Jump to content
Annons

Gigastudio 32

Recommended Posts

ABEJ (oregistrerad)
Postat

Hej jag är en gammal VST användare som hållit på länge men utan ambitioner att "nå ut" med min musik. Jag tycker bara att det är kul att hålla och låter ofta datorn bli en spelkompis till mig som gitarrist. Nåväl i mitt system har jag klarat mig med mitt Ensoniq PCI med inbyggd synt. Jag vet, det är inte proffsklass. Och så finns det inga ASIO drivisar så jag kör med Latency så att ni skulle skratta. Nu sneglar jag på uppgradering av ljudkort och inser att någon form av sampleplayer får ta över ansvaret för mina (vanligtvis GM) syntljud (trummor, bas, orgel och lite stråk och blås). Det mest prisvärda jag skannat fram är Gigastudio 32 för strax under tusenlappen. Jag är dock helt novis på funktionen.

Går den att köra under Win98SE ?

Medföljer ljud motsvarande GM-standard ?

Är det svåranvänt för mina behov ?

Jag är mycket tacksam för råd.

ABEJ

Annons
Postat

Jag vill minnas att den inte går att använda som plugin i VST (jag vill inte svära på det). Giga uppdaterar inte druivrutiner och sådant till sina gamla program. Så jag skulle kolla hemsidan och se om du kan fortsätta att köra den även om du byter OS, vilket du kanske gör någon dag. Jag hade nämligen ett gigasystem om det var sampler.. eller hur det nu var och det var inge vidare att inte kunna uppgradera när jag bytte till Win-2000. Det är inte dumt att tänka lite framåt, även om du inte tänker lägga en massa pengar på det.

Vad letar du efter när det gäller ljud och sådant? Är det Gm standrad du vill ha? Är det speciella ljud eller instrument? Och vilket VST kör du på? 😲

Postat

Om jag var du skulle jag kolla upp Edirol's plugins Super Quartet och Hyper Canvas. Dessa är lättanvända ljudbanker. Super Quartet är gitarr, bas, piano och trummor medan Hyper Canvas är en lite större GM ljudbank. Jag har inte koll på priset på dessa men det bör ligga runt 1000kr, speciellt om du lyckas hitta dem begagnade.

/Majken

Postat

F*n Majken nu snodde du ju min fortsättning. Det var därför jag undrade kring vad han behövde.

Om det bara var bas trummor och piano så: Superquartet.

Med hela gm-kittet: Hypercanvas 😲

Postat
F*n Majken nu snodde du ju min fortsättning. Det var därför jag undrade kring vad han behövde.

Om det bara var bas trummor och piano så: Superquartet.

Med hela gm-kittet: Hypercanvas 😉

Hemskt ledsen.. lovar att aldrig göra om det igen 😲

/Majken

ABEJ (oregistrerad)
Postat

Er gissning känns korrekt, jag behöver typ "smör och bröd ljud". Jag kommer "aldrig" att sitta och fila på häftiga syntljud. Bra trummor, bas, orglar, piano, stråk och blås. Allt för att spela rock, pop och blues.

Hypercanvas ser intressant ut men har ett listpris är 2,9k och Gigastudio 900 spänn. Viss skillnad i min dammiga plånbok.

Är hypercanvas samplebaserat och går i så fall samplingarna att uppdatera ???

Hur bra låter den ?

:rolleyes:

Jag tolkar det (på ert svar) även som om Gigastudio är lite gammalt ??? Tascam uppger dock att det är körbart upp till Win XP. Finns det någon användare som kan berätta mer?

ABEJ

Postat

Huj.. är HyperCanvas så pass dyrt?.. Det trodde jag baske mig inte.. För de pengarna skulle jag nog hellre leta upp Steinberg Hypersonic eller Ik Multimedia Sampletank.

Vad gäller Gigastudio så är problemet just att du måste leta upp samplingar. Dessutom går det ej att köra som plugin utan körs på sidan av vilket är lite extra struligt. Även om gigastudio ser billigt ut så kanske du behöver köpa en par tre sample cd's för att få de ljud du vill ha och då börjar det genast vara en del pengar.

Ett budget alternativ är att köra på gratispluggen SFZ. Denna hittar du på www.rgcaudio.com sedan är det bara att ge sig ut på nätet och leta efter gratis soundfonts. Dessa finns det massvis av och med lite tålamod kan man på några dar lyckas sätta ihop en bra samling ljud som funkar till det mesta.

/Majken

Postat (redigerat)

Hej Abej, jag har kört Giga sen urminnes och uppdateringar har följt med hela vägen.Nu kör jag XP men har även kört Win 98...,se med olika framgångar och faktiskt är mina erfarenheter att det är stabilasst just nu med XP. Vad beträffar samplingar så hör av dig till mig....

karl 😛

Redigerat av karl

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.