Jump to content
Annons

Slippa svensk moms


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

I någon tråd som jag inte hittar just nu så antyddes att man kunde åka flygmaskin och hämta gitarren man spanat in från USA själv för att slippa svensk tullavgift och moms. Men varför skulle man i så fall slippa tullavgift och svensk moms, när man väl står där på svensk mark??? Man kan ju inte stoppa fetefodralet i innerfickan precis...

Förklara.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"Hej, jag har varit och spelat i USA. Hade gitarren med mig när jag åkte."

Är det inte så att de (alltså tullen... antar jag) kan kräva ett intyg på att man hade gitarren med sig när man åkte till USA? Det blev jag itutad för många herrans år sedan i alla fall men om det stämmer eller inte har jag aldrig kollat upp eftersom det i mitt fall aldrig blev aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hej, jag har varit och spelat i USA. Hade gitarren med mig när jag åkte."

Är det inte så att de (alltså tullen... antar jag) kan kräva ett intyg på att man hade gitarren med sig när man åkte till USA? Det blev jag itutad för många herrans år sedan i alla fall men om det stämmer eller inte har jag aldrig kollat upp eftersom det i mitt fall aldrig blev aktuellt.

Om det inte deklareras när man går genom tullen, så räknas det som varusmuggling och är straffbart. Om de ifrågasätter hur det ligger till om man påstår att man hade med sig gitarren när man åkte ut, så måste man kunna visa upp ett kvitto - men egentligen krävs det att man har papper med sig som intygar att man hade den med sig vid utresan...

Det är likadant vart man än åker om det är utanför EU (inom EU är det som bekant tullfritt). På mitt förra jobb åkte jag till Norge då och då - och för säkerhets skull hade jag alltid proformafakturor med mig för både vertygsväska och laptop, just för att dessa import/export-regler finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
??

Skulle det bli billigare att betala resa tur o retur till usa bara för att köpa guran? 😆

Ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
"Hej, jag har varit och spelat i USA. Hade gitarren med mig när jag åkte."

Är det inte så att de (alltså tullen... antar jag) kan kräva ett intyg på att man hade gitarren med sig när man åkte till USA? Det blev jag itutad för många herrans år sedan i alla fall men om det stämmer eller inte har jag aldrig kollat upp eftersom det i mitt fall aldrig blev aktuellt.

Om det inte deklareras när man går genom tullen, så räknas det som varusmuggling och är straffbart. Om de ifrågasätter hur det ligger till om man påstår att man hade med sig gitarren när man åkte ut, så måste man kunna visa upp ett kvitto - men egentligen krävs det att man har papper med sig som intygar att man hade den med sig vid utresan...

Det är likadant vart man än åker om det är utanför EU (inom EU är det som bekant tullfritt). På mitt förra jobb åkte jag till Norge då och då - och för säkerhets skull hade jag alltid proformafakturor med mig för både vertygsväska och laptop, just för att dessa import/export-regler finns.

Varusmuggling är inget bra! Jag har bestämt mig. Om det blir billigare att åka till USA och köpa gitarren inkl case och betala avgift i tullen, så gör jag det, speciellt eftersom jag då jag både kan syna och känna på gitarren på plats i USA. En sak som sker nästa år förhoppningsvis. Det handlar om en gitarr med ett riktpris på 50000 kr i Sverige, men som dyker upp i Mint Condition då och då i USA på auktioner för hälften. Så trots flygresa, tullavgift och svensk moms, så blir det ju ändå billigare. Tack för svaret!

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en firma där gitarren ska ingå som inventarier, så kan du dra av momsen - och då spelar det ändå ingen roll, förutom att du får vänta ett tag på att få tillbaks pengarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som en gammal polare till mig:

ta ett hardcase med dig på flygresan och stoppa i guran i caset när du kommer till us of A och sen låtsas som inget har hänt när du kommer hem.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Gör som en gammal polare till mig:

ta ett hardcase med dig på flygresan och stoppa i guran i caset när du kommer till us of A och sen låtsas som inget har hänt när du kommer hem.. 😲

Då kan man väl lika gärna köpa caset i USA också? Jag menar... hur stor är sannolikheten att tulltjänstemännen i Sverige minns en flera dagar senare och tänker: "Jahaja...där kommer ju han igen som bar med sig ett svart Gatorcase."

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som en gammal polare till mig:

ta ett hardcase med dig på flygresan och stoppa i guran i caset när du kommer till us of A och sen låtsas som inget har hänt när du kommer hem.. 🙂

Då kan man väl lika gärna köpa caset i USA också? Jag menar... hur stor är sannolikheten att tulltjänstemännen i Sverige minns en flera dagar senare och tänker: "Jahaja...där kommer ju han igen som bar med sig ett svart Gatorcase."

😲

:musik

Det handlar fortfarande om varusmuggling - och om man blir stoppad, så ligger man risigt till när man varken har svenskt kvitto att visa upp eller något utförseldokument att matcha införseln mot. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Gör som en gammal polare till mig:

ta ett hardcase med dig på flygresan och stoppa i guran i caset när du kommer till us of A och sen låtsas som inget har hänt när du kommer hem.. 🙂

Då kan man väl lika gärna köpa caset i USA också? Jag menar... hur stor är sannolikheten att tulltjänstemännen i Sverige minns en flera dagar senare och tänker: "Jahaja...där kommer ju han igen som bar med sig ett svart Gatorcase."

😲

:musik

Det handlar fortfarande om varusmuggling - och om man blir stoppad, så ligger man risigt till när man varken har svenskt kvitto att visa upp eller något utförseldokument att matcha införseln mot. 😱

Japp

.

.

.

.

.

.

.

Dajm, Skotte, Pigall...

Link to comment
Dela på andra sajter

??

Skulle det bli billigare att betala resa tur o retur till usa bara för att köpa guran? 😆

Ja.

Ok, då pratar vi stora slantar och en riktigt fin (dyr) gitarr 😛

Många tar annars risken att be säljaren skriva ner värdet kraftigt på fraktpappren för att spara många sköna tusenlappar.

I ditt fall mycket pengar. Trots väldigt låg risk att något skulle hända så ersätts varan då bara med det angivna beloppet.

Den lagliga vägen är aldrig fel, grattis till en fet plånbok!

Glöm inte att lägga in ett foto på guran här när du fått hem skönheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan väl knappast kräva att man ska kunna bevisa att allt man flyger med inte är köpt i USA? Ska de fråga ut dig ifall kläderna du bär är köpta i USA och anklaga dig för varusmuggling?

Äger du gitarren får du antagligen flyga med den (om inte SAS strejkar bort den ller något på vägen inrikes i Sverige). Allt annat verkar jätteskumt. Skulle man behöva bevisa att datorn man flyger med inte är köpt i USA för smuggling?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med de nya terrorlagarna så går ingen dator säker i tullen.

I usa har de fått befogenhet att titta i vilken dator som helst utan att ange anledning.

Och att få låsa den incheckade resväskan är bara att glömma. Man törs ju inte ha nåt dyrbart där eftersom stölder av anställda tyvärr är vanligt. Jag hörde om en fotograf som hade kamerautrustning i sin resväska. Den fick han aldrig åter. Efter ett par månader fick han ett brev där nån amerikansk myndighet förklarade att de fattat misstanke om väskans innehåll och av säkerhetsskäl så sprängde de väskan.

Frågar de om gitarren så är det nog kört om man inte har papper eller bevis på att den är köpt i Sverige.

Det borde iof inte vara så svårt att i förväg ordna egna papper på att man köpt den på annons.

Det ska inte vara roligt att flyga :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Går det fortfarande ångbåtar till USA från Sverige?

:rolleyes:

Magpie: Detta är en framtidsfråga. Jag har ingen fet plånbok nu, men nån gång så... Fast egentligen är den riktigt fet, en massa mynt! 😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det enda lagliga sättet är att bedriva företagsverksamhet, då slipper du betala moms. (Egentligen inte, momsen ska betalas,

och sedan dras av) Det kräver dock att man har någon form av inkomster som är deklarerade.

Men om man har kommit så långt i sin karriär att man har bara lite inkomster av sin musik så är

det nog det absulut bästa. Men du ska naturligvis betala tull även om du bedriver företag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara bidra med mina egna erfarenheter och jag har plockat in säkert 5 gitarrer från USA utan några som helst problem. Dock var detta innnan 9/11, så det kan vara tuffare nu. Men tror egentligen inte att det är några problem, de hårdaste kontrollerna är ju just i USA och inte när man kommer till Sverige och det är ju inga problem att plocka ut gitarren från USA. Dock skulle jag kunna tänka mig att det är svårare att få med sig gittaren som handbagage i och med 9/11, vilket gör det hela lite jobbigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan väl knappast kräva att man ska kunna bevisa att allt man flyger med inte är köpt i USA? Ska de fråga ut dig ifall kläderna du bär är köpta i USA och anklaga dig för varusmuggling?

Äger du gitarren får du antagligen flyga med den (om inte SAS strejkar bort den ller något på vägen inrikes i Sverige). Allt annat verkar jätteskumt. Skulle man behöva bevisa att datorn man flyger med inte är köpt i USA för smuggling?

Om du blir stoppad i tullen, så ska du kunna uppvisa ett utförseldokument eller kvitto som visar att du hade gitarren med dig när du åkte från Sverige. Samma sak gäller för datorer och andra kapitalvaror också.

Kläder struntar de i eftersom det är en så liten kostnad, men när det gäller kapitalvaror så är tullen i sin fulla rätt att stoppa dig och ta betalt för både moms, tull och böter för smugglingsförsök. Så har det alltid varit när man tar kapitalvaror över nationsgränser - men tack vare EU, så slipper vi numera sådant krångel så länge vi reser mellan länder inom EU. Problemen kommer dock tillbaks om man reser till länder utanför EU. Om de sedan tillämpar reglerna överallt eller inte, är ju en annan sak - men man vet ju aldrig, så det är onödigt att chansa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de som du ska köpa gitarren av är trevliga så kan du ju be dem att skicka det till dig som en gåva. Denna typ av försändelser täcks inte av tullsystemet och därmed går du fri från tull.

Även små-elektronik går att fuska in. Jag känner en kille som har beställt datordelar från USA och då har de skrivit på paketet att det innehåller "elektronik-skrot". Då tillkommer det tydligen inte heller några tullavgifter.

Inget av ovanstående är dock något jag rekommenderar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de som du ska köpa gitarren av är trevliga så kan du ju be dem att skicka det till dig som en gåva. Denna typ av försändelser täcks inte av tullsystemet och därmed går du fri från tull.

Även små-elektronik går att fuska in. Jag känner en kille som har beställt datordelar från USA och då har de skrivit på paketet att det innehåller "elektronik-skrot". Då tillkommer det tydligen inte heller några tullavgifter.

Inget av ovanstående är dock något jag rekommenderar...

Med båda dessa metoder åker man dit för smuggling om paketen granskas... Om det skickas som "gåva" utan värde, så får man ingen ersättning om det skadas eller försvinner. Att deklarera det som "elektronikskrot", kan t o m vara ett allvarligare smugglingsbrott, eftersom det uppenbart är uppsåtligt då... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har diskuterats på forumet flera gånger.

Om det totala värdet på paketet (angivet innehållsvärde + fraktpris) överskrider 500kr så kommer man inte undan med gåva.

Under 500kr går det bra med gåva.

Men i detta fall med en gitarr så brukar frakten gå på 700-1000 kr. Så gåva är bara att glömma.

Däremot skriver många ner värdet rejält på varan på fraktpappret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot skriver många ner värdet rejält på varan på fraktpappret.

...och får inte mer än det beloppet i ersättning om paketet blir skadat eller försvinner - men vill man chansa, så vill man... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...