Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Micke H

1491

• Neosus

1398

• Overkill

1378

• Dingbats

985

Postat mest i detta ämne

Postat

Hmm... på den här sidan kastar filen idg_if.js följande JavaScript-exception:

ife has no properties

cookie_check("XE_SC1=", null)idg_if.js (line 270)

write_cookie()idg_if.js (line 282)

[break on this error] function cookie_check(ifd,ife){ var s=ife.indexOf(ifd); if(s==-1)return ""; s+=i

De borde trappa det snyggare. 😕

Postat (redigerat)

Ok, nu freebasear jag lite, har glömt bort allt inom ögonområdet, men provar iallafall. Jag tror de olika syncellernas koppling till nervtrådar är fysiologiskt styrt. De cellerna som ser en viss färg, är kopplade till en viss typ av nerv. Vid en stimulering av cellen, skickas nervsignalen till hjärnan. Dessa celler fungerar likadant hos alla.

Färgblindhet har väl att göra med att en viss typ av synceller är underrepresenterad? Alltså ingen felkoppling, så det är något helt annat.

Bilden/färgen skapas först i hjärnan, och samma färg ger samma nervsignal hos alla människor (förutom färgblinda).

Så frågan handlar nog mest om hjärna, inte om öga.

Redigerat av Fidden
Postat (redigerat)
Ok, nu freebasear jag lite, har glömt bort allt inom ögonområdet, men provar iallafall. Jag tror de olika syncellernas koppling till nervtrådar är fysiologiskt styrt. De cellerna som ser en viss färg, är kopplade till en viss typ av nerv. Vid en stimulering av nerven, skickas nervsignalen till hjärnan. Dessa celler fungerar likadant hos alla.

Färgblindhet har väl att göra med att en viss typ av synceller är underrepresenterad? Alltså ingen felkoppling, så det är något helt annat.

Bilden/färgen skapas först i hjärnan, och samma färg ger samma nervsignal hos alla människor (förutom färgblinda).

Det svaret är jag fullständigt nöjd med, det bekräftar mina tidigare tankar kring det hela. 😕

Du verkar ha koll. Jag fyrar av en annan: Varför skrattar man när man blir kittlad? Och varför står man inte ut med att bli kittlad, om man nu ändå bara skrattar av det?

EDIT: Visst, man tycker det är obehagligt, men borde inte kroppen reagera annorlunda då?

Redigerat av ChromaWoods
Postat
Ok, nu freebasear jag lite, har glömt bort allt inom ögonområdet, men provar iallafall. Jag tror de olika syncellernas koppling till nervtrådar är fysiologiskt styrt. De cellerna som ser en viss färg, är kopplade till en viss typ av nerv. Vid en stimulering av cellen, skickas nervsignalen till hjärnan. Dessa celler fungerar likadant hos alla.

inte helt enkelt så enkelt. Det finns stavar och tappar. stavarna anger våglängd (=färg) och tappar ljusstyrka (eller om det va tvärt om). Givetvis är samtliga människors uppsättning unika, så att allt är lite olika kalibrerat. sedan tillkommer mjukvarutolkning också ja.

Katter tex har tappar och stavar, men alla är inte vidarekopplade, utom i grupp. hur de uppfattar saker är därför lite småknepigt.

Däremot kan en katt särkilja två nyanser av rött bättre än oss, tack vare deras överlägsna koll på ljusstyrka.

DESSUTOM: i början när vi är nyfödda, är inte synnerver och hörselnerver helt färdigtrådat. Massvis med lösa trådar slutar i ett virrvarr. Därför gilla bebisar prickar och ränder...detta genererar enkla och tydliga signaler som hjärnan kan tolka som synintryck. varje gång man ser något bildas en nervconnection. tillräckligt många, och den permanentiseras.

Sjukt nog kan alltså ett fat som tappas i golvet i rummet bredvid ge synstörningar hos en nyfödd. inte så konstigt att de verkar förvirrade.

Har en polare som är evolutionsbiolog, som när han är småpackad funkar som ett uppslagsverk :rolleyes:

Postat

Våra synceller är också kopplade i grupp. Iallafall där vi inte tittar, alltså i ögonvrån om ni förstår vad jag menar. Det är bara i fokus som synceller är kopplade individuellt till syncentrat. Eller iallafall i mindre grupper.

Och för att vi inte ska lura någon, det är tappar som sköter färgseende. Stavarna är ljuskänsliga som tusan, men är riktigt värdelösa på färger. Vi har för övrigt 3 typer av tappar, en för rött, en för grönt och en för blått.

Kittelreflexen, det var kul, det där måste jag nästan försöka kolla upp och återkomma med ett svar :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Konstigt att ni pratar om ögon just nu. Jag har fått svåra synproblem (bländningskänslighet Allan) efter att jag provat en astmainhalatormedicin 3 veckor. Nu har det gått ett år men besvären kvarstår. Frågan läkarna nu diskuterar gäller om jag fått en allvarlig ögonsjukdom som kommer att göra mig blind, alternativt om medicinen höjt blodtrycket såpass mycket under perioden att jag fått irreversibelt skadade ögon av det eller om det uppstått en hjärnskada (så även om de undersöker ögonen och inte hittar felet hos dem, så kvarstår problemet pga att det finns i tolkningen i hjärnan, den skulle alltså fortsätta att feltolka).

Sitter med en Läkemedelsanmälan, men märkte att Biblan stängde 15, så jag får kopiera alla papper med min egen scanner och skrivare.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Postat

Uscha... låter som en riktigt obehaglig biverkning där. Hoppas det löser sig!

Tillbaks till kittlingen.

En ganska kul teori: Kittling får barnet att tokskratta och vilja springa därifrån, kittlaren uppmuntras av skrattet att kittla vidare. Då utvecklar barnet sin förmåga till försvar och strid :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat

En ganska kul teori: Kittling får barnet att tokskratta och vilja springa därifrån, kittlaren uppmuntras av skrattet att kittla vidare. Då utvecklar barnet sin förmåga till försvar och strid :rolleyes:

Om man inte skrattar alls när man blir kittlad? Om man inte ens reagerar?

Postat

Om man inte skrattar alls när man blir kittlad? Om man inte ens reagerar?

Då har du inte lika stor chans att klara dig när det stora kittelmonstret anfaller dig när du är vuxen.

Postat
Uscha... låter som en riktigt obehaglig biverkning där. Hoppas det löser sig!

jaaa. Kan ju även vara bra för att upptäcka smådjur som kryper på en då dessa framkallar samma typ av känsla

musik (oregistrerad)
Postat

Från 10 årsåldern lärde jag mig självbehärskning och då slutade jag vara känslig.

Postat

Hmm.. ja, varför inte? Emu får ta och fråga sin evolutionerade polare. 😛

Postat
Smärta <--> Njutning? :rolleyes:

Nja jag vet inte... jag tycker nog mest det gör ont när getingar sticks, när man slår tån i bordsbenet, när man bränner sig på hett vatten osv. Eller hur menar du? :rolleyes:

Postat (redigerat)
Smärta <--> Njutning? 😳

Nja jag vet inte... jag tycker nog mest det gör ont när getingar sticks, när man slår tån i bordsbenet, när man bränner sig på hett vatten osv. Eller hur menar du? :rolleyes:

Jag håller med dig. 😕

En tjej jag kände dock sa att gränsen mellan smärta och njutning är hårfin. Att det mer är tillfället (till viss grad antar jag) som avgör om det är smärta eller njutning, snarare än vad som händer.

Piercar hon bröstvårtan så gör det jätteont, men om det sker i sängen är det skönt.

Personligen förstår jag det inte riktigt, och det kanske är därför jag numer säger "kände" istället för känner. :rolleyes:

Sen tänker jag mig att kroppen reagerar lite olika vid de olika tillfällena iofs. Om man är upphetsad och kroppen är het liksom, jämfört med om man blir nermejjad av den där getingen som legat i bakhåll och inväntat rätt tillfälle.

Redigerat av Pico
Postat

Hmm.. ja, varför inte? Emu får ta och fråga sin evolutionerade polare. 😕

det ska jag fantamej göra 😳

El fucking boredo.....heeh, läste jag som ny SEAT-modell.

"Lågpristillverkaren SEAT har nu gjort en ny instegsmodell i mellanklassen. En fyradörrars sedan, 1280 kg, 60 hk motor. Servostyrning standard. Finns i färgerna vit och ljusbeige.

Hur tråkig du än är, det finns en SEAT Boredo för just Dig

:rolleyes:

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.