musik (oregistrerad) Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Hej! Hmmm... Bjuder på ett instrument på Ebay. Prylen finns i England, men jag väntar på mailsvar från säljaren vad det skulle kosta att sända den till Sverige. Ursprungligen står det att han bara säljer inrikes. Han skulle försöka kolla upp fraktkostnaden och svara i förrgår (!) skrev han. Skrev ett nytt mail igår utan svar. FRÅGA: Är det någon idé att jag fortsätter bjuda på prylen (just nu leder en annan köpare)? Vad händer om jag skulle stå som vinnare och det visar sig att han INTE skickar till Sverige? Får jag betala ändå, utan att få instrumentet? Det står något i stadgarna hos Ebay om att köparen måste fullfölja sina förpliktelser (betala på vad vb bjudit på) och att han/hon också ska se till att bjude enbart på sådant som säkert kan skickas. Får jag en reprimand/uteslutning om jag skulle vinna en sådan auktion? Sedan märkte jag en grej i anslutning till prylen som de tydligen lagt till idag... Att man kan vinna denna prylen ÄVEN om man inte har högst bud, under förutsättning att vissa andra bud blir "canceled". Pratar de om mig? 😊 :musik
Jocke Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Du ska naturligtvis inte bjuda över om du inte vet säkert att han skickar till Sverige. Det finns ingen anledning att bjuda över om det inte är i slutskedet, då trissar du bara upp priset.
Dexter Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 Hej! Hmmm... Bjuder på ett instrument på Ebay. Prylen finns i England, men jag väntar på mailsvar från säljaren vad det skulle kosta att sända den till Sverige. Ursprungligen står det att han bara säljer inrikes. Han skulle försöka kolla upp fraktkostnaden och svara i förrgår (!) skrev han. Skrev ett nytt mail igår utan svar. FRÅGA: Är det någon idé att jag fortsätter bjuda på prylen (just nu leder en annan köpare)? Vad händer om jag skulle stå som vinnare och det visar sig att han INTE skickar till Sverige? Får jag betala ändå, utan att få instrumentet? Det står något i stadgarna hos Ebay om att köparen måste fullfölja sina förpliktelser (betala på vad vb bjudit på) och att han/hon också ska se till att bjude enbart på sådant som säkert kan skickas. Får jag en reprimand/uteslutning om jag skulle vinna en sådan auktion? Sedan märkte jag en grej i anslutning till prylen som de tydligen lagt till idag... Att man kan vinna denna prylen ÄVEN om man inte har högst bud, under förutsättning att vissa andra bud blir "canceled". Pratar de om mig? 😊 :musik Om auktionen avslutas och du inte har det vinnande budet kan du ändå få ett sk "second chance offer", vilket innebär att vinnande person av någon anledning inte kan/vill fullfölja köpet. Säljaren kan då erbjuda andra som varit med i budgivningen att köpa för deras högsta bud. Här gäller det dock att vara försiktig, eftersom det cirkulerar en hel del falska "second chance offers" som kommer från helt andra personer än den fakiska säljaren. /Dex.
musik (oregistrerad) Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 (redigerat) Hej! Hmmm... Bjuder på ett instrument på Ebay. Prylen finns i England, men jag väntar på mailsvar från säljaren vad det skulle kosta att sända den till Sverige. Ursprungligen står det att han bara säljer inrikes. Han skulle försöka kolla upp fraktkostnaden och svara i förrgår (!) skrev han. Skrev ett nytt mail igår utan svar. FRÅGA: Är det någon idé att jag fortsätter bjuda på prylen (just nu leder en annan köpare)? Vad händer om jag skulle stå som vinnare och det visar sig att han INTE skickar till Sverige? Får jag betala ändå, utan att få instrumentet? Det står något i stadgarna hos Ebay om att köparen måste fullfölja sina förpliktelser (betala på vad vb bjudit på) och att han/hon också ska se till att bjude enbart på sådant som säkert kan skickas. Får jag en reprimand/uteslutning om jag skulle vinna en sådan auktion? Sedan märkte jag en grej i anslutning till prylen som de tydligen lagt till idag... Att man kan vinna denna prylen ÄVEN om man inte har högst bud, under förutsättning att vissa andra bud blir "canceled". Pratar de om mig? :musik Om auktionen avslutas och du inte har det vinnande budet kan du ändå få ett sk "second chance offer", vilket innebär att vinnande person av någon anledning inte kan/vill fullfölja köpet. Säljaren kan då erbjuda andra som varit med i budgivningen att köpa för deras högsta bud. Här gäller det dock att vara försiktig, eftersom det cirkulerar en hel del falska "second chance offers" som kommer från helt andra personer än den fakiska säljaren. /Dex. Hmm... så jag MÅSTE inte köpa den, om den nu ledande Köparen ballar ur och blir "canceled"?? Jag är nämligen tvåa... Det har strulat till sig lite ytterligare nu också. En annan person har nämligen ute en likadan till ett lägre pris. Så jag tänker nog bjuda på den istället. FRÅGAN: Kan jag ta bort mina bud på den ursprungliga första prylen därför? Alltså gå ur den auktionen. Jag har läst om det nu, det gick, men skulle inte vara till min fördel i så fall... //:musik Redigerat 4 juli 2007 av musik
musik (oregistrerad) Postat 4 juli 2007 Postat 4 juli 2007 (redigerat) Om auktionen avslutas och du inte har det vinnande budet kan du ändå få ett sk "second chance offer", vilket innebär att vinnande person av någon anledning inte kan/vill fullfölja köpet. Säljaren kan då erbjuda andra som varit med i budgivningen att köpa för deras högsta bud. Här gäller det dock att vara försiktig, eftersom det cirkulerar en hel del falska "second chance offers" som kommer från helt andra personer än den fakiska säljaren. /Dex. Är du söker på att ALLA andra får erbjudandet? Eller kommer han bara att erbjuda MIG att köpa, eftersom jag ligger tvåa i budgivningen? Dessutom, det står inte så i Ebays stadgar. Det står att man kan vinna auktionen även om man inte är högst!! Dvs. om den budgivare som ligger över mig blir "retracted or canceled". Viss risk alltså?! 😛 :musik Redigerat 4 juli 2007 av musik
Magpie Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Jag blev tillfrågad av en säljare på Ebay att få köpa en pryl jag blev tvåa på. Den som vann hade inte betalat i tid (tror det var 4 dagar som var den säljarens krav) och då valde säljaren att erbjuda mig att köpa den för det vinnande budet. Den första köparen riskerar ett negativt omdöme. En annan säljare kunde inte efter vunnen auktion skicka till mig pga sjukdom (om det var sant vet jag inte) men vi tog gemensamt bort köpet på Ebay. Men jag vete sjutton om man på automatik kan vinna om man kommer tvåa i budgivningen, tror inte det. Du bör absolut inte bjuda på en sak om du inte har kommit överens med säljaren att denne kan skicka till Sverige. Ha alltid sånt klart + fraktpris innan du börjar bjuda, och som sas tidigare, vänta med att bjuda till de sista sekunderna. Annars trissas priset upp. Lycka till! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.