Jump to content
Annons

Puffskydd Hjälp!


chilldaddy

Recommended Posts

Har en Röde NT-1A mikrofon och ett vanligt puffskydd från emusic.se..men

saken är den att puffljuden försvinner inte!

Så jag bara undrar vad som är fel..hur långt ifrån ska puffskyddet vara från micken?

Hur långt ifrån ska man stå från puffskyddet o.s.v..

Tror jag har testat med det mesta men kom gärna med tips!

Tack på förhand

Redigerat av chilldaddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har en Röde NT-1A mikrofon och ett vanligt puffskydd från emusic.se..men

saken är den att puffljuden försvinner inte!

Så jag bara undrar vad som är fel..hur långt ifrån ska puffskyddet vara från micken?

Hur långt ifrån ska man stå från puffskyddet o.s.v..

Tror jag har testat med det mesta men kom gärna med tips!

Tack på förhand

Beror ju lite på hur du tänker dig att sjunga...ska du vara väldigt lugn och stilla så kan du ha puffskyddet närmare (om du inte puffar väldigt i det fina lugna), men om du ska bråka kråka så blir det längre... Jag brukar ha puffskyddet på 20 cm ungefär, och då kan man i princip bete sig som man vill bakom miken (förutsatt att nivåerna är ställda hyfsat)....sen handlar det ju lite om teknik också...bröstar man i på ett visst stycke går det bra att luta sig lite bakåt (man lär sig med träning)..

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Röde NT-1A mikrofon och ett vanligt puffskydd från emusic.se..men

saken är den att puffljuden försvinner inte!

Så jag bara undrar vad som är fel..hur långt ifrån ska puffskyddet vara från micken?

Hur långt ifrån ska man stå från puffskyddet o.s.v..

Tror jag har testat med det mesta men kom gärna med tips!

Tack på förhand

Beror ju lite på hur du tänker dig att sjunga...ska du vara väldigt lugn och stilla så kan du ha puffskyddet närmare (om du inte puffar väldigt i det fina lugna), men om du ska bråka kråka så blir det längre... Jag brukar ha puffskyddet på 20 cm ungefär, och då kan man i princip bete sig som man vill bakom miken (förutsatt att nivåerna är ställda hyfsat)....sen handlar det ju lite om teknik också...bröstar man i på ett visst stycke går det bra att luta sig lite bakåt (man lär sig med träning)..

Lycka till

ok, tackar..

har testat ha skyddet nästan en meter ifrån men puffarna blir lika stora ändå..

när du säger nivåerna, hur menar du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vrid mikrofonen så att du sjunger 45 grader in i den och skaffa ett bättre puffskydd. De varianter som är i metall och riktar om luftströmmen brukar i regel vara bättre än de i nylon som ska försöka stoppa puffarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tackar..45 grader in i den? i dont get it
Snett från sidan helt enkelt. Det minskar kraften från puffarna litegrann eftersom luften bryts av mot och tar vägen förbi sidan på membranet istället för att gå rakt in i det.
Link to comment
Dela på andra sajter

45 grader verkar lite väl brutalt. Det blir off-axis problem - alltså precis den sämre ljudkvaliteten som du upplever.

Lyssna på mina mictester. Där finns inte mycket puffar, eller hur...? Min sambo har skolad röst och tar i ganska rejält även när hon inte sjunger opera...

Avståndet från munnen till mikrofonen på dessa inspelningar, är ca 30cm - och puffskyddet (enkelt lager "nylonstrumpe"-skydd) sitter ungefär halvvägs mellan. Micens membran sitter ungefär i höjd med näsan och vinklas ner så att det riktas mot munnen därifrån. Denna vinkling nedåt, eftersom alla puffljud går nedåt från munnen (känn med handen en liten bit framför munnen, när du säger P, så förstår du hur jag menar 😄 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

"45 grader verkar lite väl brutalt. Det blir off-axis problem - alltså precis den sämre ljudkvaliteten som du upplever."

Nja, 45-grader är väl kanske att ta i. Men det går ju att hitta ett läge där det inte puffar och sedan vrida tillbaka så mycket som möjligt. Personligen tror jag dock att ett bättre puffskydd är den enklaste lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 grader verkar lite väl brutalt. Det blir off-axis problem - alltså precis den sämre ljudkvaliteten som du upplever.

Lyssna på mina mictester. Där finns inte mycket puffar, eller hur...? Min sambo har skolad röst och tar i ganska rejält även när hon inte sjunger opera...

Avståndet från munnen till mikrofonen på dessa inspelningar, är ca 30cm - och puffskyddet (enkelt lager "nylonstrumpe"-skydd) sitter ungefär halvvägs mellan. Micens membran sitter ungefär i höjd med näsan och vinklas ner så att det riktas mot munnen därifrån. Denna vinkling nedåt, eftersom alla puffljud går nedåt från munnen (känn med handen en liten bit framför munnen, när du säger P, så förstår du hur jag menar :rolleyes: ).

Visst menar du att man ska vinkla micken = / så? Visst tar det bort lite av problemet med vassa och starka s-ljud också?

Sen tycker jag personligen att man inte behöver få bort exakt allt av puff- eller s-ljuden för den delen. Självklart om dom stör i mixen och är jättestarka/skarpa. Men det låter ju så när vi pratar/sjunger 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

45 grader verkar lite väl brutalt. Det blir off-axis problem - alltså precis den sämre ljudkvaliteten som du upplever.

Lyssna på mina mictester. Där finns inte mycket puffar, eller hur...? Min sambo har skolad röst och tar i ganska rejält även när hon inte sjunger opera...

Avståndet från munnen till mikrofonen på dessa inspelningar, är ca 30cm - och puffskyddet (enkelt lager "nylonstrumpe"-skydd) sitter ungefär halvvägs mellan. Micens membran sitter ungefär i höjd med näsan och vinklas ner så att det riktas mot munnen därifrån. Denna vinkling nedåt, eftersom alla puffljud går nedåt från munnen (känn med handen en liten bit framför munnen, när du säger P, så förstår du hur jag menar 😛 ).

Visst menar du att man ska vinkla micken = / så? Visst tar det bort lite av problemet med vassa och starka s-ljud också?

Sen tycker jag personligen att man inte behöver få bort exakt allt av puff- eller s-ljuden för den delen. Självklart om dom stör i mixen och är jättestarka/skarpa. Men det låter ju så när vi pratar/sjunger 🙂 .

Visst kan vinklingen hjälpa till viss del mot sibilanser också. Det beror också på micens upptagning. Vissa micar är väldigt vassa i toppen - och då får man besvärliga sibilanser på köpet också... 😱

Puffljuden ska du försöka få bort till väldigt stor del. Kraftiga sådana kan nämligen innebära att micens membran bottnar och ger upphov till ett kraftigt mekaniskt oljud (förutom att det kraftigt försvårar kompression och normalisering förstås) - och dessutom tar det någon sekund för membranet att återhämta sig och bli normalt efter en grundstötning... Har du en bandmic så kan puffljud vara direkt livsfarliga för membranet, eftersom bandet töjs ut av luftströmmar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
[...]Puffljuden ska du försöka få bort till väldigt stor del. Kraftiga sådana kan nämligen innebära att micens membran bottnar och ger upphov till ett kraftigt mekaniskt oljud (förutom att det kraftigt försvårar kompression och normalisering förstås) - och dessutom tar det någon sekund för membranet att återhämta sig och bli normalt efter en grundstötning[...]
Ok. Alltså jag menar inte att man ska låta kraftiga puffar eller sibilanser vara men att man inte behöver totalt döda alla såndana. Här har jag ju såklart vinklat micken några grader neråt och åt sidan, använder ett puffskydd, eq:at till det lite och lagt de-esser (och komprimerat skiten ur spåret 😛 ). Men man hör ju ändå s-ljud och små puffar ibland. Är det ändå för mycket och skadliga puffar och s-ljud här? (Helt allvarlig fråga, var inte medveten om att det kunde vara så skadligt för micken.) Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...