Jump to content
Annons

Tips på bra hörlurar under tusenlappen?

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat

Ska använda lurarna främst till att lyssna musik på datorn.

Det viktigaste är att de har bra ljud och är pålitliga/hållbara. Prisvärda måste de också vara, ju billigare desto bättre. Lurar för 500 kr helt klart vara intressant, om de är prisvärda.

Självklart kommer jag prova lurarna i butik innan jag köper dem, men först vill jag ha lite förslag.

Tack på förhand för vettiga tips!

Annons
Postat

Philips SBC HP1000. Kostar omkring tusingen om de går att få tag i fortfarande. Fantastisk lur och sitter kanon. Ljudet i klass med lurar som kostar mångdubbelt mer. Läs sawtooths inlägg här en bit ner på sidan: LÄNK

drloop (oregistrerad)
Postat

Kusligt, jag tänkte precis ställa samma fråga. Hörlurar under 1000 spänn.

Postat

Svaret på din saknad: Beyerdynamic DT250 för halva priset på 4sound: 995 kr istället för 1995...

Inget snack faktiskt, bästa jag hört för de pengarna...slutna är dom ju också. otroligt bekväma.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Svaret på din saknad: Beyerdynamic DT250 för halva priset på 4sound: 995 kr istället för 1995...

Inget snack faktiskt, bästa jag hört för de pengarna...slutna är dom ju också. otroligt bekväma.

Du det där tipset var fan inte dåligt, tack! Jag tror det är mycket lurar för pengarna. Hur kommer det sig att 4sound säljer de så billigt?

Såg en bild på dem, de såg lite plastiga och billiga ut, men hoppas de är bra kvalitet?

Redigerat av creel
creel (oregistrerad)
Postat
Philips SBC HP1000. Kostar omkring tusingen om de går att få tag i fortfarande. Fantastisk lur och sitter kanon. Ljudet i klass med lurar som kostar mångdubbelt mer. Läs sawtooths inlägg här en bit ner på sidan: LÄNK

1800 är på tok för mycket och nej, de går inte att få tag på tyvärr. Tack ändå.

Postat

jag vill inte kalla dom plastiga alls, jag tycker det är mycket hög byggkvalitet! Sköna kuddar vid öronen, som insluter ögonen istället för att bara "ligga" på öronen som andra lurar gör...och syntet-läder med kudde över huvet.

mycket bekväma att använda.

Att lyssna på skivor i dom är ju en fröjd också...

Postat (redigerat)

jag vet faktiskt inte varför de är så billiga på 4sound, ingen annan säljer ut dem...jag gissar att de vill öppna marknaden lite mer. Jag köpte mina på 4sound i Höör, köpte de näst sista.

de är ju en uppgradering av dt100, som ju är en världsvida studiostandard...

jag prövade också i affären, och dessa gav bättre slutenhet runt öronen, rakare frekvensåtergivning och "öppnare" ljud än de andra...jämförde med AKG (som var dyrare) och några andra märken, och alla de andra hade "hängmatta" eller hur man nu ska förklara det...

När du jämför lurar, ta av dem och sätt lurarna mot varandra och jämför hur mycket "läckage" du hör...om det nu är slutna du vill ha.

Redigerat av Grillkeps
Postat (redigerat)

Jag har både Beyer Dynamic DT250 och AKG K240. Jag köpte båda precis under tusenlappen för över ett år sedan. Redan då var DT250 så billiga, så det är inte sån stor grej att de även kostar det nu 😛

När det gäller hur båda lurarna presterar så tycker jag att K240 är en aning bättre. DT250 använder jag alltid vid inspelning av sång eftersom de är slutna. K240 tycker jag dock är mycket skönare att mixa i flera timmar i sträck. DT250 låter mycket bra de också, men eftersom de är slutna orkar man inte lyssna i de allt för länge. Och jag tycker DT250 är en aning dovare än K240.

K240 tycker jag alltså är en aning vassare. Båda är mycket bra lurar, men jag använder K240 mest. Både vid mixning och bara relaxlyssning på sköna plattor.

Redigerat av Exil
Postat

Hmm...du kan faktiskt ha en poäng där.

Jag mastrar ett projekt nu, och man orkar inte sitta en hel dag med dt250, det ska sägas. Var fruktansvärt ljudkänslig och nästan lite kinkig häromdagen...har ju ännu inte gått och skaffat mig några monitorer.

bäst är kanske att köpa två par? :rolleyes:

creel (oregistrerad)
Postat

Jaså, låter som AKG K240S skulle vara ett bättre alternativ för mig då.

Isåfall har ju första-inläggaren i denna tråd alldeles rätt 😛

Måste till Musikbörsen och pröva dem. Nåt man bör tänka på?

• 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har nu provat AKG K240, och även 271.

Jag var inte så värst imponerad, de hade ett väldigt rent och klart ljud. Bra lät det absolut, men jag tyckte basen var lite tunn och lurarna satt dåligt på mig. De satt inte tillräckligt åt för att ljudet skulle kännas tajt. Ljudet var för "öppet" och luftigt, jag vill att ljudet ska vara tajtare och kännas "närmare". Var liksom inget tryck i dem... basen kändes också slapp men jag vet inte.

271 lät ju aningen bättre men de påminde mycket om varandra.

Hur är Beyerdynamic DT240? Sluter de åt bra mot öronen?

Förresten, finns det någon sida med hörlurstester? Hittade några på testcentret.idg.se men det var inte många.

Redigerat av creel
Postat

Jag har tipsat om det förut, titta in här för ALLT om hörlurar:

http://www.head-fi.org/forums/forumdisplay.php?f=2

Det är ett väldigt stort forum med tester, synpunkter mm samt köp/sälj avdelning för användarna 😄

Man måste bli medlem för att kunna använda deras sökfunktion. Registreringen går fort.

En annan sida är headroom:

http://www.headphone.com/products/headphones/all-headphones/

De säljer även lurar, så man ska alltid ta deras omdömen med en nypa eftertanke.

Postat

Jag kör mina nuvarande lurar genom stereons förstärkare. Lurarna är inte mycket att hänga i granen. Och kanske inte stereons förstärkare.

Men tänkte om jag köper rejälare lurar. Är det en klar nackdel att inte köpa till lurstärkare? Alltså kan det vara värt det ändå eller färgar stereon det för mycket.

Är en gammal Pioneer från 90-talet...

--------

Kapade tråden istället för att skapa en ny tråd för denna enkla fråga...

-------

Postat
Har nu provat AKG K240, och även 271. [...] jag tyckte basen var lite tunn och lurarna satt dåligt på mig. De satt inte tillräckligt åt för att ljudet skulle kännas tajt. Ljudet var för "öppet" och luftigt, jag vill att ljudet ska vara tajtare och kännas "närmare". Var liksom inget tryck i dem... basen kändes också slapp men jag vet inte.

Om du tycker att K271 känns distanserade kanske du ska pröva ett par Sennhieser. Jag tycker att de har en rakare/hårdare diskant. Gör det enkelt att placera saker i mixen, men tröttar örat snabbare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.