Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Nyreggad på forumet och intresserad av sång.

Har en Macbook Pro och en Mbox2 hemma, nyinköpta.

Eftersom jag sjunger mkt så tänkte jag spela in en del slingor m.m. För att det ska låta lite vassare så har jag kikat runt på en del pitch correctors men blir inte ett dugg klokare.

Nu är jag inte bunden till att använda ProTools utan jag använder GarageBand en hel del pga det är superenkelt. Jag letar därför efter en mkt enkel men bra pitch corrector för vocals.

Är det någon här inne som har några bra rekommendationer på programvaror som funkar bra till Mac och gärna med GarageBand eller någon annan enklare form av ljudprogram?

Har inte hittat några riktigt bra trådar om detta så jag tänkte jag skapar en..=)

Alla tips är varmt välkomna!

Mvh,

Robert

Annons
Postat

Hello there!

Finns ju Antares Autotune! En VST plug In

Har haft den en gång innan jag fick TC VoiceWorks. Den är skitbra, men kanske inte så billig,,,,

Postat (redigerat)
Bäst på sådant är Melodyne från Celemony. 😛

Kan bara instämma. Melodyne är ruskigt bra. Använd sparsamt, annars tror jag man blir lite lat :rolleyes:

Redigerat av Filmtoken
Postat
Bäst på sådant är Melodyne från Celemony. 😄

Kan bara instämma. Melodyne är ruskigt bra. Använd sparsamt, annars tror jag man blir lite lat 😛

Jag kan bara hålla med. Den kan vara lite svår att förstå direkt men det är bara att testa sig fram. När man börjar få kläm på den är out standing när det gäller att tuna sång. Man kan nästan göra vad som helst :rolleyes:

Postat
Bäst på sådant är Melodyne från Celemony. 😛

Kan bara instämma. Melodyne är ruskigt bra. Använd sparsamt, annars tror jag man blir lite lat :rolleyes:

Melodyne är bra som fan helt enkelt. Dock skulle jag vilja säga att med alla (och framförallt Autotune) krävs att ursprungsmaterialet håller hyfsad kvalitet vad gäller både tonhöjd och ljudkvalitet.

Jag vet hur många gånger min Autotune har löpt amok för att ursprungsmaterialet är kass. Och när den löper amok så låter det inte kul, det låter ungefär som en korsning mellan en trasig bandspelare och ett modem.

Postat
Jag vet hur många gånger min Autotune har löpt amok för att ursprungsmaterialet är kass. Och när den löper amok så låter det inte kul, det låter ungefär som en korsning mellan en trasig bandspelare och ett modem.

Sant, när det låter illa låter det *verkligen* illa. Inte riktigt hittat någon röd linje i det där; vissa toner kan man dra sanslöst långt åt endera hållet, medans andra inte ens håller en halvton hur mycket man än meckar. Sen har jag ett par toner Melodyne aldrig riktigt köper (mitt låga D t ex läses alltid in som två oktaver längre ner; nån halvsprucken underton som spökar 😛 ) men it's all good.

Vill minnas att det finns en gratis nedladdningsbar demoversion. Tror jag klarade mig en hel timme utan att köpa programmet 😛

Postat

Hej!

Supertack för alla svar!!

Ja, det verkar som Melodyne är ett bra val då. Kikar in på deras hemsida så finns det en rad produkter som heter Melodyne...uno, cre8, plugin m.m.

Antar att det bara räcker med plug-in eller är det någon som har någon erfarenhet av de andra produkterna oxå?

Ska man ändå köpa något så lägger jag hellre ner lite extra och får med andra viktiga (och roliga) funktioner..=)

Supertack..återigen! =)

/Robbie

Postat
Ja, det verkar som Melodyne är ett bra val då. Kikar in på deras hemsida så finns det en rad produkter som heter Melodyne...uno, cre8, plugin m.m.

Jag har uno. Tror det var billigaste varianten. Hanterar ett monospår i taget, perfekt för just sång. Interface:ar med Cubase via ReWire om man så villl. Plugin är ju smidigare men dyrare, cre8 hanterar fler stämmor och kan bygga automatiska körarrangemang och sånt tror jag, men för mig var uno just what the doctor ordered :-)

Postat

Tackar tackar!! =)

Ja...det låter som om det får bli uno för mig med.

Får arrangemanget färdigt och ska bara i princip sjunga in allt..så ett spår räcker..eller ja..två..om det är stereo.. =)

Kikade även in på VoiceWorks..men det verkar vara hårdvara. Hur pass bra är det att jämföra och vad innebär det kvalitetsmässigt?

Postat

ska man bara labba med pitchen, så funkar det nog med Uno....

....men om man skal jobba med synk....dvs, få supertighta körer el. dylikt, så blir det mekigt om man bara kan köra ett track åt gången....man vill liksom ha ett referensspår synligt, och sedan beta av spår efter spår mot det referensspåret....! så tänk igenom vad du behöver....det kanske i och för sig går att uppgradera senare, om behovet uppstår...

Postat

Visst går det att uppgradera. 😳

Om man ska jobba med flera spår samtidigt, så är det Cre8 eller Studio som behövs. Övriga hanterar bara ett spår i taget. Ok - Plugin-versionen kan man köra fler instanser av, men man jobbar inte med alla spåren samtidigt på samma sätt som i Cre8 och Studio då...

Postat

Såååå...

Nu har jag laddat ner demoversionen av Melodyne och provat och även köpt programmet.

Det verkar vara bra. Enkelt och smidigt! Precis vad jag behöver!

Dock har jag lite fler frågor till er som jobbar professionellt i det.

Kan man få in fler plugins än det reverb som finns som standard? Vilka rekommenderar ni för lite echo och reverb i så fall? Antar att man bara kan använda ett plug-in i taget?

En möjlighet är ju att spela in sång i ProTools och sedan ladda över filen i MD studio och redigera utifrån det.

Hur brukar ni göra? Några bra generella tips? =)

Tack för allt!

/Robbie

Postat

hmm.....visste inte ens att det fanns reverb i Melodyne!?

jag kör så här:

spelar in sång i logic

tankar över till melodyne och fixar

bouncar ner till Audio som jag tar in i logic igen....

därefter kör jag alla effekter som behövs i logic

Postat

Oki!

Tackar!!

Jo, det finns ett mkt enkelt reverb i Melodyne..egentligen så räcker det.

Jag har försökt att spela in sången i ProTools men jag tycker att det blir så otroligt lågt ljud om jag lägger på reverb..hur lite och lätt än reverbet är.

Några tips om hur att få till en bra reverb som inte låter överdrivet utan lite fylligare bara utan att det drar ner volymen på spåret allt för mycket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.