grim (oregistrerad) Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Hej på er, Jag är ny här på listan och dessutom ny vad gäller inspelning på dator. Eftersom jag spelar gitarr men inget annat funderar jag på om någon här skulle kunna ge mig tips om ett bra och hyfsat enkelt program som låter mig spela in gitarr via line in, samt komponera trummor, bas och sånt direkt i programmet? tacksam för alla tips!
slaptap Postat 31 augusti 2004 Postat 31 augusti 2004 Titta på ett äldre Cubase (VST/5.0), men se till så att ditt ljudkort stödjer ASIO (Steinbergs drivrutin för in-å-uppspelning av ljud). Skippa de nyare versionerna, typ SX/Nuendo för de är för komplicerade för en "newbeginner". 🙁
tordA Postat 1 september 2004 Postat 1 september 2004 som alltid säger jag: Acid (Music) lyssna på trummor + andra ljud som lopar och spela in samtidigt.
grim (oregistrerad) Postat 1 september 2004 Postat 1 september 2004 Tack så mycket för hjälpen. Jag ska kolla upp dessa program asap. Nu kan jag äntligen skapa lite kaos 😲
Diwic Postat 1 september 2004 Postat 1 september 2004 Själv tycker jag att VST var klart krångligare än SX. Prova nån budgetversion, t ex Cubasis eller Cubase SE. // David
PerkaBalo Postat 14 september 2004 Postat 14 september 2004 Eller kanske smälla till och köp dej E-MU 0404 Ljudkort så får du med Cubasis VST på köpet samt en drös mer fina grejer 🙂
Dr Fil (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 En riktigt het grej om du vill spela in elgitarr är ju att skaffa en POD eller V-Amp... Bara att plugga in gitarren i apparaten och vidare in till datorn och du har bra ljud från gitarren. Finns även en generös bunt ljud och effekter du kan leka med. skitbra, rakt av. Vad gäller programmet bör du testa ACID Music. Mkt enkelt och stabilt. lätt som en plätt. lycka till
Dr Fil (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Glömde... Funkar bra med halvakustiska gitarrer också. vill du spela in akustisk gitarr bör du ha en bra (kondensator) mic och rätt bra akustik/ljuddämpning.
wanner Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Även jag är ute efter ett fint program för att spela in gitarr och fixa trummor i programmet. Tycker Adobe Audition är väldigt smidigt att spela in i och editera ljudet, lan man skapa egna trummor i det också?
android Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Finns även billiga och enkla versioner av Cakewalk för nybörjare. (Sonar är lite overkill, och man kan ju alltid uppgradera senare vid behov...) Kolla in här.
tryff Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Som någon redan sagt här cubasis... Har du inget ljudkort så satsa på E-mu 0404 så får du cubasis på köpet, (i cubasis finns en enkel trummaskin, en virtuell bas och en synt) dessutom finns lite roliga effekter som dist, flanger etc i ljudkortet som man kan leka med på gitarren, en multieffektbox ingår helt enkelt, sen kanske det inte håller samma standard som program för 5000kr.... E-mu fick betyg 9 i studio...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.