Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag använder ett EMU1820 ljudkort (2 in, 2 ut, när det gäller midiportar).

Till min förfogan har jag:

- Roland PC200 midikeyboard, midi in/ut - via USB-hub

- Korg Kontroll49 midikeyboard, USB-anslutning

- MicroKorg synth - ut/in via ljudkortet

- Roland JP8080 racksynth - ut/in via ljudkortet

- Roland RD-300 elpiano - Ej anslutet ännu (skaffade det idag)

- En gammal Yamaha synth - Utlånad sedan 10 år. Får tillbaka den om någon vecka.

Korg 49:an är mitt huvudkeyboard som jag delvis styr racksynthen och mjukvarupluggar med.

Eftersom jag har bläckfiskarmar, vill jag kunna spela på allt samtidigt, utan att behöva ändra kanaler osv. Så frågan är: Behöver jag införskaffa ett flerkanaligt USB-interface, eller kan jag ta vara på enheternas midithru:er på ett bra sätt?

Tack på förhand. Skriv om det behövs mer info.

// Frekvens.

Annons
Postat

Under förutsättning att du inte kör 16 midikanaler på alla syntar, så ska det inte vara några större bekymmer - men om det finns "soft-thru" på någon synt, så bör den sitta sist i kedjan. Värre blir det när du ska spela på klaviaturerna. Då behöver du någon form av merge-box för att kunna ha tillgång till alla samtidigt utan att behöva koppla om.

Det är kanske smidigare och troligen inte mycket dyrare att skaffa ett extra midiinterface trots allt... 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.