Jump to content
Annons

Detta om priser

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Antag att det finns ett varumärke för musikinstrument som vi kallar VÄLKÄNT. Antag vidare att modellen betecknas ÅTERUTGIVNING av en tidigare känd modell.

Ponera sedan att vi får syn på 4 olika exemplar av detta musikinstrument. Låt säga att det rör sig om ett stränginstrument och att alla är tillverkade samma årtal och har sina serienummer bredvid varandra. Alla fyra exemplaren är i samma färg, där inget case ingår. Spelbarheten på de fyra exemplaren är helt likvärdig. Det rör sig om kosmetiska skillnader om man så vill. Exemplar 1 är ouppackat och i nyskick, medan övriga är begagnade i varierande grad.

1) Helt i NYSKICK. TVå års garanti. Vår lokala butik tar 8400 SEK.

2) Närmast PERFEKT SKICK. Inga märken överhuvudtaget. Har använts i hemstudion enbart. Några få månaders garanti kvar.

3) MYCKET BRA SKICK. Några få repor i yttre lacken, men som inte går ner och är synliga på långt håll. Ingen garanti kvar.

4) EXTREMT SLITET SKICK. Den har tio kraftiga jack på fronten och i sargen. Dessutom en 2 dm rund utnötningsfläck på baksidan. Har använts på gig rejält. Ingen garanti kvar.

FRÅGA: Vad skulle ni vara beredda att betala i SEK för nummer 2, 3 respektive 4, då exemplar 1 i butiken kostar 8400 SEK?

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat (redigerat)

1. 7500

2. 6500

3. 5000

Ungefär... :rolleyes:

Men detta gäller oftast inte på teknikprylar (tänk en dator) men jag gissar att du tänker på en gitarr.

Redigerat av Phobos
musik (oregistrerad)
Postat
1. 7500

2. 6500

3. 5000

Ungefär... 😉

Men detta gäller oftast inte på teknikprylar (tänk en dator) men jag gissar att du tänker på en gitarr.

Close...so close. Det rör sig om en basgitarr. Också det en slags gitarr, kan man ju säga..

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen!

Personligen skulle jag för de tre exemplaren säga: 6000, 4000 respektive 2000 SEK. Där ser man vad olika man kan vara som person. Men betänk att det i exemplet handlar om en vanlig Reissue av en känd bas. Hade det varit tal om ett äkta svårfunnet samlarobjekt hade det varit en annan sak, då hade jag kunnat tänka mig att lägga procentuellt sett mer även om det yttre skicket var kass.

:musik

Redigerat av musik
Postat

Över lag så tycker jag att en begagnad vara inte ska säljas för mer än halva nypriset (upp till 2/3 av nypris kanske), med undantag för modifieringar som ökar värdet, om det finns garanti kvar, och Möjligvis om den är i perfekt nyskick.

musik (oregistrerad)
Postat
Över lag så tycker jag att en begagnad vara inte ska säljas för mer än halva nypriset (upp till 2/3 av nypris kanske), med undantag för modifieringar som ökar värdet, om det finns garanti kvar, och Möjligvis om den är i perfekt nyskick.

PRAVDA!!

Då är vi tämligen överens härvid...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.