Jump to content
Annons

Mixa med compressor och limiter


dubsmith (oregistrerad)

Recommended Posts

dubsmith (oregistrerad)

hej! jag sitter och retar mig lite på hur man ska gåt till väga i prosessen när man bygger upp en låt:

nu sitter jag och pillar lite med ett projekt med programmerade trummor, en bassline och lite annat. Detta är inget som ska mastras än, utan ett låtprojekt bara. Kan man bara slänga på en kompressor och limiter som sendeffekt till mitt miditrumspår och basslinespår? det känns som det blir missvisningar när jag drar i reglarna sen när effekterna är på?

Dem inställningar jag satt compressorn och limitern på dem går väl förlorade när jag drar i mixer-regeln, i och med att dem är beroende av input ljudstyrkan.

Men jag tycker väl man ska kunna lägga på compressor och limiter som effekt på ett trumspår och sen kunna dra i regeln hur mycket som helst utan att förlora den effekt compressorn skapat.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror ju lite på var din send ligger; före eller efter eq till exempel?

Jag brukar använda kompressor som insert bara, antingen på enskilda spår eller på subgrupper. Men det är ju olika hur man trivs med att jobba.

Limiter förresten? Vilken sort?

Link to comment
Dela på andra sajter

dubsmith (oregistrerad)

OK tack. jag använder Limiter

så du menar att om man sätter compressor och limiter som insert- då ska man kunna mixa och dra i det spårets regel utan att det påverkar ljudet från Limitern och compressorn?

himla störigt att man inte kan mixa med effekter på spåren- (effekter som påverkas av ljudstyrkan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle strunta i L2:an vid mixning.

Den är ju avsedd för att maximera en slutmix med.

Visst kan man ha den till annat också, men en kompressor med rätt inställningar borde räcka till det mesta vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

dubsmith (oregistrerad)

ok , men använder du kompressor tex på ett trumspår i själva mixen när du håller på att bygga musiken?

för det jag försöker säga är att: sätter jag en kompressor på ett trumspår med vissa inställningar och sen börjar dra i regeln för det spåret så ändras inställningarna i kompessorn.

måste jag exportera det spåret jag komprimerat till audio för att sen dra in det i mixen och kunna mixa med det`?

Kompressorn ska ju kunna ligga på det trumspår man redan har i mixen, och man ska kunna (mixa) dra omkring i regeln utan att ljudet blir annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar lägga kompressor på olika grupper.

Du mixar trumspåren som du vill ha dom, skickar kanalerna till olika subgrupper i mixern. Ofta kör jag hihats för sig, snares och claps för sig och kicken låter jag gå utanför.

Vanligtvis sitter jag med ett par-tre subgrupper för trummor och på dom lägger jag kompressor som insert. Då påverkas inte kompressionen av regeln.

Men det är ju olika från låt till låt såklart.

Ibland skickar jag alla trummor utom kicken till en subgrupp och komprimerar, ibland komprimerar jag hela klabbet... Det är bara att testa.

Men jag skulle absolut lägga kompressor som insert. Då upplever jag att jag har bättre koll på ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

dubsmith (oregistrerad)

ok perfa!

jag kör också grupperingar på det mesta. Verkas som jag fick bättre koll nu när jag körde kompressorn och limitern som insert, och jag kan visst dra i regeln till den kanal jag har kompressorn på utan att förlora komprisionen. Bara jag som snurrade till det lite.

när jag kör igång med en ny låt och lägger trummor vill jag höra direkt hur det låter med limiter och compressor osv, just därför kopplar jag kompressorn direkt till det miditrumspår jag håller på att programmera. Och det trumspåret vill man ju kunna kontrollera och (mixa) med regeln sen utan problem, och det kan jag nu,,

tack dude love from D smith

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...