JRP Postat 1 september 2004 Postat 1 september 2004 Hej alla! Jag behöver lite hjälp 🙂 Säkert finns lösningen redan presenterad här men jag hittar den inte, sorry Jag har en mixer Behringer MX602A som jag vill koppla ihop med mitt SB-ljudkort och ett par monitorer (har en vamp och en mic som jag ska ha i mixern) Jag har kopplat så här Main out (mixer) <----> SB Line in CTRL/ROOM out Mixer) <----> Monitorerna Men vart ska SB Line out gå in i mixern ?? Ytterligare en fråga oxå medans jag håller på Vad ska vara markerat som inspelningskälla i Recording Control för SB-ljudkortet (är det "Analog mix" eller) ? //Patrik
Toon Postat 1 september 2004 Postat 1 september 2004 du ska ha ut sladdarna i in på mixern o tvärt om... samma med monitoerna i mixern... asså main UT --> Ljudkort ... det motsatta bara 🙂
android Postat 2 september 2004 Postat 2 september 2004 Jag har kopplat så här Main out (mixer) <----> SB Line in CTRL/ROOM out Mixer) <----> Monitorerna Men vart ska SB Line out gå in i mixern ?? Om du nu bara ska spela in "allt" du har inkopplat i mixern, så är det bara att du kör som du har det. Plus kopplar in SB Line out --> en stereokanal på mixerbordet (eller möjligen på "tape in" (eller vad det nu kan heta)). Jag har dock kopplat från "aux send" på mixern till Line in på ljudkortet, så att jag kan välja vilket/vilka spår jag vill spela in. Vad ska vara markerat som inspelningskälla i Recording Control för SB-ljudkortet (är det "Analog mix" eller) ? Nu kommer jag inte ihåg riktigt hur det ser ut, men kan man inte välja "Line in"? Huvudsaken är att du inte väljer "What u hear"...
JRP Postat 2 september 2004 Trådstartare Postat 2 september 2004 Tack Android, nu funkar det !! Har kopplat SB out <----> Tape In på mixern Recording Control ska stå på Analog Mix, vilket är samma som Line In tydligen. Hur ska dom dom "pottarna" stå, ska man dra på fullt där eller? Som du säger att du har kopplat med "aux send", vad blir skillnaden mellan att dra "Level" på dom olika kanalerna till 0 resp "mer än 0" (om man har som jag, dvs SB ljudkortet till "Tape In". Jag antar att du drar på med "Aux" poten för dom olika kanalerna? Fattar fortfarande inte riktigt vad knapparna "2TK TO CTRL ROOM" resp "2TK TO MIX" betyder även fast jag läser manualen (skrämmande vad korkad man är...) bara att när jag tryker på "2TK TO MIX" så får jag rundgång tror (det tjuter som fan bara så jag tror att mina monitorer ska gå sönder) jag eller något liknande. Tror att det hänger ihop med när jag har tex GAIN uppdragen på micen, vågar inte riktigt labba med det då jag tror att skiten ska gå sönder.
android Postat 3 september 2004 Postat 3 september 2004 Tack Android, nu funkar det !! Vad bra då!! 🙂 Har kopplat SB out <----> Tape In på mixern Recording Control ska stå på Analog Mix, vilket är samma som Line In tydligen. Hur ska dom dom "pottarna" stå, ska man dra på fullt där eller? Är inte riktigt 100 på vilka du menar, men gissningsvis så ska du bara se till att du får en lämplig nivå på signalen i ditt inspelningsprogram. Men eftersom du kan ställa det även på mixern, så borde det ju va smart att ställa den rätt så högt..eller blir det mer brus då? 😕 Du får nog testa lite, om inte nån smartskalle kommer in här och säger hur det ska va... 😉 Som du säger att du har kopplat med "aux send", vad blir skillnaden mellan att dra "Level" på dom olika kanalerna till 0 resp "mer än 0" (om man har som jag, dvs SB ljudkortet till "Tape In". Jag antar att du drar på med "Aux" poten för dom olika kanalerna? Japp, det gör jag. Anledningen till att jag kopplat så är att jag ibland/ofta vill spela in en synthslinga, medans jag har andra synthar via midi som jag också vill höra genom mixern, men inte få med in i datorn. Fattar fortfarande inte riktigt vad knapparna "2TK TO CTRL ROOM" resp "2TK TO MIX" betyder även fast jag läser manualen (skrämmande vad korkad man är...) bara att när jag tryker på "2TK TO MIX" så får jag rundgång tror (det tjuter som fan bara så jag tror att mina monitorer ska gå sönder) jag eller något liknande. Tror att det hänger ihop med när jag har tex GAIN uppdragen på micen, vågar inte riktigt labba med det då jag tror att skiten ska gå sönder. Det finns väl en utgång som heter "Ctrl room" och en som heter "mix" eller "main" och en ingång som heter "2TK" (eller "2-track"). Knapparna bestämmer helt enkelt vart ljudet som du kör in via 2tk-ingången ska ta vägen...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.