Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Micke H

1491

• Neosus

1398

• Overkill

1378

• Dingbats

985

Postat mest i detta ämne

Postat
minsta /största värdet för y= 5-3sin4x

hur löser man det??

deriverar?

y' = -12cos4x ?

sätter funktionen -> 0

-12cos4x = 0

sen ?? 🙂

Ujuj, det där var länge sedan... eller det var egentligen inte så länge sedan, drygt ett år bara, men i min hjärna var det länge sedan.

Det borde väl dock vara detsamma som cos4x = 0.. och cosx är ju 0 vid pi/2 och 3pi/2. Så då blir det väl typ två lösningar, 4x = pi/2 och 4x = 3pi/2, vilket skulle innebära x = pi/8 och x = 3pi/8?

Tror dock jag glömt nåt, känns som att det var i sådana här fall det fanns fler lösningar. Just ja, man ska ju ha med 2*pi*n också, och det ska också delas med 4, så då blir det väl x=pi/8 + pi*n/2 och x = 3pi/8 + pi*n/2 där n=heltal typ.

Fast å andra sidan vet jag inte om jag kommer ihåg rätt 😛

Postat

hur löser man det??

deriverar?

y' = -12cos4x ?

sätter funktionen -> 0

-12cos4x = 0

sen ?? 🙂

Ujuj, det där var länge sedan... eller det var egentligen inte så länge sedan, drygt ett år bara, men i min hjärna var det länge sedan.

Det borde väl dock vara detsamma som cos4x = 0.. och cosx är ju 0 vid pi/2 och 3pi/2. Så då blir det väl typ två lösningar, 4x = pi/2 och 4x = 3pi/2, vilket skulle innebära x = pi/8 och x = 3pi/8?

Tror dock jag glömt nåt, känns som att det var i sådana här fall det fanns fler lösningar. Just ja, man ska ju ha med 2*pi*n också, och det ska också delas med 4, så då blir det väl x=pi/8 + pi*n/2 och x = 3pi/8 + pi*n/2 där n=heltal typ.

Fast å andra sidan vet jag inte om jag kommer ihåg rätt 😄

Lättare att isf bara skriva att 4x= (2p+1)pi/2 ---> X= (2p+1)*pi/8

🙂

Va töntig jag är... 😛

Postat

hur löser man det??

deriverar?

y' = -12cos4x ?

sätter funktionen -> 0

-12cos4x = 0

sen ?? 🙂

Fast å andra sidan vet jag inte om jag kommer ihåg rätt 😄

Lättare att isf bara skriva att 4x= (2p+1)pi/2 ---> X= (2p+1)*pi/8

🙂

Va töntig jag är... 😛

you lost me there 😄

Jag saknar matte 🙁

Postat

😕 !!!! 😉 !!!

Min hihat hade ju visst kommit!!! Gjorde lite research innan och fick fram att den hade kommit! så nu har jag varit nere hos bussgods å hämtat den! öppnar paketet just nu!

GLAD GLAD GLAD!

Glömmer nästan att käften dödar mig! 😄

Postat
😉 !!!! 😄 !!!

Min hihat hade ju visst kommit!!! Gjorde lite research innan och fick fram att den hade kommit! så nu har jag varit nere hos bussgods å hämtat den! öppnar paketet just nu!

GLAD GLAD GLAD!

Glömmer nästan att käften dödar mig! 😄

😕

Postat

Jag pratade med min engelskalärare förut. Hon ska skriva sånt där brev. Men jag var lite nervös så jag bara slummrade och hittade inte riktigt orden. Hon tycker nog jag är dum i huvudet.

Postat

hur löser man det??

deriverar?

y' = -12cos4x ?

sätter funktionen -> 0

-12cos4x = 0

sen ?? 😳

Jag ser inte fram emot matte C...

Hint: för vilka vinklar är cosinusfunktionen = 0? Funktionen är periodisk.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.