Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Lynxo: Hör hur Ubuntu ropar på dig... 😳 Nänä, jag är inte tillräckligt mycket datanörd för att palla med sånt... 🙂
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Dock ska jag överge PC:n i och med mitt nästa datorköp... 😳
Dingbats Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Lynxo: Hör hur Ubuntu ropar på dig... 😳 Nänä, jag är inte tillräckligt mycket datanörd för att palla med sånt... 🙂 Det är precis det man inte behöver vara! Installationen går på en kvart max och är enklare än Windows, och sen är det bara att tuta och köra, allting bara funkar! Du kanske behöver konfigurera nånting nånstans, men så är det ju alltid. Ubuntu är väldigt enkelt att förstå. Det finns live-cd-skivor man kan ladda ner, som man bara stoppar in och bootar ifrån utan att behöva installera nånting, om man bara vill prova på. Här, tryck bara på "start download" och bränn iso:n på en cd och starta om datorn med skivan i cd-läsaren. 🙂
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Är det? jag har alltid fått för mig att det tvärtom kräver mycket pill för att fungera... 😳
Dingbats Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Absolut inte. Andra distributioner av Linux kan vara väldigt krångliga och "nördiga", men Ubuntu är gjort för att vara så enkelt som möjligt. Som de säger, it just works. 😳
Neosus Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 (redigerat) ...men att få ljudkort och sånt att fungera i Linux kan vara lite meckigt... som jag fattar det!? Eller? 😳 Iallafall för min del eftersom det inte finns drivisar till mitt kort. Men som man kan fixa själv på nått vis? Som jag fattar det? Det var därför jag avinstallerade Ubuntu igen... 🙂 Redigerat 26 september 2007 av Neosus
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Själv så gör jag så mycket mer än meckar med musik på min dator, och jag betvivlar att Ubuntu skulle palla det. 😳
Dingbats Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Mm, det kan väl iofs vara lite trixigt. Man kan kolla på ALSAs hemsida om ens ljudkort stödjs, eller om man har Firewireljudkort på Ffados.
Dingbats Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Själv så gör jag så mycket mer än meckar med musik på min dator, och jag betvivlar att Ubuntu skulle palla det. 😳 Palla vilket, musik eller det andra?
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Det andra. Jag gör hemsidor i Dreamweaver, Photoshop och Illustrator, jag gör 3D-illustrationer i Maya, jag spelar allra senaste spel + emulerar gamla godingar från SNES, NES och Genesis/Sega Megadrive. 😳
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Och allt det går att göra med OS X/Windows...och Windows suger mer hästballe än en bulgarisk porrstjärna. 😳
Dingbats Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Det andra. Jag gör hemsidor i Dreamweaver, Photoshop och Illustrator, jag gör 3D-illustrationer i Maya, jag spelar allra senaste spel + emulerar gamla godingar från SNES, NES och Genesis/Sega Megadrive. 😳 Hmm... iofs. Dreamweaver och Illustrator vet jag inget om, men antar att det finns ersättningar för dem för GNU/Linux. Istället för Photoshop finns ju Gimp. 3d-program vet jag att det finns, och emulatorer med. Det svåra är väl spel då, man kan köra Wine, en Windowsemulator, men jag tror inte det funkar perfekt med alla spel. Men att själva operativet inte skulle orka med är inget att oroa sig över, det är stabilare och orkar mer än Windows, generellt.
Dingbats Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 En lösning är ju att dualboota, iofs. Det gör jag, jag kör OS X för att kunna köra Logic, men Ubuntu för allt annat.
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Jag menar inte att det inte skulle stabilt nog, jag menar att det inte finns program för det...vad gäller Dreamweaver så finns det INGET bättre än det, inget hemmagjort Linux-fix skulle kunna ersätta det. Gimp är kraftfullt men interfacet suger hästpung. Och spelen är för viktiga för att överge... 😳
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 En lösning är ju att dualboota, iofs. Det gör jag, jag kör OS X för att kunna köra Logic, men Ubuntu för allt annat. Näe, varför krångla i onödan? Jag vill ha min setup så enkel som möjligt.
Dingbats Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Ett alternativ till Dreamweaver är ju annars att lära sig att hacka HTML/CSS/PHP/etc manuellt i Emacs eller nåt, som de coola killarna... 😳 Om man inte gillar Gimps interface så finns det Gimpshop, som är Gimp fast ser ut som Photoshop. Men som sagt, om man inte gillar Windows men måste kunna köra vissa program, så kan man ju alltid köra båda parallellt.
Micke H Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Alltså, jag skriver faktiskt allt för hand när jag kodar. Det finns INGEN WYSIWYG-editor som kan göra det jag vill. Dreamweaver har dock sjukt bra interface till det. Men visst, anteckningar eller liknande går ju också... 😛
Neosus Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Vadådå? Ölsugen eller? 😆 ...eller *****sugen?
Pazo Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Ja alltså, Clara och Hanna, och du och...näe, glöm det förresten. 😆 😆 Ingen i stockholm som har bil och kan skjuts mig å mina framtida trummor till uppsala?
Pazo Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 😆 :lol: 😆 Bara för de måste jag sätta på live at the marquee! 😄
Neosus Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Ja alltså, Clara och Hanna, och du och...näe, glöm det förresten. 😆 😆 Ingen i stockholm som har bil och kan skjuts mig å mina framtida trummor till uppsala? 😆 Joo.. i framtiden så... 😄
Pazo Postat 26 september 2007 Postat 26 september 2007 Ja alltså, Clara och Hanna, och du och...näe, glöm det förresten. 😆 😆 Ingen i stockholm som har bil och kan skjuts mig å mina framtida trummor till uppsala? 😆 Joo.. i framtiden så... 😄 I den närmsta framtiden säg... nu i veckan! 😉
Recommended Posts