Jump to content
Annons

Skicka prylar till andra länder - varför ej

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Varför skickar många av säljarna inte sina prylar till exempelvis Sverige? Många sänder ju bara inom sitt eget land. Vad är problemet egentligen? Och pengarna har de ju fått redan eftersom de i princip alltid överförs innan. Så om köparen är beredd att betala en dyr frakt, så ska väl de skita i det...

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat (redigerat)

För många känns det nog helt enkelt tryggare att bara skicka inom sitt lands gränser.

Det är mindre risk att något händer på vägen då, och det kan vara ett tufft och tidskrävande jobb att reda upp saker om nåt händer med paketet.

Tänk på att även om många säljare inte skriver att de skickar utomlands så ska du alltid passa på att fråga om de går med på det, särskilt om det gäller något du verkligen vill ha.

Ca 50% av de jag frågar på Ebay går med på att skicka till Sverige, trots att det alternativet inte nämndes i annonsen.

Då slipper man dessutom risken att övriga europeer är med och bjuder, eftersom de ofta är villiga att betala betydligt mer än amerikanarna 🙂

Redigerat av Magpie
Postat

Ett problem är väl också att man måste betala extra för en försäkring av paketet när det skickas utrikes - och den försäkringen är en viss procent av värdet (och så finns det femtielva undantag för när försäkringen inte gäller...). När det ska skickas med flyg, så blir det dessutom ganska tufft hanterat. Transportbanden på flygplatserna brukar gå med ca 5m/s på transportsträckorna, så om något händer där så blir det bara mos kvar av paketen...

Båt är inget kul alternativ - för då tar det flera veckor.

musik (oregistrerad)
Postat

Jo... men försäkringen får man ju betala själv också. Det brukar ju stå "fraktkostad inkl försäkring". Så säljaren behöver ju inte vara orolig för att ligga ute med pengar.

Ännu så länge har jag bara beställt några få saker via Internet internationellt. Allt från UK. De två hardcasen från ett stort företag kom i paket som såg stabila ut, utom att det ena var lite tillplattat upptill. När jag beställde ett par panflöjter från en privatperson var det lite värre. Det såg ut som pakteten blivit knivstuckna. Knarkkontroll med vovve? Men allt klarade sig.

🙂

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jo... men försäkringen får man ju betala själv också. Det brukar ju stå "fraktkostad inkl försäkring". Så säljaren behöver ju inte vara orolig för att ligga ute med pengar.

Ännu så länge har jag bara beställt några få saker via Internet internationellt. Allt från UK. De två hardcasen från ett stort företag kom i paket som såg stabila ut, utom att det ena var lite tillplattat upptill. När jag beställde ett par panflöjter från en privatperson var det lite värre. Det såg ut som pakteten blivit knivstuckna. Knarkkontroll med vovve? Men allt klarade sig.

😕

Att de inte vill skicka utanför t.e.x. USA har med tulldeklarationer att göra, betydligt mer pappersarbete blir det nämligen, ibland löjligt mycket mer, sen till viss del för att slippa returer på grund av att europeer beställer produkter som kräver 110 volt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.