Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hello out there....... :rolleyes:

Har ett par frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med att besvara!

Situation: Jag har en studio som är MAC baserad (G4 dual 867). (Cubase 4/Reason 3.05 + lite annat). Cubase 4 köpte jag förra veckan. Efter uppdateringen tycker jag Cubase 4 tar allt för mycket processor kraft. Finns inte mycket utrymme kvar att jobba med jämnfört med Cubase SX2 som jag använde för. Mitt ljudkort är ett Delta 66 som jag är mycket nöjd med. Dessutom har jag också två stycken PoweCore PCI kort i Mac'en. Problemen är att Apple ju har gått över till PCI X i stället nu, vilket innebär att jag inte bara kan köpa en ny Mac, utan får uppgradera hela skitet. Det blir otroligt dyrt. Finns där någon därute som kan tänkes att ha haft samma problem och som har hittat en lösning?

Kan man evt. tänka sig att behålla den gamla G4, och köpa till ett till ljudkort och sätta i min annan G4 dual 867 och sen köra VST LINK? Jag har också en mycket kraftig PC, kan man använda den till nått??? Jag menar, för att få mer processor kraft.

Kan man evt. ha en ny MAC PRO och en G4 dual 867 i en VST LINK, så att jag fortfarande kan använda mina PowerCores?

Många frågor!!!

Mvh

Peter

Annons
Postat

En rättelse bara. Nyare Powermac/MacPro har INTE PCI-X Utan det är PCI-E

E som i express. Lite missvisande iom att man tror att X-et står för express.

I ditt fall och nog som billigaste alternativ är att du kör på din PC. Kolla så att du har just vanlig PCI/PCI-X på moderkortet. Dels för att du kan då köra med dina powercorekort och att cubase rullar bäst på PC.

Det blir nog rätt krångligt om du ska först köpa en Mac Pro. Byta ut Powercorekorten och sen installera Cubase som går som en traktor på Mac. Isf är det Logic som gäller. Men då får du ju ställa på ruta ett om du aldrig kört med Logic tidigare.

Smidigast är nog om du kör på din PC och hottar upp den för musikproduktion.

Postat

Hej! Tack för ditt svar! Hmmmm, ska testa att köra Cubase från PC.n istället! Tråkigt när man gillar MAC. Annars finns där kanske möjligheten att sätta mina PowerCores i PC:n och köra dom som VST via VST LINK därifrån, om inte latency blir för stor. Vill hellre spela musik framför att alltid behöva tänka på teknik...... :rolleyes:

Postat

Jag köpte en begagnad PowerMac G5 2x2GHz med PCI-X (inte PCI-E) och slängde ut min gamla G4'a.. vilket lyft säger jag.. och man behöver heller inte betala 25'000:- för en MacPro!

Så hade jag gjort i din situation 😉

Postat

Hiii Haaaa cowbooy ;-)

Ja, tror jag också ska göra det! Fast jag har möjlighet att få lite rabat via jobbet! Ska betala drygt 16 500 spän för en QUAD 2.66

/Peter

Postat
Hiii Haaaa cowbooy ;-)

Ja, tror jag också ska göra det! Fast jag har möjlighet att få lite rabat via jobbet! Ska betala drygt 16 500 spän för en QUAD 2.66

/Peter

*Host* Ja det är ju billigt det med 😉

Postat

Hello there!

Ja, visst är det! Men en MAC som din hade varit kanon. Vad ska man betala för en sån? 10 000?

/Pedro Dahoe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.