebra tips, så har jag märkt att det tillkommer en massa kostnader som jag inte beaktat från början, kantlist som går både på sidan och lite på ovansidan, speciellt plektrumskydd, Warmoths nya logoplatta etc. Med tanken på att frakten också blir något högre än först angett och att den svenska momsen (som även räknas på frakten vad jag förstår...), så landar totalpriset (inkl elektronik m.m.) inkl. frakt och svensk moms snarare på runt 16000 SEK och ingenting annat. Det finns ju så mycket man kan köpa till... "lull-lull"... 😱

Nåväl.

Redigerat av musik
Dela på andra sajter

Definitivt är det så som du säger Burnin' Sven, och därför tror jag att jag ska se det som byggande av en gitarr som är unikt egen och inte ett försök att bygga en "Gibson", för det blir det aldrig riktigt.

Vid närmare kontroll av priset för det jag tänkt mig på Warmoths sida, som var ett jättebra tips, så har jag märkt att det tillkommer en massa kostnader som jag inte beaktat från början, kantlist som går både på sidan och lite på ovansidan, speciellt plektrumskydd, Warmoths nya logoplatta etc. Med tanken på att frakten också blir något högre än först angett och att den svenska momsen (som även räknas på frakten vad jag förstår...), så landar totalpriset (inkl elektronik m.m.) inkl. frakt och svensk moms snarare på runt 16000 SEK och ingenting annat. Det finns ju så mycket man kan köpa till... "lull-lull"... 😉

Nåväl.

Jag har en gibson kopia från 60talet, som jag har bytt ut all elektronik till nya gibson, rubbet.

jag har dock inte gibson mickar utan Dimarzio bluesbucker och tone zone.

har tänkt sälja i väg den, sär skulle nu ha en början till et projekt då att bara hitta all kropp och hals. hade tänkt skjälv göra det någon gång men det verkar inte bli av, kommer nya projekt i mellan hela tiden. 😄

Dela på andra sajter

Vid närmare kontroll av priset för det jag tänkt mig på Warmoths sida, som var ett jättebra tips, så har jag märkt att det tillkommer en massa kostnader som jag inte beaktat från början, kantlist som går både på sidan och lite på ovansidan, speciellt plektrumskydd, Warmoths nya logoplatta etc. Med tanken på att frakten också blir något högre än först angett och att den svenska momsen (som även räknas på frakten vad jag förstår...), så landar totalpriset (inkl elektronik m.m.) inkl. frakt och svensk moms snarare på runt 16000 SEK och ingenting annat. Det finns ju så mycket man kan köpa till... "lull-lull"... :rolleyes:

Nåväl.

Jo, ska man ha mycket lull-lull på blir det som sagt en rätt saftig prislapp. En variant kan ju vara att köpa en olackerad kropp med så lite lull-lull som man anser möjligt och försöka fixa lack och andra småsaker själv.

Själv hade jag nog köpt en sån här istället (men det är ju en subjektiv smakfråga): http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5132313

Redigerat av Tomten
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.