Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag sitter här och funderar på om det på något sätt går att utnyttja min hårdvara på något annat sätt än nu.

Mina kunskaper är mycket dåliga inom detta ämne, men jag vill och ska lära mig mycket mer när jag utvecklar utrustningen.

Hur som helst, jag har tok-budget utrustning som står i mitt rum. Förutsättningarna för bra akustik och mic-ljud i rummet är alltså ganska värdelösa men det problemet får jag ta tag i senare. Just nu tänkte jag kolla om jag kopplat mixerbordet rätt med dator och högtalare, samt fråga om lite tips på förbättringar av hårdvaran.

Såhär ser det ut just nu (ett försök till kopplingsschema):

kopplingie8.jpg

Här är lite länkar till produkterna så ni ser:

PHONIC - MU502

Terratec - PHASE 22

Mic - Behringer C1

Det jag tänkte på var om jag gör fel som inte kopplar ljudkortet tillbaka till mixerbordet för att sedan köra det till högtalarna.

Såg nämligen ett kopplingsschema där det var kopplat så, på en lika liten anläggning. Hur skulle jag isåfall göra detta och är det värt med tanke på utrustningen?

Som det är nu fungerar det mycket bra, jag använder mig av Cubase och ljudet är okej för priset.

Men skulle jag tjäna något på att koppla om det och saknar jag något som ni verkligen anser att man inte klarar sig utan?

Då tänker jag inte på de dyraste prylarna utan på något litet som skulle ge min lilla inspelningsanläggning ett lyfta utan att kosta en miljon.

Mikrofonen fungerar men jag har tänkt införskaffa mig en ADK A51e, hur mycket bättre är den än min C1?

Alla åsikter och tips är mycket välkomna!

/Johan

Annons
Postat

Linear du gitarren direkt in i mixerbordet?

Är det akustisk gitarr eller elgitarr?

Är det en elgitarr så bör du micka upp en förstärkare eller använda en förstärkarsimulator typ Line 6 pod.

Är det en akustisk gitarr så skulle jag ha mickat upp den istället för att linea. Eventuellt köra både och.

Att koppla tillbaka till mixern innan ljudet går ut i högtalarna tycker jag verkar onödigt.

Postat

Som det är just nu linear jag guran till mixerbordet samt använder micen.

Jag kör oftast med acku-gura så ljudet blir lite bättre på det viset.

Väl i datorn använder jag cubase och Guitar Rig för att förvränga/förstärka ljudet under inspelning.

Vad menar du med förstärkarsimulator?

GuitarRig kanske agerar som detta också, för ljudet blir både högre och bättre när jag aktiverar det som VST i Cubase.

Postat (redigerat)

En förstärkarsimulator simulerar ljudet av en förstärkare och därmed så får du samma effekt som av en riktig gitarrförstärkare. En förstärkarsimulator är både en billigare och tystare metod. Guitar Rig är en variant på förstärkarsimulator.

Redigerat av HiDa

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.