Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2007 del 2


Pico

Recommended Posts

Annons
  • Svar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Micke H

    1491

  • Neosus

    1398

  • Overkill

    1378

  • Dingbats

    985

Postat mest i detta ämne

minsta /största värdet för y= 5-3sin4x

hur löser man det??

deriverar?

y' = -12cos4x ?

sätter funktionen -> 0

-12cos4x = 0

sen ?? 🙂

Ujuj, det där var länge sedan... eller det var egentligen inte så länge sedan, drygt ett år bara, men i min hjärna var det länge sedan.

Det borde väl dock vara detsamma som cos4x = 0.. och cosx är ju 0 vid pi/2 och 3pi/2. Så då blir det väl typ två lösningar, 4x = pi/2 och 4x = 3pi/2, vilket skulle innebära x = pi/8 och x = 3pi/8?

Tror dock jag glömt nåt, känns som att det var i sådana här fall det fanns fler lösningar. Just ja, man ska ju ha med 2*pi*n också, och det ska också delas med 4, så då blir det väl x=pi/8 + pi*n/2 och x = 3pi/8 + pi*n/2 där n=heltal typ.

Fast å andra sidan vet jag inte om jag kommer ihåg rätt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

minsta /största värdet för y= 5-3sin4x

hur löser man det??

deriverar?

y' = -12cos4x ?

sätter funktionen -> 0

-12cos4x = 0

sen ?? 🙂

Ujuj, det där var länge sedan... eller det var egentligen inte så länge sedan, drygt ett år bara, men i min hjärna var det länge sedan.

Det borde väl dock vara detsamma som cos4x = 0.. och cosx är ju 0 vid pi/2 och 3pi/2. Så då blir det väl typ två lösningar, 4x = pi/2 och 4x = 3pi/2, vilket skulle innebära x = pi/8 och x = 3pi/8?

Tror dock jag glömt nåt, känns som att det var i sådana här fall det fanns fler lösningar. Just ja, man ska ju ha med 2*pi*n också, och det ska också delas med 4, så då blir det väl x=pi/8 + pi*n/2 och x = 3pi/8 + pi*n/2 där n=heltal typ.

Fast å andra sidan vet jag inte om jag kommer ihåg rätt 😄

Lättare att isf bara skriva att 4x= (2p+1)pi/2 ---> X= (2p+1)*pi/8

🙂

Va töntig jag är... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

minsta /största värdet för y= 5-3sin4x

hur löser man det??

deriverar?

y' = -12cos4x ?

sätter funktionen -> 0

-12cos4x = 0

sen ?? 🙂

Ujuj, det där var länge sedan... eller det var egentligen inte så länge sedan, drygt ett år bara, men i min hjärna var det länge sedan.

Det borde väl dock vara detsamma som cos4x = 0.. och cosx är ju 0 vid pi/2 och 3pi/2. Så då blir det väl typ två lösningar, 4x = pi/2 och 4x = 3pi/2, vilket skulle innebära x = pi/8 och x = 3pi/8?

Tror dock jag glömt nåt, känns som att det var i sådana här fall det fanns fler lösningar. Just ja, man ska ju ha med 2*pi*n också, och det ska också delas med 4, så då blir det väl x=pi/8 + pi*n/2 och x = 3pi/8 + pi*n/2 där n=heltal typ.

Fast å andra sidan vet jag inte om jag kommer ihåg rätt 😄

Lättare att isf bara skriva att 4x= (2p+1)pi/2 ---> X= (2p+1)*pi/8

🙂

Va töntig jag är... 😛

you lost me there 😄

Jag saknar matte 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

😉 !!!! 😄 !!!

Min hihat hade ju visst kommit!!! Gjorde lite research innan och fick fram att den hade kommit! så nu har jag varit nere hos bussgods å hämtat den! öppnar paketet just nu!

GLAD GLAD GLAD!

Glömmer nästan att käften dödar mig! 😄

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...