Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag har suttit ett tag nu och försökt få till en schysst mastring. Problemet är att jag inte får till trycket så bra, om ni förstår vad jag menar? 😆

Jag har gjort ett ljudexempel där jag har använt:

Waves C4

Waves Q8 Paragraphic EQ

Waves L2

Nu undrar jag om jag saknar någonting som kan få det att låta bättre? 🙂 Eller har jag laggt allt i fel ordning?

Här är ljudexemplet: http://www.speedyshare.com/904502661.html

Är tacksam för alla tips!

Hade Gott!

Annons
Postat (redigerat)
Hej alla!

Jag har suttit ett tag nu och försökt få till en schysst mastring. Problemet är att jag inte får till trycket så bra, om ni förstår vad jag menar? 🙂

Waves C4

Waves Q8 Paragraphic EQ

Waves L2

Nu undrar jag om jag saknar någonting som kan få det att låta bättre? 😛 Eller har jag laggt allt i fel ordning?

Hade Gott!

Nu har jag inte lyssnat på ditt ljudexempel, men såhär brukar min mastringskedja se ut:

1. De-esser som tar över 10khz, tar bort de vassa o jobbiga

2. En (Master EQ) där basen är skuren runt 30-30hz. Frekvensar att jobba med kan vara basen 30-80 hz, lowmid runt 350, mid runt 2khz-4khz samt luften över 10khz. Det är ju såklart olika från låt till låt.

3. En stereokompressor, som jobbar på ratio mellan 2:1 - 4:1 och där tröskelvärdet är ställt så att det komprimeras ca 3-4 db

4. Limiter, för att ställa slutnivån på låten.

Lycka till

Redigerat av Yllet
Postat
Hej alla!

Jag har suttit ett tag nu och försökt få till en schysst mastring. Problemet är att jag inte får till trycket så bra, om ni förstår vad jag menar? 🙂

Waves C4

Waves Q8 Paragraphic EQ

Waves L2

Nu undrar jag om jag saknar någonting som kan få det att låta bättre? 😛 Eller har jag laggt allt i fel ordning?

Hade Gott!

Nu har jag inte lyssnat på ditt ljudexempel, men såhär brukar min mastringskedja se ut:

1. De-esser som tar över 10khz, tar bort de vassa o jobbiga

2. En (Master EQ) där basen är skuren runt 30-30hz. Frekvensar att jobba med kan vara basen 30-80 hz, lowmid runt 350, mid runt 2khz-4khz samt luften över 10khz. Det är ju såklart olika från låt till låt.

3. En stereokompressor, som jobbar på ratio mellan 2:1 - 4:1 och där tröskelvärdet är ställt så att det komprimeras ca 3-4 db

4. Limiter, för att ställa slutnivån på låten.

Men glöm inte: Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet!

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.