ChromaWoods Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 (redigerat) <style type="text/css"> .image_box { border-style:solid; border-width:0px; border-color:#79a5c1; } </style> <script language="JavaScript"> function resetStyle(theDivId) { eval(theDivId).style.borderWidth = "0px"; } function getStyle(theDivId) { eval(theDivId).style.borderWidth = "1px"; } </script> <div class="image_box" name="div1" id="div1" onMouseOver="getStyle(this.id)" onMouseOut="resetStyle(this.id)"> Hej, här är en div av klassen "image_box" </div> <br><br> <div class="image_box" name="div2" id="div2" onMouseOver="getStyle(this.id)" onMouseOut="resetStyle(this.id)"> Hej, här är en annan div av klassen "image_box" </div> Här Lynxo, en möjlig lösning. 😄 Redigerat 9 juli 2007 av ChromaWoods
ChromaWoods Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Eller ännu bättre, Lynx: Byt ut CSS-koden till .image_box { border-style:solid; border-width:1px; border-color:transparent; } och JavaScriptet till function resetStyle(theDivId) { eval(theDivId).style.borderColor = "transparent"; } function getStyle(theDivId) { eval(theDivId).style.borderColor = "#79a5c1"; } ..så slipper du att bordern "hoppar" runt. 😄
Micke H Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Tack Chroma! Ska kolla på det imorgon! Min spontana tanke är dock att jag vill separera javascriptet från XHTML-koden. Tack dock för att du tog dig tid. 😄
Micke H Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Hittade ett annat forum där jag postade frågan. 😛 Känns som om jag är otrogen... 😄
ChromaWoods Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Tack Chroma! Ska kolla på det imorgon! Min spontana tanke är dock att jag vill separera javascriptet från XHTML-koden. Tack dock för att du tog dig tid. 😄 Jamen det är väl inga problem? Lägg all JavaScript-kod i en .js-fil och inkludera den i början, så gör alltid jag. CSS:en lägger du i din .css-fil. Att jag skrev allt flödande var ju bara för syns skull. 😛
Micke H Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Tack Chroma! Ska kolla på det imorgon! Min spontana tanke är dock att jag vill separera javascriptet från XHTML-koden. Tack dock för att du tog dig tid. 😄 Jamen det är väl inga problem? Lägg all JavaScript-kod i en .js-fil och inkludera den i början, så gör alltid jag. CSS:en lägger du i din .css-fil. Att jag skrev allt flödande var ju bara för syns skull. 😛 Jag tänkte mer på onMouseOver och OnMouseOut-grejorna. 🙂
Micke H Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Har löst problemet nu för övrigt! Det var som jag misstänkte delen där jag pushade in referenserna till divarna med classen image_box som var problemet. Med imageBoxes.push(divs); så fungerar det. Inget this med andra ord... function highlightItems() { if (!document.getElementsByTagName) return false; var divs = document.getElementsByTagName("div"); var imageBoxes = new Array() for ( var i=0; i < divs.length; i++) { if (divs[i].className == "image_box" ) { imageBoxes.push(divs[i]); } } alert(imageBoxes.length); for (var i=0; i < imageBoxes.length; i++ ) { imageBoxes[i].onmouseover = function() { this.style.border = "1px solid #79a5c1"; this.style.padding = "0"; } imageBoxes[i].onmouseout = function() { this.style.border = "none"; this.style.padding = "1px"; } } } window.onload = function() { highlightItems(); } 😊
Micke H Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Det som är bra med det där scriptet: det förutsätter ingenting om dokumentet! Efter att jag gjort lite ändringar imorgon, är det redo att användas med alla sidor! Dessutom finns det NADA Javascript, eller ens extra taggar, någonstans i koden. Jag har behandlat koden som ett extra lager över sidan, istället för att intregera det med sidan. 😊
Micke H Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Btw, om jag pushar nånting, förflyttas det från den ena arrayen till den andra, eller blir finns den nu i båda arrayerna? (Dvs, en kopia skapades...) 😊
ChromaWoods Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Det som är bra med det där scriptet: det förutsätter ingenting om dokumentet! Efter att jag gjort lite ändringar imorgon, är det redo att användas med alla sidor! Dessutom finns det NADA Javascript, eller ens extra taggar, någonstans i koden. Jag har behandlat koden som ett extra lager över sidan, istället för att intregera det med sidan. 😊 Precis så ska det vara. Jag återanvänder mycket javascript-funktioner från gamla webbprojekt utan att behöva modifiera dem det minsta. Det är bara att kopiera-klistra in, eftersom de är förutsättningslösa. ☺️
ChromaWoods Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Btw, om jag pushar nånting, förflyttas det från den ena arrayen till den andra, eller blir finns den nu i båda arrayerna? (Dvs, en kopia skapades...) 😊 Det kopieras. För att lyfta bort ett element ur en array använder man pop.
Neosus Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Har ni hört talas om bröderna Arrays?? ...aaAAAHAHAHAHA shit...va roligt..... 😊
ChromaWoods Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 chroma lynxo.....GET A ROOM! Lustigt att du nämner det! Jag håller faktiskt på just nu att leta efter ett hotellrum! 🙁 Dock var ju planen att jag och flickvännen skulle bo i det, men man kan säkert ställa in en extrabädd till Lynxo. 😛
Emulator Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 HAHA, OCH JAG FICK DÅ MINSANN INTE FÖLJA MED? DET VA JU AV PUR SVARTSJUKA JAG SKREV DET DÄR oj casp 🙁 caops kalops? CAPS 😛
Tilly Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 På tal om barkbåtar, snart är det julafton igen. Yeah!!!! Vad önskar ni er i julklapp? 😛
ChromaWoods Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 På tal om barkbåtar, snart är det julafton igen. Yeah!!!! Vad önskar ni er i julklapp? 😛 Jag skulle behöva en näshårstrimmer.
david.roennlund Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 På tal om barkbåtar, snart är det julafton igen. Yeah!!!! Vad önskar ni er i julklapp? 🙁 Gödningsmedel till skägget 😛
david.roennlund Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 skepparkrans i rostfritt stål ? eller kanske en förgylld?
Recommended Posts