Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2007 del 2


Pico

Recommended Posts

Och Pazo lär skratta mig rakt i ansiktet för att jag inte klarar det. 😄 Men det är svårt att köra 16-delar på hi-haten och få in virveln på både vanliga 2:or och 4:or, och samtidigt en lite tidigare och senare än de vanliga. Det innebär att jag måste slå på virveln med både högerhanden och vänsterhanden. Och det är svårt... ☺️

Näää.. Ena handen är alltid på hihatte och den andra är alltid på virveln. Föutom när man slår på pukorna och crashar. Så inget handbyte här inte. 😛

Jo? 🙂 Om man spelar med båda händerna på hihaten och lägger in spökslag på virveln? 🙂

...eller kör du 16-delar med en hand?

Bah undrar 🙂

ja? Det är ju så han gör, och det är ju så det ska va för att låta snyggt. Kör man med två händer på hihaten så låter det fult och blir dessutom onödigt komplicerat 🙂

Okay då hajar jag 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Micke H

    1491

  • Neosus

    1398

  • Overkill

    1378

  • Dingbats

    985

Postat mest i detta ämne

Beror ju på hur snabbt det går. I Around The World får man köra med både höger och vänster 😛

Bara den lilla delen han virvlar på hihaten. typ ½sekund åt gången 🙂

hihi huhu 🙂

Fast det är ju rätt många 16-delar på hihaten... Tror jag i alla fall, kan ju likväl vara jag som spelar så själv ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur snabbt det går. I Around The World får man köra med både höger och vänster 😄

Bara den lilla delen han virvlar på hihaten. typ ½sekund åt gången 🙂

hihi huhu 🙂

Fast det är ju rätt många 16-delar på hihaten... Tror jag i alla fall, kan ju likväl vara jag som spelar så själv 🙂

Ja de är de. Men de spelar han ju bara med en hand. Lyssnar du noga så finns det inget slag på virvelslaget och inte på alla kickslag heller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur snabbt det går. I Around The World får man köra med både höger och vänster 😄

Bara den lilla delen han virvlar på hihaten. typ ½sekund åt gången 🙂

hihi huhu 🙂

Fast det är ju rätt många 16-delar på hihaten... Tror jag i alla fall, kan ju likväl vara jag som spelar så själv 🙂

Ja de är de. Men de spelar han ju bara med en hand. Lyssnar du noga så finns det inget slag på virvelslaget och inte på alla kickslag heller 🙂

På kaggeslagen är det visst slag på hihaten. Men inte på virvelslagen, vilket bekräftar min teori. Spelar man 16-delar med båda händer blir det ju inte hihat på virvelslagen.

H V H V H V H V H V H V H V H V
B       B S       S B          S

S-slagen slås ju med högern och då blir det inget hihatslag.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur snabbt det går. I Around The World får man köra med både höger och vänster 🙂

Bara den lilla delen han virvlar på hihaten. typ ½sekund åt gången 🙂

hihi huhu 🙂

Fast det är ju rätt många 16-delar på hihaten... Tror jag i alla fall, kan ju likväl vara jag som spelar så själv 🙂

Ja de är de. Men de spelar han ju bara med en hand. Lyssnar du noga så finns det inget slag på virvelslaget och inte på alla kickslag heller 🙂

På kaggeslagen är det visst slag på hihaten. Men inte på virvelslagen, vilket bekräftar min teori. Spelar man 16-delar med båda händer blir det ju inte hihat på virvelslagen.

H V H V H V H V H V H V H V H V
B       B S       S B          S

S-slagen slås ju med högern och då blir det inget hihatslag.

Mäh! De låter ju inte alls som om han kör med dubbla händer på hatten. Nu känner ju jag inte hans spelstil så bra så det är ju mkt möjligt att han gör det. men det känns väldigt onödigt.

på 6.00 vet jag iaf att han inte köra med två händer på hatten. Som de ska va 🙂

Mkt skönare så, man slipper ju att fladdra runt med händer överallt och hålla på å byta å äckla sig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur snabbt det går. I Around The World får man köra med både höger och vänster 🙂

Bara den lilla delen han virvlar på hihaten. typ ½sekund åt gången 🙂

hihi huhu 🙂

Fast det är ju rätt många 16-delar på hihaten... Tror jag i alla fall, kan ju likväl vara jag som spelar så själv 🙂

Ja de är de. Men de spelar han ju bara med en hand. Lyssnar du noga så finns det inget slag på virvelslaget och inte på alla kickslag heller 🙂

På kaggeslagen är det visst slag på hihaten. Men inte på virvelslagen, vilket bekräftar min teori. Spelar man 16-delar med båda händer blir det ju inte hihat på virvelslagen.

H V H V H V H V H V H V H V H V
B       B S       S B          S

S-slagen slås ju med högern och då blir det inget hihatslag.

Mäh! De låter ju inte alls som om han kör med dubbla händer på hatten. Nu känner ju jag inte hans spelstil så bra så det är ju mkt möjligt att han gör det. men det känns väldigt onödigt.

på 6.00 vet jag iaf att han inte köra med två händer på hatten. Som de ska va 🙂

Mkt skönare så, man slipper ju att fladdra runt med händer överallt och hålla på å byta å äckla sig 😄

å äckla sig 🙂 Jada de e sant som de e sagt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på hur snabbt det går. I Around The World får man köra med både höger och vänster 😑

Bara den lilla delen han virvlar på hihaten. typ ½sekund åt gången 😛

hihi huhu 😑

Fast det är ju rätt många 16-delar på hihaten... Tror jag i alla fall, kan ju likväl vara jag som spelar så själv 😄

Ja de är de. Men de spelar han ju bara med en hand. Lyssnar du noga så finns det inget slag på virvelslaget och inte på alla kickslag heller 🙂

På kaggeslagen är det visst slag på hihaten. Men inte på virvelslagen, vilket bekräftar min teori. Spelar man 16-delar med båda händer blir det ju inte hihat på virvelslagen.

H V H V H V H V H V H V H V H V
B       B S       S B          S

S-slagen slås ju med högern och då blir det inget hihatslag.

Mäh! De låter ju inte alls som om han kör med dubbla händer på hatten. Nu känner ju jag inte hans spelstil så bra så det är ju mkt möjligt att han gör det. men det känns väldigt onödigt.

på 6.00 vet jag iaf att han inte köra med två händer på hatten. Som de ska va 🙂

Mkt skönare så, man slipper ju att fladdra runt med händer överallt och hålla på å byta å äckla sig 😳

Ja, alltså, Mike kör ju med en hand men jag tycker inte att Chad kör med en hand. Ska kolla på videos!
Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, på 6:00 är det hi-hat med två händer! Så det så! Och vill man få in udda virvelslag, så måste man använda både vänster och högerhanden för virveln ibland!

För övrigt, spelas inte exempelvis Smoke on the water med två händer på hi-hat? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, på 6:00 är det hi-hat med två händer! Så det så! Och vill man få in udda virvelslag, så måste man använda både vänster och högerhanden för virveln ibland!

För övrigt, spelas inte exempelvis Smoke on the water med två händer på hi-hat? 😳

Smoke on the water spelas med två ja. Det är ju olika beroende på hur snabbt det går och så men i regel är det två händer när det är 16-delar (som matas hela tiden, är det 16-delar någon gågn ibland går ju det med en hand bara). Sen finns det ju låtar som går så snabbt att åttondelarna känns som sextondelar men det går inte att spela dom med två händer. 6:00 funkar nog lika bra vilket som, beror ju på vad man själv föredrar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Overkill: att byta band/stil är inte omoget. Att trasha det man stod för en gång i tiden är det. Tror vi haft denna diskussion förr. 😳
Alltså, jag är ju inte direkt seriös när jag säger att metal är för töntar. Jag gillar inte Dream Theater så där överdrivet mycket längre men jag har ju kvar mian skivor och jag lyssnar på Home och Octavarium ibland. Men jag förstår inte varför man ska krångla till det med udda taktarter, 4/4 funkar ju jättebra. 😑
Link to comment
Dela på andra sajter

Overkill: att byta band/stil är inte omoget. Att trasha det man stod för en gång i tiden är det. Tror vi haft denna diskussion förr. 😳
Alltså, jag är ju inte direkt seriös när jag säger att metal är för töntar. Jag gillar inte Dream Theater så där överdrivet mycket längre men jag har ju kvar mian skivor och jag lyssnar på Home och Octavarium ibland. Men jag förstår inte varför man ska krångla till det med udda taktarter, 4/4 funkar ju jättebra. 😑

Jaja, jag ska inte argumentera, man kan inte argumentera för smak och tycke. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar tillbaka, Mike Portnoy använder INTE två händer för 6:00. 😳
Det hörs nästan eftersom det är så enformigt eller vad man ska säga. Slagen varieras mycket mer när man kör med två händer. Blir en mindre känsla av att man matar på då. Tycker jag i alla fall.

Hur går det med trummisar och gitarrister och allt det där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...