Jump to content
Annons

söker ett program som kan recorda ljud från en AVI-film


coxen

Recommended Posts

jag har nu provat ca 5 olika program för att kunna sampla ljud från en film.

men det går inte.

det är alltså streaming recording jag försöker få till.

för en massa år sedan så gjorde jag det med min sketna soundblaster 5.1 men nu

när jag har ett firewirekort så verkar det inte vilja fungera på samma sätt.

finns det möjligtvis något program där man kan ladda in hela filmen och sen spara ljudet?

och nej det är inte någon film med upphovsskyddat material. det är en egen film från en fest :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För mac finns Audio hijack, borde finnas något liknande till Windows.

Annars är ju en fuling att dra sladdar från ljudkortets utgångar till dess ingångar och spela in med valfritt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

ladda hem Adobe Premiere Demo (30 dagars tryout).......har en demo av det på min dator hemma.....där får man ju upp bild-spåret för sig, och ljudspåret för sig.....borde gå att exportera ljudspåret separat i det programmet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för sequenser? I Cubase så kan man ju separera ljudet från en film, det ligger under Pool -> Extract Audio From Video File. Men det borde ju, tycker jag, finnas liknande tillvägagångssätt i andra sequensers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för sequenser? I Cubase så kan man ju separera ljudet från en film, det ligger under Pool -> Extract Audio From Video File. Men det borde ju, tycker jag, finnas liknande tillvägagångssätt i andra sequensers.

Om du lägger in en film i pro tools så separerar den direkt ljudet. Då får du en filmkanal och två mono audiokanaler. I LE versionen funkar det dock bara med komprimerade filmer som avi, mov och mpeg. I HD systemet är det obegränsat (tror jag). Men du hade ju AVI-fil om jag läste rätt så ett LE-system räcker ju gott och väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas jag får slänga in en liten följdfråga....

om man har extraherat ljudfilen från videofilen med tex. cubase.....finns det ngt program där man på ett smidigt sätt kan sätta markers (eller dyl.) och batch-spara dessa som separata filer

har några konsertvideos som jag gärna skulle göra live-skivor av i mp3 format

Link to comment
Dela på andra sajter

Ladda hem programmet Virtual Dub - http://virtualdub.sourceforge.net/

Starta programmet och öppna videofilen. Gå sedan till menyn File och välj Save Wav. Presto! Nu har du sparat ned ljudspåret från videofilmen som en wav-fil.

Observera att detta endast fungerar om du har de codecar som videofilen använder. Exempelvis xvid, divx eller vilket format filmen nu är sparad i. Kan du spela upp filmen med Windows Mediaplayer eller dylikt så ska det inte vara något problem. Använder du däremot program som VLC Player så kan du behöva komplettera med en videocodec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...