Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Micke H

1491

• Neosus

1398

• Overkill

1378

• Dingbats

985

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

<style type="text/css">
 .image_box {
border-style:solid;
border-width:0px;
border-color:#79a5c1;
 }
</style>

<script language="JavaScript">
 function resetStyle(theDivId) {
  eval(theDivId).style.borderWidth = "0px";
 }

function getStyle(theDivId) {
  eval(theDivId).style.borderWidth = "1px";
 }
</script>

<div class="image_box" name="div1" id="div1" onMouseOver="getStyle(this.id)" onMouseOut="resetStyle(this.id)">
 Hej, här är en div av klassen "image_box"
</div>

<br><br>

<div class="image_box" name="div2" id="div2" onMouseOver="getStyle(this.id)" onMouseOut="resetStyle(this.id)">
 Hej, här är en annan div av klassen "image_box"
</div>

Här Lynxo, en möjlig lösning. 😄

Redigerat av ChromaWoods
Postat

Eller ännu bättre, Lynx: Byt ut CSS-koden till

.image_box {
border-style:solid;
border-width:1px;
border-color:transparent;
 }

och JavaScriptet till

function resetStyle(theDivId) {
  eval(theDivId).style.borderColor = "transparent";
 }

function getStyle(theDivId) {
  eval(theDivId).style.borderColor = "#79a5c1";
 }

..så slipper du att bordern "hoppar" runt. 😄

Postat

Tack Chroma! Ska kolla på det imorgon! Min spontana tanke är dock att jag vill separera javascriptet från XHTML-koden. Tack dock för att du tog dig tid. 😄

Postat
Tack Chroma! Ska kolla på det imorgon! Min spontana tanke är dock att jag vill separera javascriptet från XHTML-koden. Tack dock för att du tog dig tid. 😄

Jamen det är väl inga problem? Lägg all JavaScript-kod i en .js-fil och inkludera den i början, så gör alltid jag. CSS:en lägger du i din .css-fil. Att jag skrev allt flödande var ju bara för syns skull. 😛

Postat

Jamen det är väl inga problem? Lägg all JavaScript-kod i en .js-fil och inkludera den i början, så gör alltid jag. CSS:en lägger du i din .css-fil. Att jag skrev allt flödande var ju bara för syns skull. 😛

Jag tänkte mer på onMouseOver och OnMouseOut-grejorna. 🙂

Postat

Har löst problemet nu för övrigt! Det var som jag misstänkte delen där jag pushade in referenserna till divarna med classen image_box som var problemet. Med imageBoxes.push(divs); så fungerar det. Inget this med andra ord...

function highlightItems() {
if (!document.getElementsByTagName) return false;
var divs = document.getElementsByTagName("div");
var imageBoxes = new Array()
for ( var i=0; i < divs.length; i++) {
	if (divs[i].className == "image_box" ) {
		imageBoxes.push(divs[i]);
	}
}
alert(imageBoxes.length);
for (var i=0; i < imageBoxes.length; i++ ) {
	imageBoxes[i].onmouseover = function() {
		this.style.border = "1px solid #79a5c1";
		this.style.padding = "0";
	}
	imageBoxes[i].onmouseout = function() {
		this.style.border = "none";
		this.style.padding = "1px";
	}
}
}

window.onload = function() {
highlightItems();
}

😊

Postat

Det som är bra med det där scriptet: det förutsätter ingenting om dokumentet! Efter att jag gjort lite ändringar imorgon, är det redo att användas med alla sidor! Dessutom finns det NADA Javascript, eller ens extra taggar, någonstans i koden. Jag har behandlat koden som ett extra lager över sidan, istället för att intregera det med sidan. 😊

Postat

Btw, om jag pushar nånting, förflyttas det från den ena arrayen till den andra, eller blir finns den nu i båda arrayerna? (Dvs, en kopia skapades...) 😊

Postat
Det som är bra med det där scriptet: det förutsätter ingenting om dokumentet! Efter att jag gjort lite ändringar imorgon, är det redo att användas med alla sidor! Dessutom finns det NADA Javascript, eller ens extra taggar, någonstans i koden. Jag har behandlat koden som ett extra lager över sidan, istället för att intregera det med sidan. 😊

Precis så ska det vara. Jag återanvänder mycket javascript-funktioner från gamla webbprojekt utan att behöva modifiera dem det minsta. Det är bara att kopiera-klistra in, eftersom de är förutsättningslösa. ☺️

Postat
Btw, om jag pushar nånting, förflyttas det från den ena arrayen till den andra, eller blir finns den nu i båda arrayerna? (Dvs, en kopia skapades...) 😊

Det kopieras. För att lyfta bort ett element ur en array använder man pop.

Postat
chroma lynxo.....GET A ROOM!

Lustigt att du nämner det! Jag håller faktiskt på just nu att leta efter ett hotellrum! 🙁 Dock var ju planen att jag och flickvännen skulle bo i det, men man kan säkert ställa in en extrabädd till Lynxo. 😛

Postat

HAHA, OCH JAG FICK DÅ MINSANN INTE FÖLJA MED? DET VA JU AV PUR SVARTSJUKA JAG SKREV DET DÄR

oj casp 🙁

caops

kalops?

CAPS

😛

Postat
På tal om barkbåtar, snart är det julafton igen.

Yeah!!!!

Vad önskar ni er i julklapp? 😛

Postat
På tal om barkbåtar, snart är det julafton igen.

Yeah!!!!

Vad önskar ni er i julklapp? 😛

Jag skulle behöva en näshårstrimmer.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.